Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-08-28, 12:50
  #1
Medlem
fnuskes avatar
Jo, situationen är följande. Efter grundskolan tog jag sabbatsår på två år där jag gjorde lite flummjobb och slackade för att förra hösten söka mig in till en gymnasieutbildning på en vanlig gymnasieskola. I ett samtal med studievägledaren på skolan i våras så minns jag distinkt att hon tog upp att efter jag fyllt 20 så får jag inte normalt studiebidrag längre. Jag har för mig att hon nämnde att jag kunde få ett bidrag på några tusen när man är över 20. Är det bara selektivt minne, önskningar eller är det verkligen så? Och isåfall är det ett studielån?

Hursomhelst så skulle jag behöva lite definationer angående studiebidraget utrett. Främst då om jag i överhuvudtaget får något studiebidrag under år 3 då jag är över 20 (fyller 20 i April).

Tack på förhand
Citera
2004-08-28, 13:30
  #2
Medlem
Vill du ha det utrett ordentligt föreslår jag att du kontaktar CSN som är de som ansvar för denna fråga. De har säkert bra svar att ge dig (säkert också helt korrekta).
Citera
2004-08-28, 14:17
  #3
Medlem
daemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnuske
Jo, situationen är följande. Efter grundskolan tog jag sabbatsår på två år där jag gjorde lite flummjobb och slackade för att förra hösten söka mig in till en gymnasieutbildning på en vanlig gymnasieskola. I ett samtal med studievägledaren på skolan i våras så minns jag distinkt att hon tog upp att efter jag fyllt 20 så får jag inte normalt studiebidrag längre. Jag har för mig att hon nämnde att jag kunde få ett bidrag på några tusen när man är över 20. Är det bara selektivt minne, önskningar eller är det verkligen så? Och isåfall är det ett studielån?

Hursomhelst så skulle jag behöva lite definationer angående studiebidraget utrett. Främst då om jag i överhuvudtaget får något studiebidrag under år 3 då jag är över 20 (fyller 20 i April).

Tack på förhand

Du får studiemedel istället,,, hur mkt du får beror på vilken takt du pluggar i,, pluggar du i full takt får du c:a 2,3 lax i månaden (c:a 3 lax första månaden) i sammanlagt 6 år vill du ta studielån får du c:a 2,3 + 5 lax i månaden då lånar du alltså bara 5 tusen av hela summan varje månad, kolla upp csn.se ifall du vill veta mer om vad som räknas som full takt osv
Citera
2004-08-31, 23:35
  #4
Medlem
Kill bills avatar
Har CSN skärpt till handläggar tiderna?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback