Citat:
Ursprungligen postat av nilosand
Ok tack, men vad är kraven? Vad är skillnaden mellan dig och mig? Kan jag som Svensk medborgare (du är väl fortfarande Svensk medborgare?)öppna ett konto i en Schweizisk bank och slippa vinstskatt på aktier m.m?
det är i stort sett bara att knata in på en schweizisk bank och öppna konto, men man måste veta vad man håller på med. den schweiziska banken drar ingen reavinstskatt och skickar iväg den till sverige, du är skyldig att räkna ut och deklarera den själv i din deklaration i sverige. det enda du verkligen slipper är att banken räknar ut skatten och betalar in den åt dig. har du lyft reavinster i schweiz och är skattskyldig i sverige får du räkna ut det själv och göra inbetalningen på egen hand. i annat fall fuskar du med skatten och kan hamna i fängelse (i sverige).
tvärtom är det i stort sett omöjligt för mig att öppna konto i sverige, eftersom jag inte är skriven där, dock skulle jag lätt kunna fuska med skatten i schweiz genom att ha alla sparkonton där, eftersom svenska banker inte drar någon preliminärskatt på räntor på personer som är bosatta utomlands.