• 1
  • 2
2011-02-17, 14:14
Medlem
Tenaciouss avatar
'*Jag lgger trden hr, d det br finnas strst chans att hitta mnniskor som r kunniga inom samhllsvetenskap/statsvetenskap och dess forskningsmetoder. Om det r helt fel s fr Mod grna flytta, och jag ber om urskt. *

I massmedias diskussioner om flashback s framstr forumets medlemmar ofta som en "obildad hop" som bestr av nynazister, pundare och misogyna talibaner som alla tillsammans uppmanar till civil olydnad. Detta synstt finns ven hos folk utanfr som innanfr Flashback - med all rtta.

... Eller r det s? Jag kan tnka mig att "den obildade hopen" (som man stter p ibland hos Flashback) kanske r rejlt verdriven. Det skulle kunna vara s att folk har uppfattningen om Flashback som ett stort "hets-mot-folkgrupp-party", fr att det r 'den obildade hopen' som syns och hrs mest.

Det finns (ltt rknat) 122 delforum som r frdelade p 13 forumkategorier och under delforumen finns ett enormt antal trdar. Jag skulle vilja sga att det finns frre 'ansttliga' (ex. Droger, Politik, osv) forumkategorier n det finns 'serisa' (ex. Sport/trning, Kultur, Livsstil, Data &teknologi, osv). Jag skulle ocks vilja pst att i dessa forumkategorier s finns det frre 'ansttliga' delforum och trdar, n det finns 'serisa' - detsamma fr de inlgg som finns i vardera forumkategori/delforum.

S om det r s, att den allmnt negativa instllningen tillFlashback vilar till mesta dels p faktafel, vad beror det p? Jag skulle tro att instllningen kommer av att de 'ansttliga' diskussionerna hrs mest utanfr Flashback, ven om dom r minst frekommande, och drfr fr de strst gehr i media och hos 'vanligt folk'.

Jag skulle hemskt grna gra en vetenskaplig underskning om hur allmnhetens (och flashbacks egna) uppfattning om Flashback ser ut, jmfrt med vad som egentligen r mest frekommande och i realiteten representativt fr forumet.

Hur vore det bsta sttet att gra en sdan underskning? En statistiskt analys av frekvensen av 'ansttande' material skulle vara svrt d en definition av t.ex. 'ansttande' mste gras, och definitionerna mste ha vetenskapligt std. En kvalitativ textanalys skulle ocks vara svrt att gra d det finns sna enorma mngder textmaterial p forumet, och ven hr mste en vetenskaplig metod sttas upp med definitioner som kan argumenteras fr.
En avgrnsning av textmaterialet skulle kunna gras genom att koncentrera studien p nya inlgg inom en koncentrerad tid (en vecka kanske).

Jag tar grna emot tips p hur den vetenskapliga metoden br utformas, litteratur, tidigare forskning, hur modellen br se ut, avgrnsningar m.m.
Citera
2011-02-17, 15:22
Medlem
PowerToThePeoples avatar
Jag hade nog sjlv valt kvantitet ver kvalitativ. Det r pstenden och uttalande du fr ut - drav s r det nog lttare att titta p siffror i slutanalysen istllet fr att tyda text.

Lycka till dock!
Citera
2011-02-17, 15:39
Medlem
PowerToThePeoples avatar
Jag hade nog sjlv valt kvantitet ver kvalitativ. Det r pstenden och uttalande du fr ut - drav s r det nog lttare att titta p siffror i slutanalysen istllet fr att tyda text.

Lycka till dock!
Citera
2011-02-17, 18:53
Medlem
Tenaciouss avatar
Man kanske kan gra nt mellanting. En metod dr man genomfr en lttare kvalitativ textanalys dr man genom argumentation och tidigare bestmda definitioner kategoriserar varje inlgg, och sedan sammanstller i statistik.

Man skulle ven kunna gra nn sorts Hans-Rosling-bubblor, och p s stt kartlgga flashbacks sikts-population och se i vilka delforum olika kategorier r mer eller mindre representerade.

Mste bara hitta tid fr att gra det hr. Nn med erfarenhet av uppsatsarbete som r sugen p att hjlpa till?

En id jag fick som skulle underltta det kvantitativa arbetet oerhrt mycket, och mjliggra en Rosling-grej ver tid; r att anvnda sig av skfunktionen p forumet, och anvnda skord som identifierar olika karaktrer av inlgg.
Skorden mste dock vara vl genomtnkta och utan tvekan kunna identifiera ett inlggs/trds karaktr.
Kan det funka?

Tips p skord?

