Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2004-08-27, 21:37
  #1
Banned
schakis avatar
Att fatta är inte problemet i mitt fall.

Det handlar mer om att kunna nöta in och memorera kunskap så att man får till det på proven.(utbildning)

Hur memorerar man lättast kunskap utöver vanlig simpel repetition som alla lärare tjatar om?
Citera
2004-08-27, 21:45
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schaki
Att fatta är inte problemet i mitt fall.

Det handlar mer om att kunna nöta in och memorera kunskap så att man får till det på proven.(utbildning)

Hur memorerar man lättast kunskap utöver vanlig simpel repetition som alla lärare tjatar om?

Hört talas om olika studietekniker? Det gäller att du hittar en bra studieteknik, som passar dig.. Mycket litteratur? eller handlar det om matematik/fysik/kemi?
Citera
2004-08-27, 21:48
  #3
Medlem
sophie!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schaki
Att fatta är inte problemet i mitt fall.

Det handlar mer om att kunna nöta in och memorera kunskap så att man får till det på proven.(utbildning)

Hur memorerar man lättast kunskap utöver vanlig simpel repetition som alla lärare tjatar om?
hehe... jadu, det är fan frågan... läsa läsa läsa typ. eller läsa samtidigt som man skriver ner det viktigast är bra! ju fler "sätt" man använder ex. skriva, läsa, lyssna osv ju lättare lär man sig.

ett tips från min sida (har dock ej prövat) men om du har prov i historia så kan du ju läsa upp texten i micen på datorn samtidigt som du spelar in. och sen är det bara att lyssna på texten när man sitter och gör det vanliga rundorna på internet osv. så slipper man anstränga sig så mycket, och kan göra roligt samtidigt. tror det funkar kanon! lyssnar man tillräckligt mycket så lär man kunna skiten utantill sen.

hoppas det går bra. // Sophie!
Citera
2004-08-27, 21:54
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sophie!
hehe... jadu, det är fan frågan... läsa läsa läsa typ. eller läsa samtidigt som man skriver ner det viktigast är bra! ju fler "sätt" man använder ex. skriva, läsa, lyssna osv ju lättare lär man sig.

ett tips från min sida (har dock ej prövat) men om du har prov i historia så kan du ju läsa upp texten i micen på datorn samtidigt som du spelar in. och sen är det bara att lyssna på texten när man sitter och gör det vanliga rundorna på internet osv. så slipper man anstränga sig så mycket, och kan göra roligt samtidigt. tror det funkar kanon! lyssnar man tillräckligt mycket så lär man kunna skiten utantill sen.

hoppas det går bra. // Sophie!

..sedan kan man lägga in filen som man spelat in - på ipoden och lyssna en gång innan man går och lägger sig etc.
Citera
2004-08-27, 22:08
  #5
Banned
tim_hedlunds avatar
har du en bok som du ska läsa: läs den. stryk under hela tiden medan du läser.
när boken är slut börjar du om från början; då antecknar du och sammanfattar innehållet - kapitel för kapital. Alltså inga "stödord" utan du skall skriva en sammanhängande sammafattning av vad du läser.
Just under sammanfattningsskrivandet så måste man ju hela tiden reflektera över det man läser och kan inte hoppa över sånt man inte fattar - därför blir det också en effektiv inlärning,

Är du klar med det här så bör du klara provet.

Det funkar för mig! Fast det tar tid att anteckna såhär
Citera
2004-08-27, 22:31
  #6
Medlem
sophie!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scar
..sedan kan man lägga in filen som man spelat in - på ipoden och lyssna en gång innan man går och lägger sig etc.
ja, den var go faktiskt... och om man inte har en ipod så tar man och convertar wav filen till mp3 mp3 och lägger in på mp3-spelaren. eller om man bara har cd så brännar man skiten helt enkelt!
Citera
2004-08-28, 06:43
  #7
Medlem
Smilizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sophie!
ett tips från min sida (har dock ej prövat) men om du har prov i historia så kan du ju läsa upp texten i micen på datorn samtidigt som du spelar in. och sen är det bara att lyssna på texten när man sitter och gör det vanliga rundorna på internet osv. så slipper man anstränga sig så mycket, och kan göra roligt samtidigt. tror det funkar kanon! lyssnar man tillräckligt mycket så lär man kunna skiten utantill sen.

hoppas det går bra. // Sophie!

