• 1
  • 2
2011-02-16, 22:09
Medlem
Ja!s avatar
Överallt skriver folk att något som säljs mycket "säljer som smör". Är det ett riktigt uttryck eller ett missförstånd av uttrycket att något går åt som smör i solsken?

För att smör smälter snabbt i solsken kan jag förstå, men inte att smör skulle vara lättare att sälja än något annat.
Citera
2011-02-16, 22:12
Medlem
spajzmejs avatar
"Säljer som smör", har bara jag hört.
Citera
2011-02-16, 22:13
Medlem
måste vara ett missförstånd/felsägning av det gamla "går åt som smör i solsken"
Citera
2011-02-16, 22:18
Medlem
Stoolers avatar
...en komb mellan "Smälter som smör i solsken" och "Du ser ut som du sålt smöret och tappat pengarna"?
Citera
2011-02-16, 22:19
Medlem
sparassiss avatar
Kanske en hybrid mellan ovannämnda uttryck och "sälja smöret och tappa pengarna"?
Citera
2011-02-16, 22:23
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av g1305
måste vara ett missförstånd/felsägning av det gamla "går åt som smör i solsken"
Tror jag också.

Här är dessutom en "felande länk":
http://www.oddsbonusar.se/news/167

"Säljer som smör i solsken". Jojo, varför skulle smör sälja bättre när det är varmt? Att det går åt smör i solsken är ju en sak då det smälter, men säljer...?
Citera
2011-02-16, 22:26
Medlem
Holmertzs avatar
Skjuter in med en lös tanke:
Kan det ha något att göra med att smör funkar som glidmedel? Något med glidmeder "går bra" så att säga!
Citera
2011-02-16, 22:46
Medlem
Egon3s avatar
Antag att någon står på marknaden i Årjäng en junidag och säljer hembakt knäckebröd. För att kunderna ska kunna smaka så står det en smörbytta framsatt. Frampå förmiddagen när solen börjar steka, tar tillresta norrmän allt större klickar smör, helt enkelt därför att konsistensen inbjuder till det. Marknadsmannen ringer hem till frun:

– Du får komma med mer bröd, det säljer som smör i solsken.

I brådskan är det en ellips för:

– Du får komma med mer bröd, det säljer bra och smöret går åt i solskenet.

Framför allt är fraser som »som smör i solsken« och »säljer som smör« lättsålda genom allitteration.

Det finns inte © eller ® eller ™ på idiom. De muterar i munnen, eller strax bakom.
Citera
2011-02-17, 09:42
Medlem
DemonDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spajzmej
"Säljer som smör", har bara jag hört.

Nej, det har jag också gjort.

För övrigt tror jag att sparassis har rätt.
Citera
2011-02-17, 10:29
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Antag att någon står på marknaden i Årjäng en junidag och säljer hembakt knäckebröd. För att kunderna ska kunna smaka så står det en smörbytta framsatt. Frampå förmiddagen när solen börjar steka, tar tillresta norrmän allt större klickar smör, helt enkelt därför att konsistensen inbjuder till det. Marknadsmannen ringer hem till frun:

– Du får komma med mer bröd, det säljer som smör i solsken.
Ledsen, men jag ser inte kopplingen till någon förklaring av uttrycket.

Citat:
Framför allt är fraser som »som smör i solsken« och »säljer som smör« lättsålda genom allitteration.
Nu bygger ju inte alla fraser och uttryck på allitteration. "Drog som en avlöning" t.ex. Dessutom handlar det ju inte om att fraserna säljs.
Citera
2011-02-17, 12:08
Medlem
Egon3s avatar
Under krigsåren och strax efter, ca 1939 – 1948, förekom det ransoneringskort. Varje person tilldelades ett antal kuponger för bland annat matfett och mjölk.

Som smörersättning hade margarinet börjat komma, men troligen såldes smöret först när kupongerna delats ut. Smöret sålde som smör och margarinet såldes som matfett. Det är bara i vissa kändisbloggar som margarin säljer som smör – via ett smörigt nylle.

Visst kan man köpa en fras om den låter fyndig eller ger sociala fördelar. Inom sociolekternas värld säljer alfa-hannen in fraser som beta- och gamma-hannar köper och nyttjar för att visa sin sociala inordning. Priset är ett minskat oberoende, precis som för den som köper margarin därför att den betalda bloggaren har en viss status och kritvita tänder.
Citera
2011-02-17, 12:40
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Under krigsåren och strax efter, ca 1939 – 1948, förekom det ransoneringskort. Varje person tilldelades ett antal kuponger för bland annat matfett och mjölk.

Som smörersättning hade margarinet börjat komma, men troligen såldes smöret först när kupongerna delats ut. Smöret sålde som smör och margarinet såldes som matfett. Det är bara i vissa kändisbloggar som margarin säljer som smör – via ett smörigt nylle.

Visst kan man köpa en fras om den låter fyndig eller ger sociala fördelar. Inom sociolekternas värld säljer alfa-hannen in fraser som beta- och gamma-hannar köper och nyttjar för att visa sin sociala inordning. Priset är ett minskat oberoende, precis som för den som köper margarin därför att den betalda bloggaren har en viss status och kritvita tänder.

Jag delar den uppfattning som tempeZZt har. Det är en skillnad mellan att förklara (försvara) ett begrepp och att förklara varför det [eventuellt] vunnit gehör. TS sökte ett svar på frågan om "Säljer som smör" är ett vedertaget uttryck eller ett missförstånd (som i sig naturligtvis sedan kan bli ett eget uttryck - Jämför, "Ont krut förgås inte så lätt").

Edit: Den variant jag hört av uttrycket lyder - "Går åt som smör i solsken".
Senast redigerad av InnocentWar1 2011-02-17 kl. 12:46.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in