EDIT: Hans Rosling ska det vara... inte rosengren
Senast redigerad av Tenacious 2011-02-17 kl. 19:06.
Citera
2011-02-17, 21:29
Medlem
Hejsvejs avatar
Om jag frstr dig rtt s vill du underska hur "serisa" inlggen p Flashback r fr att dra slutsatser om hur "korrekt" mediebilden av Flashback r. Kan bli svrt att anvnda skord eftersom alla ord kan frekomma i bde serisa och oserisa inlgg, ven svrord.

Kanske r det bst att g igenom ett antal inlgg (typ 100) under varje forum och klassa dem som seris/oseris. Detta borde leda till ett tillrckligt stort statistiskt underlag fr att kunna dra slutsatser om hela Flashback och varje underforum. Viktigt r ocks att inlggen vljs slumpmssigt s att statistiken inte blir biased.

Sen blir det vl ocks problem med klassificeringen. Vad menas med seris och oseris? Sjlv tnker jag vl att serisa inlgg ofta har kllhnvisningar, undviker personangrepp och r vlargumenterade.

Det strsta problemet r dock vilka slutsatser som gr att dra av detta. Antag att 70 % av inlggen i aktuella brott och kriminalfall forumet r oserisa. Ger det d std t mediebilden att Flashback r ett dligt forum?

Och hur definierar man mediebilden?
Citera
2011-02-18, 01:02
Medlem
Jonblunds avatar
Tror nog p en kvantitativ underskning byggd p relevanta skord. problemet r vl att formulera reglerna fr detta skande. Frestller mig att kvllhnvisning, frgesatser, pstendesatser, personangrepp och dylikt borde vara med. Dr de frra skulle kunna rknas som positiva och de senare som negativa faktorer i ett "seriositetsindex"
Synd att man inte kan lgga in hela fb:s textmassa p Google och kra skningarna med deras kraftfulla algoritmer.
Citera
2011-02-18, 03:51
Medlem
ChristerNs avatar
Det verkar vara svrt att gra riktig bra vetenskap av det.

Kanske ngra nyttiga tankar:
P mnga stllen inom vetenskapen grs en statistisk hypotestest, som visar att skillnaden mellan siffermngder osannolikt beror p slumpen (Felrisk=p).
Detta drfr forskarna inte skall tolka en slumpartad hndelse som verklig effekt.
(Slump hr kan vara frn diverse strningar).

Siffermngder fs frn en parameter som mts.
Parametern skall vara vldefinierad. Olika mnniskor med olika sikter br f samma mtresultat.
Andra forskare, br f ungefr samma resultat.

Det kan bli fel, om man gr massor av tester och vljer ut de signifikanta i efterhand. (5% kan ju vara slumphndelser).
Hypotesen br stllas upp frst.

"Representativt urval" r viktigt att frst. Fel kan gras genom att vlja fel urval.
Som nmnts r randominisering, vid urval av stickprov frnuftigt.

Om man inte kan gra mtningar p allt, s kanske man kan lta slumptal vlja avdelning, nytt slumptal fr trd, nytt slumptal fr inlgg. (Hmm kanske ovanligt stt).

Om parametern r en kontinurligt tal, s kan t.ex. t-test duga fr att testa om medelvrdet skiljer sig (Helst >10+10 siffror). (Funkar enligt centrala grnsvrdessatsen).

En annan analys med antal i olika klasser.
T.ex. rkna antalet ord i en klass (T.ex. ordet=fult ord?)
Om man nu fr antal i flera olika indelningar (klasser mm) fr ett forum.
Samt liknande fr annat forum.
Vi kan kalla det fr tv frdelningar.
Man kan d testar om frdelningarna signifikant skiljer sig med Chi2-testen.
(antal br vara stort, om jag minns rtt, s kan det i en del fall fungera om antalet r >5 i en indelning, om vriga r stort).

Viktigt r att man formulerar skillnaden glasklart, samt att det blir ltt-tolkat.
(T.ex. mer fula ord i ena forumet).

Men ovanp detta kommer andra problem.
T.ex. Om man hrt censurerar ett forum, s sker sig vissa till andra forum.
De som hller hrt p yttrandefrihet och att i demokratins namn lta andra sga ntt, kanske ven fr mer dlig text ibland.
Om avdelningar som sex och droger inte tillts i ett forum, s blir jmfrelse oskra.
Men man kanske d kan jmfra en stor avdelning, som finns i bda forumen.

Jag har sett mnga oerhrt bra inlgg hr p FB.
Kolla bara Frgor om Kvantmekanik. Minst en verkar kunna mer n de flesta doktorer i Fysik.

Men att vetenskapligt visa skillnader mellan forum verkar vara svrt.
Det r ofta mycket lttare att kritisera.

Skord: Man fr fler trffar i mycket stort forum. Om man kan rkna alla trffar, s kanske man kan bilda ltt-tolkat index mellan skningar. Men d kan man inte gra normal statistisk hypotestest som ovan.
(Fast om man rknat allt som finns, s vet man det skert).

Christer
Senast redigerad av ChristerN 2011-02-18 kl. 04:29. Anledning: rttelse
Citera
2011-02-18, 09:16
Medlem
LucNNs avatar
Nu vill jag inte g OT, men jag tror faktiskt att FB har en hgre halt av nazister och andra marginaliserade grupper n vad som finns i befolkningen allmnt. Det finns en mngd frklaringer. Bl.a. naziforum+ det faktum att internet utgr en bra plats att boltra sig. Men helt klart skulle det vara spnnande med lite forskning p omrdet. Ska flja trden.

Edit: Det med att vlja genom slump vlja forum->trd->inlgg verkar inte ge mening, med mindre det upprepas, d statistik ju r en frekvens i en serie, och allts inte speglas i enskilda instanser av det som utgr statistiken. Men kanske jag missuppfattar dig, ChristerN, fr r inte (ALS!) srskilt insatt i verken statistik eller samhllsvetenskaplig metod.

Mvh
Senast redigerad av LucNN 2011-02-18 kl. 09:20.
Citera
2011-02-18, 09:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tenacious
'*Jag lgger trden hr, d det br finnas strst chans att hitta mnniskor som r kunniga inom samhllsvetenskap/statsvetenskap och dess forskningsmetoder. Om det r helt fel s fr Mod grna flytta, och jag ber om urskt. *

I massmedias diskussioner om flashback s framstr forumets medlemmar ofta som en "obildad hop" som bestr av nynazister, pundare och misogyna talibaner som alla tillsammans uppmanar till civil olydnad. Detta synstt finns ven hos folk utanfr som innanfr Flashback - med all rtta.

... Eller r det s? Jag kan tnka mig att "den obildade hopen" (som man stter p ibland hos Flashback) kanske r rejlt verdriven. Det skulle kunna vara s att folk har uppfattningen om Flashback som ett stort "hets-mot-folkgrupp-party", fr att det r 'den obildade hopen' som syns och hrs mest.

Det finns (ltt rknat) 122 delforum som r frdelade p 13 forumkategorier och under delforumen finns ett enormt antal trdar. Jag skulle vilja sga att det finns frre 'ansttliga' (ex. Droger, Politik, osv) forumkategorier n det finns 'serisa' (ex. Sport/trning, Kultur, Livsstil, Data &teknologi, osv). Jag skulle ocks vilja pst att i dessa forumkategorier s finns det frre 'ansttliga' delforum och trdar, n det finns 'serisa' - detsamma fr de inlgg som finns i vardera forumkategori/delforum.

S om det r s, att den allmnt negativa instllningen tillFlashback vilar till mesta dels p faktafel, vad beror det p? Jag skulle tro att instllningen kommer av att de 'ansttliga' diskussionerna hrs mest utanfr Flashback, ven om dom r minst frekommande, och drfr fr de strst gehr i media och hos 'vanligt folk'.

Jag skulle hemskt grna gra en vetenskaplig underskning om hur allmnhetens (och flashbacks egna) uppfattning om Flashback ser ut, jmfrt med vad som egentligen r mest frekommande och i realiteten representativt fr forumet.

Hur vore det bsta sttet att gra en sdan underskning? En statistiskt analys av frekvensen av 'ansttande' material skulle vara svrt d en definition av t.ex. 'ansttande' mste gras, och definitionerna mste ha vetenskapligt std. En kvalitativ textanalys skulle ocks vara svrt att gra d det finns sna enorma mngder textmaterial p forumet, och ven hr mste en vetenskaplig metod sttas upp med definitioner som kan argumenteras fr.
En avgrnsning av textmaterialet skulle kunna gras genom att koncentrera studien p nya inlgg inom en koncentrerad tid (en vecka kanske).

Jag tar grna emot tips p hur den vetenskapliga metoden br utformas, litteratur, tidigare forskning, hur modellen br se ut, avgrnsningar m.m.

Du mste ha en eller flera frgestllningar som r bra och tydliga. Har du inte detta s spelar det ingen roll om det r kvantitativ eller kvalitativ underskning som skall fretas. Det blir lika dligt.
Citera
2011-02-18, 09:33
Medlem
najass avatar
Jag tror du gr en grov tankemiss i dina urspungliga antaganden. Allts det faktum (om det nu r s) att det finns fler icke-"ansttliga" forum/trdar/inlgg n det finns "ansttliga", tror jag inte p minsta vis pverkar folks uppfattning. Det r ju inte heller srskilt logiskt; om man ogillar en freteelse som finns p en plats, blir det vl inte mycket bttre av att det ven finns en massa andra freteelser p den platsen som man inte har ngot emot.

