• 1
  • 2
2004-09-08, 12:15
Medlem
Damericuss avatar
En kompis mamma har -11 det är riktigt illa utan glasögon är hon näst intill blind. Hennes gammla glasögon ser ju ut som flaskbottnar men de nya går att göra förvånansvärt smala.
Citera
2004-09-08, 12:16
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Och bara för att komplettera Pellenez utmärkta svar, de andra siffrorna anger raden på tavlan hos optikern. (Finns säkert någon bra term för det.) Där är 1.0 den nedersta raden, men det finns människor som ser ännu mindre text (med benämningen 1.1, 1.2 etc) - men de är sällsynta.

Alltså - har man inget synfel (dvs 0.0 dioptrier och ingen astigmatism eller annat) så ser man MINST rad 1.0 hos optikern.

Jag var hos ögondoktorn pga gräsallergi. Då jag kunde läsa 3:e raden nedifrån sa han att jag hade 1.0 i synskärpa. Då jag även kunde läsa nedersta raden sa doktorn att jag hade 2.0 (eller 200 %) synskärpa. Det var inte så ovanligt sa han, 14 % av befolkningen har 2.0. Har en polare som även han har 2.0.
Citera
2004-09-08, 12:33
Moderator
Ruskigbusss avatar
Ok - det finns kanske olika tavlor. Jag vet att senaste gången jag kollade så bytte han tavla för att kolla om jag hade synskärpa över 1.0 - på den nya tavlan så fanns värden 1.2 etc ...
Citera
2004-09-08, 14:15
Medlem
Stjärtgossens avatar
Det finns väl ett medicinforum. Tråden hör hemma där!!!! :mad: :mad:
Citera
2005-09-09, 12:35
Medlem
komnata622s avatar
Det finns en skala för brytningsfel där 0.0 är perfekt. Sen kan man ligga på tex +3 eller -3 osv. beroende på hur starkt brytningsfel man har (och om man är lång eller närsynt).
Den andra skalan är för synskärpa, det är den man mäter genom att läsa rader med bokstäver. Intill bokstäverna står en siffra, 1.0 anses vara fullgod syn. Mindre bokstäver = högre siffra.
För några år sedan uppmätte jag 1.5 på den skalan, optikern som testade mig var närmast lyrisk. Kände mig som ett ovanligt djur som nån forskare hittat typ.
Igår gjorde jag en ny undersökning som avslöjade en viss astigmatism. Med korrigering fick jag dock 1.4 i skärpa enligt optikern. Så man är ju rätt nöjd ändå. Eller åtminstone nästa vecka då man får sina första brillor.
Åldern slår till.. (27 nästa vecka)
Citera
2005-09-09, 12:54
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stjärtgossen
Det finns väl ett medicinforum. Tråden hör hemma där!!!! :mad: :mad:

Ja det låter bra. Tryck gärna på Report Post (den lilla triangeln i ett inlägg) för att åkalla moderatorernas uppmärksamhet.

Tråden flyttas från Övrigt till Medicin & hälsa.

/Moderator
Citera
2007-07-22, 12:51
Medlem
Om man kan läsa andra raden uppifrån på höger öga(0,25) och 5:e raden uppifrån på vänster öga(0,79) på en syntavla hur vet man då hur mycket minus osv man har i doptrier på respektive öga?
Citera
2007-07-22, 16:46
Medlem
Vitsippan_79s avatar
Många verkar blanda ihop synskärpa, visus med dioprider. Läs här:

http://www.medocular.se/ogonfakta/index.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto