• 1
  • 2
2011-02-21, 17:18
Medlem
ChristerNs avatar
Vill tillgga:

Hur man tar ut stickprov pverkar tolkningen.
I detta fall vet jag inte vad som r bst.

De frsta "fakta positivisterna" sg nog inte dessa problem.

Christer
Senast redigerad av ChristerN 2011-02-21 kl. 18:06. Anledning: rttelse
Citera
2011-03-06, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tenacious
[i][u]

En kvalitativ textanalys skulle ocks vara svrt att gra d det finns sna enorma mngder textmaterial p forumet, och ven hr mste en vetenskaplig metod sttas upp med definitioner som kan argumenteras fr.
En avgrnsning av textmaterialet skulle kunna gras genom att koncentrera studien p nya inlgg inom en koncentrerad tid (en vecka kanske).

Om du baserar analys p r textmassa riskerar du ett konstigt resultat d det under samma tidsperiod kanske postas 25 pedofilpervoinlgg av en enda anvndare medans det av en annan enstaka anvndare postas ett enda inlgg som r hyfsat vettigt (vlj sjlv definition.)

Ett stt att slla en textmassa fr att slippa +1poster, troll och folk med tangentbordsdiarre r att enbart plocka in trdstartinlgg och enbart plocka samma anvndare en gng i samma forumdel.
Citera
2011-03-22, 02:19
Medlem
Jag ska ge dig tv lite mer praktiska rd n tidigare talare.
Fr det frsta: Fr att hitta en slumpmssiga inlgg kan jag ge dig ett tips. Trdarna i flashback har en konsistent kronologisk numrering som du kan hitta i slutet av url:en i en trd.
Exempelvis har den trd url
https://www.flashback.org/t1459649

Genom att ndra p siffrorna i slutet kan du komma till andra trdar. Lmpligtvis letar du upp ett vettigt intervall (jag skulle fresl ett r, d sommarposter nog r annorlunda vinterposter etc) och vljer slumpmssiga ID:n i det. Du kommer d f trdar som representerar hela flashback. En varning r att vissa trdar har tagits bort, och det kan misstnkas vara trdarna med lgst kvalitet.
OT: jag testade att byta 9:an p slutet mot en 3:a och kom till en trd med rubriken "den flygande penisen"...

En annat stt r att istllet fr ett t skriva ett p p slutet. D kommer du till en kronologiskt numrerad sida. Denna sida har tex url https://www.flashback.org/p29038759.

EDIT: Det verkar inte vara exakt kronologiskt (tminstone inte gamla trdar). Kanske frga ngon admin med koll?

Det andra tipset r att gra en s kallad blindstudie, dvs att du inte lter den som utvrderar kvaliteten p inlggen veta vilket forum det kommer ifrn (om du ska jmfra tv forum).
Senast redigerad av im3w1l 2011-03-22 kl. 02:34.
Citera
2011-04-01, 16:56
Medlem
Tenaciouss avatar
Tack fr all feedback!

Jag r ingen statistiker, s jag mste g tillbaka till lite gamla kursbcker fr att reda ut vad du menar, ChristerN.

Men som ngon nmnde, s gr frekomsten av ironiska/sarkastiska uttryck och andra tvetydigheter en statistisk analys svrare. Drfr (och ven fr att jag r mer intresserad av det) s lutar jag personligen mot anvndandet av kvalitativ textanalys som tolkningsmetod. Urvalet som skall tolkas blir svrt att motivera.

Jag hller p att plugga fr fullt just nu och kommer att skriva en annan uppsats snart, s detta "lilla" projekt kommer att drja ett bra tag. Men chansen finns att denna trd kan tjna som inspiration till ngon annan akademiker, och kanske kan frgan f svar mycket tidigare?

Men jag kommer nog att hinna skriva nn typ av uppsats-pm, med ett tydligare frgestllning och mer utvecklad vetenskaplig metod, innan sommaren kommer.

OffT: Det var ett tag sen jag kollade den hr trden, och r imponerad av ert engagemang. Jag tycker ven att dessa funderingar kring flashbacks population r blir mer och mer intressanta. Om jag (vi) lyckas gra en bra modell fr att underska detta, s tror jag att modellen kommer att bli oerhrt intressant fr framtida forskning inom mnen som deliberativ demokrati, och hur sociala medier p ntet anvnds fr politisk diskussion - samt frdomar som folk har kring dessa sociala medier. Bara en tanke jag fick nu...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in