2011-02-16, 23:46
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netwhistler
Så du är m.a.o. omnipotent, det kan omöjligen finnas något högre än dig själv?

Hur fick du ihop den meningen?
Citera
Bannlyst
Undrar när TS ska och svara på alla som faktiskt gett sin synpunkt på TS initiala påstående, och sluta hålla på med simpla one-liners.
Citera
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Definiera epitetet sjuk, i detta samanhang.

Sado-masochism. En fascistoid längtan att underkasta sig för att få makt.

Det är både sjukt och destruktivt. Både för en själv och andra.

Religiösa gör det allt som oftast.
Citera
2011-02-16, 23:53
Medlem
silbersteins avatar
Du utgar fran att gudstro ar en naturlig uppfattning. Ateism ar ett daligt ord just pa grund av att det tar avstamp att teism pa nagot satt vore defaultlaget. Det ar min totala oforstaelse nar det kommer till trosbegreppet goder mojligvis en viss arrogant installning, men i allmanhet skiter jag i religon sa lange jag ej paverkas av den, vilket tyvarr ar extremt javla vart att undvika.
Citera
2011-02-16, 23:55
Medlem
Nickeps avatar
Trådrubriken:

Är ateister mentalt sjuka eller själsligen döda

liknar andra trådar där man menar:

Troende vara mentalt sjuka eller själsligen döda eller bara dumma!

Egentligen meningslösa påståenden, eftersom man i alla grupper hittar psykiska avvikare, som kan klassas vara utanför normaliteten. I debatter är det vanligen yngre förmågor som lämnar sakfrågan (i brist på argument) för att på ett irrelevant sätt angripa oliktänkande debattörer.

Citat:
...det som alltid förbryllat mig med ateister, är det faktum att dom av någon anledningen verkar bli personligen förolämpade om man skulle nämna någon högre makts existens i deras närvaro.
Märkliga kretsar du rör dig i - eller menar du dina erfarenheter på Internet?
Citat:
...Vad är det egentligen som fattas dessa människor? Varför blir dom ibland upprörda så till den milda grad, när Gud nämns, att dom förlorar all sans och vett, och i slutändan börjar med personattacker. Det är som att dom börjar tänka med reptilhjärnan, som om dom vore drogade.
Inte alls - de är bara unga och inne i sin "Sturm und drang-period" - därför är alla andra (med avvikande åsikt) villebråd.
Citat:
Ateisters ilska, hån och spott mot troende har fascinerat mig en lång tid, varför kan dom inte acceptera att andra människor kan ha en annan uppfattning? När sanningen ska fram så kan dom varken bevisa eller motbevisa Guds existens. Det är därför jag själv är agnostiker, jag vet att detta ligger bortom männsklighetens uppfattningsförmåga. Precis som den laptop du sitter framför, knappast kan förstå sig på dig.

Vad felas dessa människor egentligen är dom mentalt eller/och själsligt sjuka?
Någon statistisk verklighet för att kunna göra sådana uttalanden, lär inte finnas. Min erfarenhet under åren har givit mig en diametralt annorlunda åsikt.
Citera
2011-02-17, 00:13
Medlem
hitchmemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epicurus
.

Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
.

Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
.

Citat:
.

Citat:
Ursprungligen postat av jazzmange
.

Citat:
Ursprungligen postat av Robert.U
.
Ärade herrar! Nu vill jag på inget sätt förta er debattglöd för den är helt great

Men ... Jag tycker att detta var en mycket intressant tråd. Och nu är det säkert en stor "No-No" att försöka få troende och alla andra stämplingar som har så många inlägg i CV att verkligen ta sig an grundfrågan. Men jag försöker ändock. Blev lite kall i tråden när det bara avhandlades möjliga tolkningar om ditten o tatten. Lite typiskt dock för FB att glida runt lite i ankdammen för att sätt en spik.

Gör det mycket enkelt. Ni behöver inte bli osams om det som är så uppenbart. Försök hitta en riktigt vidrig kult eller dogm att förkasta så ni gör någon nytta. Hitta det som förenar och inte bara det som delar.

Kanske lite naivt att förhålla sig till mitt lilla mänskriga liv som jag försöker beskriva i #29 Så enkelt kan livet vara. Här i trådarna lär man sig dock att andra har det betydligt mer komplicerat. Är det värt något. Nja!
Nu har jag nog sänkt mina skepp och kan gå hem. Men ... Go kväll och

MVH/ Förnufriga mänskliga hälsningar Hitchmemo
Citera
2011-02-17, 00:21
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hitchmemo
Gör det mycket enkelt. Ni behöver inte bli osams om det som är så uppenbart. Försök hitta en riktigt vidrig kult eller dogm att förkasta så ni gör någon nytta. Hitta det som förenar och inte bara det som delar.

Problemet är att kristendomen ingår bland de vidriga kulterna och dogmerna.
Citera
2011-02-17, 00:41
Medlem
hitchmemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Problemet är att kristendomen ingår bland de vidriga kulterna och dogmerna.
Jag förstår. Jag var bensäker ateist som över gick till sunt förnuft. Härvid kan jag gå till strid med alla världsreligioner utom en. Den kult och politiskt system som är icke-mänsklig har inget sunt förnuft. Jag tror att världen behöver den typen av utgångsläge för framtiden.
Vad gör det om någon tror på en harmlös tomte eller förkastar tomten men tar gärna julklapparna. Du förstår vad jag menar. Tolerant mot den som faktiskt inte kommer att skada dig mer än att du börjar hyperventilera av några ord. Man kommer i från det med.

Lite naivt och förenklat men starkt i grunden. Slå hål på sunt förnuft klarar ingen.
Citera
2011-02-17, 01:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sonada

Ontopic tycker jag att det är onödigt att spekulera. Jag fullkomligen hatar religion för att det förstör livet för sån enorm mängd människor, främst för att minst 90% av religiösa inte väljer sin religion utan föds in i den, alltså blir hjärntvättade (eller uppfostrade, det beror på vilken verklighetsuppfattning man har) att tro på religionen.

Och i västvärlden, med alla dessa Tv-aparater, radio och annan media som flödar ymmninget från taket även när du går och handlar, där blir du alltså inte, indoktrinerad?
Citera
2011-02-17, 01:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kmer
Varför kan du inte acceptera att andra människor kan ha en annan uppfattning? Varför är du så aggressiv, hatisk och hånande mot ateister? Du ser grandet i din broders öga men inte balken i ditt eget

Att ifrågasätta andra människors tro ser jag dock inte som ett uttryck för hån eller ilska. Det är en sund debatt som behövs.

Om någon uttrycker en annan politisk åsikt än den jag har, tycker du inte då att jag kan få diskutera den med honom och försöka förstå hur han tänker - och föra fram mina argument för att visa honom att min åsikt faktiskt är bättre? Varför skulle detta bara gälla politiska åsikter? Varför ska jag som ateist inte få föra fram min världsbild och ifrågasätta religiös tro? Jag välkomnar dem att ifrågasätta min - men de måste förstås ha kött på benen.

Att det "varken går att bevisa eller motbevisa" guds existens talar dock inte för att gud finns. Detsamma gäller nämligen påskharen, tomten, eller för den delen Russels tekanna. Det enda som är intressant är om det finns bevis för guds existens - vilket det inte gör, och därför är den enda rationella ståndpunkten ateism.

Den enda rationella ståndpunkten, enligt vilka referensramar? Är du omnipotetent?
Citera
2011-02-17, 02:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarmegin
verklighetsfrånvända åsikter, så kan jag förtälja för dig att ja, jag råkar vara både mentalsjuk och själsligt död! Givetvis beror dessa hål i min existens på att jag ännu inte blivit våldtagen mentalt av diverse religiösa föreställningar än och att jag innerst inne vill det.

Och hur vet du vad verkligheten är? Var fick du denna information ifrån?
Citera
2011-02-17, 02:09
Bannlyst
Citat:
Och i västvärlden, med alla dessa Tv-aparater, radio och annan media som flödar ymmninget från taket även när du går och handlar, där blir du alltså inte, indoktrinerad?

Inte om man lär sig granska flödet med ett kritiskt öga! Något som troende aldrig gör när det kommer till sina egna tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in