Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
För att man inte uppskattar sjuka idéer om man är en helt underdånig undersåte till en maktfullkomlig himmelsk diktator? Oavsett om denne nu "älskar" en eller inte.
Tex din uppfattning om hur det är att vara religiös, handlar om kyrkans påtvingade uppfattning, kyrkan har inget patent på Gud eller religion, och har bara kört sin linje för att det har tjänat deras egna syfte, dvs makt och pengar och kontroll, vatikanens hejdukar har ju faktist visat sina riktiga ansikten gång på gång nu, det är dom som är de onda, pedofiler och deras politik har tex gjort utrotningen i Rwanda möjlig och spridningen av hiv/Aids.
Ja! folk tror man är en galning om man säger att man är religiös!
Min uppfattning om Gud är att Gud är allt, allt är ett! Gud är ingen tomte bland molnen, Gud är DU Gud är jag, om vi vill!
vi KAN vara onda också, det är ett fritt val, nog så får man stå för konsekvenserna någon gång.
Jag är född ateist, odöpt i kyrkan och har gått ur denne med, för mig är hela jorden mm en kyrka eller ett tempel och jag är döpt i havet, om man ska klassa min tro så är jag nog gnostiker och dualist, konceptet Jesus är en tung förebild för mig, om Jesus nu fysiskt "kom tillbaka" med fördömande humör och kunde skjuta deathrays ur ögonen så skulle nog vatikanen ryka först, för att ha missbrukat hans namn och spridit ondska.
Vill bara visa min syn på Gud för att visa att det inte bara handlar om att dyrka en knepig bok, men det finns intressanta saker där i med, för att citera KRS-1 "read the bible astrologically" så tror jag bibeln mer handlar om liknelser astrologiskt, kika på det om ni är nyfikna på ett lite roligare synsätt.
hittade inga bra länkar om det nu men tydligen en massa i första zeitgeistfilmen, ska kolla den nu.
Nu till TS fråga, jag skulle säga att ateister är en motreaktion till kyrkans långvariga påtvingade religion, det och konsumtionssamhället där mamon är gud har fått enormt mycket människor att tappa sina rötter till naturen/Gud och det må mycket möjligt vara en sorts masspsykos när människor som besitter den till vår vetskap mest utvecklade hjärnan i universum, inte kan se att allt hänger ihop.