• 1
  • 2
2004-08-28, 06:36
Medlem
Som jag har fattat det så finns det en skala på hur bra syn man har. Om man har 1.0 så har man fullgod syn, har man mindre har man en defekt syn.

Jag tycker att jag ser ok, och använder bara glasögon när jag sitter vid tv/dator och kör bil. Enligt optikern har jag 0,3 på varje öga.

Någon som vet varför dom har en sån liten skala? Räknas 0.0 som blind?
Citera
2004-08-28, 06:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av thas24
Som jag har fattat det så finns det en skala på hur bra syn man har. Om man har 1.0 så har man fullgod syn, har man mindre har man en defekt syn.

Jag tycker att jag ser ok, och använder bara glasögon när jag sitter vid tv/dator och kör bil. Enligt optikern har jag 0,3 på varje öga.

Någon som vet varför dom har en sån liten skala? Räknas 0.0 som blind?

0,3? Då borde Du borde rimligen läsa morgontidningen som kassettbok...

// Roger P.
Citera
2004-08-28, 16:57
Medlem
Det där har du fått om bakfoten ordentligt.

Jag har -2,5 på varje öga vilket innebär att jag är ganska så närsynt. Har väldiga problem med att se texten på den vanliga optikertavlan. Runt -7 kan man nog säga att du är upp till 90% blind skulle jag tro. Min syster har minus 7,5 och ser ingenting utan glasögon/linser. Hon kan faktiskt gå in i lyktstolpar om hon inte är uppmärksam

Ligger du på + så är du översynt?, vilket är ett helt annat problem
Citera
2004-08-28, 17:06
Medlem
muddafrikkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drott

Jag har -2,5 på varje öga vilket innebär att jag är ganska så närsynt. Har väldiga problem med att se texten på den vanliga optikertavlan. Runt -7 kan man nog säga att du är upp till 90% blind skulle jag tro. Min syster har minus 7,5 och ser ingenting utan glasögon/linser. Hon kan faktiskt gå in i lyktstolpar om hon inte är uppmärksam

Fan vad jag blir förvirrad av allt det här..
Av andra tråden att döma så finns det väl två synskalor, en som helt enkelt säger hur bra man ser (Så nära man nu rent praktiskt kan komma att besvara något sådant aspecifikt), och en som säger om man är närsynt/översynt?
Citera
2004-08-28, 18:57
Medlem
P3tters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drott

Min syrra börjar närma sig 10 (ligger en bit över 9, kommer inte ihåg exakt)

Vad kan hända om det blir värre?
Citera
2004-08-28, 19:09
Medlem
hagge3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P3tter
Min syrra börjar närma sig 10 (ligger en bit över 9, kommer inte ihåg exakt)

Vad kan hända om det blir värre?

Gå runt med flaskbottnar till glasögon?
Ifall synen försämras mer och mer ska man prata med optikern om det, speciellt om man har så dålig syn som hon.

Själv har jag -3 på högra och -4,5 på vänstra!
Citera
2004-08-28, 19:15
Medlem
tokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thas24

Man kan även ha över. Jag har 1,25 och 1,25.

Gått från 1,75 och 1,50 på drygt tre år, vilket jag tycker bådar gott, hoppas att det stannar vid 1,0.
Citera
2004-08-29, 03:10
Medlem
Pellenezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av token
Man kan även ha över. Jag har 1,25 och 1,25.

Gått från 1,75 och 1,50 på drygt tre år, vilket jag tycker bådar gott, hoppas att det stannar vid 1,0.

Varför inte vid 0.0?

De siffrorna du anger är antal dioptrier, vilket är ett brytningsindex som talar om hur mycket dina linser eller glasögon måste bryta för att du ska se perfekt. 0.0 innebär alltså ett du redan ser perfekt och alltså kan ha fönsterglas i dina glasögon. + eller - anger om du behöver en samlingslins eller en brytningslins för att se bättre.
Citera
2004-09-07, 15:49
Medlem
tokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellenez
Varför inte vid 0.0?

De siffrorna du anger är antal dioptrier, vilket är ett brytningsindex som talar om hur mycket dina linser eller glasögon måste bryta för att du ska se perfekt. 0.0 innebär alltså ett du redan ser perfekt och alltså kan ha fönsterglas i dina glasögon. + eller - anger om du behöver en samlingslins eller en brytningslins för att se bättre.

Ja, men det var ju dioptirer som thas24 talade om, eller? Förövrigt har jag brytningsfel.
Citera
2004-09-07, 15:53
Moderator
impieteers avatar
Själv har jag - 6.0 på höger och -6.5 på vänster.

Så svaret på vissa av mina inlägg står att finna i att jag ibland glömmer att ta på mig linserna.
Citera
2004-09-07, 15:58
Moderator
Ruskigbusss avatar
Och bara för att komplettera Pellenez utmärkta svar, de andra siffrorna anger raden på tavlan hos optikern. (Finns säkert någon bra term för det.) Där är 1.0 den nedersta raden, men det finns människor som ser ännu mindre text (med benämningen 1.1, 1.2 etc) - men de är sällsynta.

Alltså - har man inget synfel (dvs 0.0 dioptrier och ingen astigmatism eller annat) så ser man MINST rad 1.0 hos optikern.
Citera
2004-09-08, 11:55
Medlem
XeroXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Och bara för att komplettera Pellenez utmärkta svar, de andra siffrorna anger raden på tavlan hos optikern. (Finns säkert någon bra term för det.) Där är 1.0 den nedersta raden, men det finns människor som ser ännu mindre text (med benämningen 1.1, 1.2 etc) - men de är sällsynta.

Alltså - har man inget synfel (dvs 0.0 dioptrier och ingen astigmatism eller annat) så ser man MINST rad 1.0 hos optikern.
När jag har varit hos optikern har jag aldrig behövt läsa den nedersta raden. Oftast den tredje eller fjärde nerifrån, kanske till och med med fel på några av bokstäverna, men ändå har jag fått konstaterat att jag har 1.0 på båda ögonen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in