*** Min högst personliga reflektion nedan. Jag pratar bara för mig själv och
inväntar med spänning en moderators bemötande. Även om skunkensune
redan svarat klart och tydligt i frågan, så kan det ju finnas fler infallsvinklar ***
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Missade den här tråden. Tycker tvärtemot både Combat och skunkensune.
Det finns två aspekter med den här tråden.
1. TS har ingen frågeställning vilket gör att tråden bör låsas i väntan på att en sådan formuleras.
Det är din väldigt personliga tolkning. Min tolkning är att vi ska diskutera hur media
rapporterar kring attacken på reportern.
Så, vem har rätt av oss två? Vem ska avgöra det?
Nej, precis, det går inte att svara på.
Utan istället håller vi oss till delforumets inrikning, dvs Medier & Journalistik.
Citat:
Att försöka rensa OT-meddelanden i en tråd utan topic blir en omöjlig uppgift och för de som skriver i tråden är det omöjligt att veta vad som ska diskuteras.
se mitt svar ovan
Citat:
2. TS skriver själv att han inte vet var tråden ska placeras och lägger den i Media eftersom en journalist är angripen. Implicit: Hade en politiker drabbats hade tråden hamnat i politik, en fotbollspelare under fotboll. I fall som detta brukar generellt tråden flyttas dit den hör hemma. T.ex. en person krockar med sin bil och skapar en tråd i motorforumet, MOD flyttar den då snabbt till Juridik. Det går åter till punkt 1 där de flesta i början antog att tråden var felplacerad vilket resulterade i ett stort antal tillsägelser till personer som inte menade att gå OT.
Mycket antaganden från din sida.
Ts i tråden vi diskuterar skriver "CBS uttalande", följt av ett citat från nyhetsbyrån CBS.
Alltså finns det inget som direkt pekar på att tråden nödvändigtvis ligger felplacerad. Själv
tolkade jag det som att tråden ligger helt rätt.
Återigen, vem ska då avgöra, i detta skede, vem av oss som tolkar det rätt?
Nej, det går ju inte.
Den enda rimliga slutsatsen, imo, är att tråden ska betraktas som en diskussion under
temat Medier & Journalistik.
Citat:
Nu är det ett slags moment 22. Det finns ingen topic utan trådstarten ger intryck av att vilja diskutera själva händelsen. Moderatorerna vill enbart att det mediala ska diskuteras eftersom den ligger i Media och måste därför rensa bort hundratals OT inlägg (enbart ca. 20st följer topic). Resultatet blir en orgie i rensning och tillsägelser som bara skapar frustration.
Den enda lösning jag kan se är att denna tråd antingen flyttas till rätt forumsdel/låses och en ny skapas där händelsen kan diskuteras, och att en ny tråd skapas i Mediaforumet och då med en topic utifrån ett mediaperspektiv. Alternativet är att fortsätta försöka rensa dagens mest populära tråd och dela ut tillsägelser till halva Flashback, men någonstans måste man vara pragmatisk.
I det här fallet tycker jag alltså att det synsättet är fel då det i alla fall för mig kändes uppenbart att tråden var felplacerad. Där kanske jag har fel, men i så fall borde topic förtydligas.
Hittade två trådar snabbt där tråden är felplacerad vilket gör att de som svarar inte är off-topic.
https://www.flashback.org/t476040
https://www.flashback.org/t1095733
Sista och viktigaste slutsatsen. Så länge en moderator inte flyttar tråden så är namnet på
delforumet det som ska styra diskussionen i tråden! Detta är det enda rimliga förfarandet,
vad jag kan se.
Om en moderator bestämmer sig för att flytta tråden, så vet jag inte hur de brukar
göra med befintliga inlägg. Det får en moderator svara på.