Har faktiskt använt mig av den tekniken i typ ett år, fungerar för mig. Kanske lite jobbigt när man ska beksriva olika kemiformler eller annat jobbigt, men vanlig text fungerar utmärkt
Citera
2004-08-28, 15:52
  #8
Banned
Det gäller att aktivera olika delar av hjärnan: läsning, skrivning, minne, handling.

Därför är det viktigt att läsa aktivt genom att stryka under det viktigaste, men inte mer än 5% av all text (en del markerar nästan all text, vilket tyder på oförmåga att skilja viktigt från oviktigt).

Man ska även skriva ned det man läst. Skriv en sammanfattning av typ varje kapitel du läser. Skriv för hand, naturligtvis, inte på datorn!!! Det är hjärnans koordination av pennan i handen som gör att nya delar av hjärnan aktiveras.

Gör allt ovan i god tid före provet. Ett par veckor (det finns nån optimal tidsperiod som jag glömt ) efteråt så läser du texten igen. Då aktiverar du minnet. Mycket viktigt! Lita inte blint på det du skrivit, utan läs också originaltexten igen och tänk på sånt som du missade att notera förra gången.

Beroende på ämnesområde, så är det viktigt att tilämpa kunskaperna, t.ex. genom att göra övningsuppgifter. Då engageras en annan del av hjärnan som varken har med läsning, skrivning eller minne att göra.

Reflektera över det du studerar! Varför har olika författare olika utgångspunkter? Hur har ämnet utvecklats historiskt? Vad har det för betydelse för samhället? Osv. Skapa perspektiv, sätt boken i ett större sammanhang.

Att läsa upp och spela in en text, har jag aldrig prövat. Men det kan säkert hjälpa minnet genom att aktivera två också läs- och hörfunktioner.

Bäst av allt för att lära sig något, är dock att förklara ens kunskaper för någon annan, alltså att lära ut det man lärt sig. Bara att man formulerar situationen sån att man själv vet mer än andra och har att hjälpa dem, ger stor effekt. Dessutom får man kluriga frågor som man inte ställt sig själv och som blottar luckor i ens kunnande. När man sitter och läser själv, är det lätt att överskatta sina egna kunskaper och vända sidor utan att egentligen läsa dem. Det vore synd om dessa blottor blev uppenbara för första gången först på provet!

Näst bäst är att hoppa till nästa svårare nivå. Efter ett tags kämpande så kommer den föregående svårighetsgraden att framstå som enkel när man återvänder till den!
Citera
2004-08-28, 15:59
  #9
Banned
Citat:
Ursprungligen postat av schaki
Att fatta är inte problemet i mitt fall.

Det handlar mer om att kunna nöta in och memorera kunskap så att man får till det på proven.(utbildning)

Hur memorerar man lättast kunskap utöver vanlig simpel repetition som alla lärare tjatar om?
Jag hatar f.ö. sån "kunskap" typ juridik. Repetition gör att man minns, visst. Men det enda man behöver minnas, är var man hittar informationen. Det svåra är att förstå hur den används.
Citera
2004-08-28, 16:47
  #10
Medlem
när jag läste tyska och engelska i skolan så hade jag gjort mig ett enkelt litet program för att nöta in glosor.. funkade så enkelt att jag fick det svenska ordet och skulle sedan skriva det tyska tills det blev rätt.. det var ett ganska så effektivt och rätt så trevligt sätt att nöta in det på tyckte då jag.. men det funkar ju bara på glosor så..
Citera
2004-08-28, 16:55
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hycklaren
Jag hatar f.ö. sån "kunskap" typ juridik. Repetition gör att man minns, visst. Men det enda man behöver minnas, är var man hittar informationen. Det svåra är att förstå hur den används.

Hehe. Jag däremot "älskar" sådan kunskap.. Kanske för att jag har lätt för att memorera text. Det går som en dans på rosor.. :~
Citera
2004-08-28, 17:09
  #12
Medlem
goodfellas avatar
en lärare jag hade för ett tag sen berättade om ett sätt att få kunskap att fastna.. kommer inte ihåg hur det var exakt men nåt såhär var det.. efter lektionen ska du läsa det du vill memorera igen.. sen en gång till efter 10 min.. en gång till efter 1 timme.. en gång till nästa dag.. en gång till efter en vecka.. en gång till efter en månad.. sen skulle det sitta resten av livet har inte testat sj btw
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback