2011-02-17, 18:36
Medlem
Rembrandtss avatar
De mentalt efterblivna är ju de som tror på en högre makt som ingen sett och som aldrig kommer visa sig. Bibeln,Koranen och liknande sagoböcker skapades när människan inte var upplyst. Men ni religiösa kan gott tro att ni kommer till Himlen alternativt Helvetet. Citerar Mark Twain "Det är inte de delar av Bibeln jag inte förstår som bekymrar mig utan de delar som jag förstår".
Citera
2011-02-17, 18:40
Medlem
TroyMcLures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mighty^^
Jag är ateist och känner inte heller igen mig i dina påståenden. Folk får tro på vafan de vill så länge de inte försöker övertyga mig att tro på samma sak. Jag bryr mig helt enkelt inte. Det som oftast brister är "inte försöker övertyga mig"-delen. Jag kan bli jävligt tvär mot de som försöker övertyga mig (jehovas, vissa muslimer t.ex.).

Du har en intressant poäng här. Det folk blir upprörda över har mindre att göra med det orimliga i påståenden, utan har nog mer att göra med en irritation när religiösa försöker köra ner sin religion i halsen på andra (övertalning). Ta bara denna fråga som exempel: Hur många dörrknackande ateister finns det i jämförelse med religiösa? Vem är det som missionerar?

Sverige är så pass icke-religiöst att folk inte ens bryr sig om att kalla sig ateister. Det är kanske en av anledningarna till att begreppet fortfarande har en negativ klang och används som hatobjekt av religiösa.

Har fortfarande inte sett något samband mellan ateism och mental sjukdom. Kan det helt enkelt vara så att TS har fel?
Senast redigerad av TroyMcLure 2011-02-17 kl. 18:42.
Citera
2011-02-17, 19:06
Medlem
Snuskpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netwhistler

Ateisters ilska, hån och spott mot troende har fascinerat mig en lång tid, varför kan dom inte acceptera att andra människor kan ha en annan uppfattning? När sanningen ska fram så kan dom varken bevisa eller motbevisa Guds existens. Det är därför jag själv är agnostiker, jag vet att detta ligger bortom männsklighetens uppfattningsförmåga. Precis som den laptop du sitter framför, knappast kan förstå sig på dig.

Hur kan man motbevisa något som inte existerar?
Citera
2011-02-17, 19:12
Medlem
ProfessorSlusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuskpojken
Hur kan man motbevisa något som inte existerar?

Ännu bättre fråga är väl hur sunt beteende det är.
Citera
2011-02-17, 19:34
Medlem
Flashborns avatar
Jag anser att ateister och troende är lika korkade i sin uppfattning om att de tro sig ha svaret på en fråga dom omöjligen kan ha svaret på.

Jag vet inte om det finns en gud eller inte, jag tippar på att det inte gör det.

- Ateist-agnostikern.

Mvh
Citera
2011-02-17, 19:37
Medlem
GreenProphets avatar
Kul fråga för varför?

Om man ser en religiös person så är allt absolut för hans del för det står så i texten. han kan ju inte gå utanför texten för då är det ju påhitt och spekulation.

Om man då tittar på en ateist, antingen ignorerar han religion frågan samt vetenskap utan bara lever, men sen finns de som är lyhörda på vetenskap. Vad vi vet är att vetenskap kan fela, det är ingen absolut med vetenskap utan den söker svar. Dvs vetenskap växer och ändrar sig, rättar sig utmed vårat språng intill framtiden.

Då kan man säga sig vem av dem är mentalt sjuka egentligen? Den som tittar i samma bok år efter år eller de som strävar för förståelse hur allt funkar osv? SOM kan ha fel, vilket det inte finns något utrymme för i bibeln för då måste man kritiskt granska allt i bibeln.
Citera
2011-02-17, 19:38
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashborn
Jag anser att ateister och troende är lika korkade i sin uppfattning om att de tro sig ha svaret på en fråga dom omöjligen kan ha svaret på.

Sannolikheten att vi lever i en datorsimulering är ganska stor, finns det argument för. Argument som är bra mycket bättre än argument för en Gud.

Alla som inte tror på detta är enligt dig korkade, eller?
Citera
2011-02-17, 20:04
Medlem
n3xmillionaires avatar
Är ateister mentalt sjuka? Eller är vuxna människor som tror på jultomten mentalt sjuka? Två frågor som går att diskutera, men jag kör på det andra alternativet.
Citera
2011-02-17, 20:07
Medlem
Självklart kan man inte bevisa att den gud människan nu har bestämt sig för att tro på, inte finns. Han gör ju ingenting, "allt" som sker går att förklara med vetenskap.

Den moderna guden har förpassats till en passiv skapare. Vad är poängen med att tro på en sådan? Tidigare fanns det ju en poäng; man bad för att få bra skördar, bra vindar när man skulle segla långt, eller till någon krigsgud innan man drog ut i krig etc. Nu gör ju inte "gud" ett skit.
Citera
2011-02-17, 20:14
Medlem
FloydPs avatar
Nej, alla ateister är inte mentalt sjuka eller själsligen döda (vad nu det betyder). Att vara ateist betyder enbart att inte tro på något högre väsen; en Gud. Det innebär följaktligen att man baserar sin uppfattning om Gud på verkligheten, det vill säga logik och bevis, på vetenskap. Att däremot basera sin syn på verkligheten och Gud på "tro" kan däremot anses "sjukt". Jag tror det är detta som många ateister reagerar på, att folk skiter i verkligheten. Jag anser det personligen som väldigt naivt och arrogant.

Citat:
Ursprungligen postat av Netwhistler
[...]Jag ser mig själv som en agnostiker, som lutar något åt att det nog finns en Gud.[...]

Att du överhuvudtaget basera hela din uppfattning på Guds eventuella existens på något annat än fakta ogiltigförklarar din åsikt eftersom det är subjektivt och enbart existerar i ditt medvetande. Antingen vet man att Gud finns (eller inte finns) och kan bevisa det, eller så vet man det inte.
Citera
2011-02-17, 20:15
Medlem
brisingrs avatar
Nej, vi är inte mentalt sjuka.

Jag skulle vilja påstå att folk som tror på ett högre väsen är mentalt efterblivna. Att tro på någon Gud gjorde man för 2000 år sedan. Människan utvecklas!
Citera
2011-02-17, 20:18
Medlem
Jinglebear-Cherrys avatar
Jag är själv ateist. Förstår inte riktigt hur folk som tror på en Gud tänker, det känns inte logiskt. Att Jesus gick på vattnet etc. etc. Kan hända att jag startar upp en argumentation om huruvida Gud existerar eller ej med en troende, men i grunden så tycker jag såklart att de får tro på vad de vill.

Personligt förolämpad känner jag mig åtminstone inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in