Allts vad du br skjuta in dig p r att visa att det inte finns en"obildad hop" som bestr av nynazister, pundare och misogyna talibaner som alla tillsammans uppmanar till civil olydnad" p Flashaback.

Och d kan jag ju bara sga lycka till...

Att du skulle visa att det finns fler inlgg som handlar om husdjur och bcker n droger och pedofili lr inte spela minsta roll fr vad de som ogillar Flashback tycker om forumet.
Citera
2011-02-18, 15:31
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tenacious
'... Eller r det s? Jag kan tnka mig att "den obildade hopen" (som man stter p ibland hos Flashback) kanske r rejlt verdriven. Det skulle kunna vara s att folk har uppfattningen om Flashback som ett stort "hets-mot-folkgrupp-party", fr att det r 'den obildade hopen' som syns och hrs mest.

Utver de vetenskapliga metoder som redan nmnts, s kommer man lngt genom sedvanlig textanalys och vederhftighetskontroll av det fatktamaterial ett inlgg uttrycker. Man ska inte frhasta sig i att likstlla inlgget med skribentens egentliga vertygelse, utan minst lika ofta kan ironiska budskap dlja sig i kontexten.
Brja med att slla bort sdant som inte r relevant fr underskningen, och var fullt vertygad om att den riktigt obildade inte kan formulera sig skriftligt. Utg frn studenters skrivfrmga p universitetet, och extrapolera mjlig grad av utbildning hos debattren p Flashback.

Lycka till !
Senast redigerad av Schnuppfen 2011-02-18 kl. 15:48.
Citera
2011-02-19, 23:59
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Nu vill jag inte g OT, men jag tror faktiskt att FB har en hgre halt av nazister och andra marginaliserade grupper n vad som finns i befolkningen allmnt. Det finns en mngd frklaringer. Bl.a. naziforum+ det faktum att internet utgr en bra plats att boltra sig. Men helt klart skulle det vara spnnande med lite forskning p omrdet. Ska flja trden.

Edit: Det med att vlja genom slump vlja forum->trd->inlgg verkar inte ge mening, med mindre det upprepas, d statistik ju r en frekvens i en serie, och allts inte speglas i enskilda instanser av det som utgr statistiken. Men kanske jag missuppfattar dig, ChristerN, fr r inte (ALS!) srskilt insatt i verken statistik eller samhllsvetenskaplig metod.

Mvh

Jag formulerade mig inte tillrckligt bra om randominisering.
Jag kan ha fel. Urvalet blir nog inte representativt alltid, d man vljer avdelning efter slumpen.
Det enklaste r ett slumptal som vljer ett inlgg av alla.
Kanske nnu mer praktiskt att vlja en stor avdelning i tv forum, (T.ex. politik, samt lgga ihop alla trdar, jag vet inte om viktad-randominisering r bra).
Tolkningen blir olika.

Slumptalet upprepas fr varje "mtvrde" (patient, burk i labb, inlgg osv), som vljs ut.
Det motverkar systematiska fel.
P wiki: http://sv.wikipedia.org/wiki/Randomisering
Randominiserad dubbelblind-test r bland de bsta metoderna som finns, men inte perfekt, och ibland omjlig.

D man rknar allt, som rster i ett politiskt val, d vet man allt ganska skert. Man behver bara "beskrivande statistik".

D det gller vetenskaplig statistik, s hamnar man ofta i vetenskapsteoretiska eller vetenskapsfilosofiska problem.
T.ex. Vad mter man?, Vad r sant?, Hur skall man tolka det rtt?, Vad kan ge fel tolkning?.

T.ex.: Vad r bildning, hur mter man bildning? Bildning kan ven vara olika frn olika omrden och ven bildning utanfr skolan.

Man kan konstruera mtbart index, analysera och frska tolka resultatet. (Jmf IQ-test).
Men man kan nog ofta vetenskapsteoretiskt ifrga-stta tolkningar.
(Inom psykologin mm finns kanske tips p parametrar som kan mtas).

Innan man brja samla mtvrden, br man noga tnka igenom allt flera gnger. Stta upp hypotes, vlja parametrar, test metod mm. Det finns mnga fallgropar, d man inte tnker p allt.

Om ngon pstr att det finns mnga obildade p FB, s kan man stlla motfrgan: Vad r bildning? var finns analysen?
Man kan ven ha argumentet:
Dr man vrnar om yttrandefrihet och demokrati, s tilllter man mnga olika sikter. Fljden blir att det finns ven en del som klassas som dlig. I hrt censurerade odemokratiska forum, s tillts bara vissa utvalda att f skriva.

Jag uppfattar FB, som ett forum dr yttrandefriheten tillts, vilket jag gillar. Men det finns ju ven regler hr.

Christer
Senast redigerad av ChristerN 2011-02-20 kl. 00:49. Anledning: rttelse
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här