• 1
  • 2
2011-02-21, 17:18
Medlem
ChristerNs avatar
Vill tillägga:

Hur man tar ut stickprov påverkar tolkningen.
I detta fall vet jag inte vad som är bäst.

De första "fakta positivisterna" såg nog inte dessa problem.

Christer
Senast redigerad av ChristerN 2011-02-21 kl. 18:06. Anledning: rättelse
Citera
2011-03-06, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tenacious
[i][u]

En kvalitativ textanalys skulle också vara svårt att göra då det finns såna enorma mängder textmaterial på forumet, och även här måste en vetenskaplig metod sättas upp med definitioner som kan argumenteras för.
En avgränsning av textmaterialet skulle kunna göras genom att koncentrera studien på nya inlägg inom en koncentrerad tid (en vecka kanske).

Om du baserar analys på rå textmassa riskerar du ett konstigt resultat då det under samma tidsperiod kanske postas 25 pedofilpervoinlägg av en enda användare medans det av en annan enstaka användare postas ett enda inlägg som är hyfsat vettigt (välj själv definition.)

Ett sätt att sålla en textmassa för att slippa +1poster, troll och folk med tangentbordsdiarre är att enbart plocka in trådstartinlägg och enbart plocka samma användare en gång i samma forumdel.
Citera
2011-03-22, 02:19
Medlem
Jag ska ge dig två lite mer praktiska råd än tidigare talare.
För det första: För att hitta en slumpmässiga inlägg kan jag ge dig ett tips. Trådarna i flashback har en konsistent kronologisk numrering som du kan hitta i slutet av url:en i en tråd.
Exempelvis har den tråd url
https://www.flashback.org/t1459649

Genom att ändra på siffrorna i slutet kan du komma till andra trådar. Lämpligtvis letar du upp ett vettigt intervall (jag skulle föreslå ett år, då sommarposter nog är annorlunda vinterposter etc) och väljer slumpmässiga ID:n i det. Du kommer då få trådar som representerar hela flashback. En varning är att vissa trådar har tagits bort, och det kan misstänkas vara trådarna med lägst kvalitet.
OT: jag testade att byta 9:an på slutet mot en 3:a och kom till en tråd med rubriken "den flygande penisen"...

En annat sätt är att istället för ett t skriva ett p på slutet. Då kommer du till en kronologiskt numrerad sida. Denna sida har tex url https://www.flashback.org/p29038759.

EDIT: Det verkar inte vara exakt kronologiskt (åtminstone inte gamla trådar). Kanske fråga någon admin med koll?

Det andra tipset är att göra en så kallad blindstudie, dvs att du inte låter den som utvärderar kvaliteten på inläggen veta vilket forum det kommer ifrån (om du ska jämföra två forum).
Senast redigerad av im3w1l 2011-03-22 kl. 02:34.
Citera
2011-04-01, 16:56
Medlem
Tenaciouss avatar
Tack för all feedback!

Jag är ingen statistiker, så jag måste gå tillbaka till lite gamla kursböcker för att reda ut vad du menar, ChristerN.

Men som någon nämnde, så gör förekomsten av ironiska/sarkastiska uttryck och andra tvetydigheter en statistisk analys svårare. Därför (och även för att jag är mer intresserad av det) så lutar jag personligen mot användandet av kvalitativ textanalys som tolkningsmetod. Urvalet som skall tolkas blir svårt att motivera.

Jag håller på att plugga för fullt just nu och kommer att skriva en annan uppsats snart, så detta "lilla" projekt kommer att dröja ett bra tag. Men chansen finns att denna tråd kan tjäna som inspiration till någon annan akademiker, och kanske kan frågan få svar mycket tidigare?

Men jag kommer nog att hinna skriva nån typ av uppsats-pm, med ett tydligare frågeställning och mer utvecklad vetenskaplig metod, innan sommaren kommer.

OffT: Det var ett tag sen jag kollade den här tråden, och är imponerad av ert engagemang. Jag tycker även att dessa funderingar kring flashbacks population är blir mer och mer intressanta. Om jag (vi) lyckas göra en bra modell för att undersöka detta, så tror jag att modellen kommer att bli oerhört intressant för framtida forskning inom ämnen som deliberativ demokrati, och hur sociala medier på nätet används för politisk diskussion - samt fördomar som folk har kring dessa sociala medier. Bara en tanke jag fick nu...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in