2007-04-22, 00:03
Medlem
Som topic lyder. Skulle onekligen vara intressant att veta ålder och antalet juridik poäng som folk här har. Många som har åsikter om mycket. Intressant att se hur många som backat upp dem med universitetspoäng.

Skall själva ta första steget med mina arma 26år och 30p(50 vid terminens slut) (enligt gamla systemet)
Citera
2007-04-22, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tutbrol
Som topic lyder. Skulle onekligen vara intressant att veta ålder och antalet juridik poäng som folk här har. Många som har åsikter om mycket. Intressant att se hur många som backat upp dem med universitetspoäng.

Skall själva ta första steget med mina arma 26år och 30p(50 vid terminens slut) (enligt gamla systemet)

Jag kan börja (saxar ur mitt ladok).

2HR100 Handelsrättslig översiktskurs 10.0 VG
2HR400 Internationell handelsrätt 10.0 G
2HR450 Företag och konkurrensrätt 10.0 G
2HR460 Kredit- och obeståndsrätt 10.0 VG
2HR500 Bolags- och obeståndsrätt 10.0 VG
2HR200 Förvaltningsrättslig översiktskurs 10.0 G
+ hyfsat erfarenhet av egna och andra rättegångar, myndigheter som ex kriminalvård (därför hyfsat påläst på JO-fall, lagar, föreskrifter som rör kriminalvården) och har läst ca 500 domar i olika brottmål.

Alltså sammanlagt 60 poäng. Har en tenta kvar på en tiopoängare, får se om jag orkar.

Om jag skulle plugga till jur.kand, är det någon som vet vilka av de här kurserna jag får tillgodoräknande på så jag slipper läsa de igen?
Citera
2007-04-22, 00:19
Medlem
wises avatar
21år & 15 poäng (JIK 10 poäng + 5 poäng ekonomisk brottslighet) Vet dock inte om högskolepoäng i juridik spelar någon större roll om man är duktig på att tolka och jämföra information samt har tillgång till de databaser inom juridik som universiteten erbjuder sina studenter.

Jag läser det som tillägg till mina studier företagsekonomi och statsvetenskap.

Vet dock inte om man bör jämföra poäng rakt av, en yrkeskriminell har ju med säkerhet erfarenhet av hur det Svenska rättssystemet fungerar. Sedan finns det ju medlemmar på flashback som hävdar att de läser andra eller tredje året på juridiklinjen men som i verkligheten skulle få underkänt om de läste en kurs på A nivå.
Citera
2007-04-22, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wise
.
Vet dock inte om man bör jämföra poäng rakt av, en yrkeskriminell har ju med säkerhet erfarenhet av hur det Svenska rättssystemet fungerar. Sedan finns det ju medlemmar på flashback som hävdar att de läser andra eller tredje året på juridiklinjen men som i verkligheten skulle få underkänt om de läste en kurs på A nivå.

Må så vara, men det ger ändå en viss bild av hur mycket man har handskats med juridiken. Tror det är ytterst få som har haft det som en hobby och av det fått nog kunskap för att vara trovärdiga. Yrkeskriminella tvivlar jag inte det minsta på att de har spetskompetens på samma sätt som en knarkare är en vandrande FASS. Dock så torde antalet "riktiga" yrkeskriminella här vara tämligen liten också.
Citera
2007-04-22, 23:46
Medlem
Kuyichis avatar
Flyttar den här tråden från Juridik till Arbetsliv och Studier även om jag tycker att diskusionsunderlaget känns tveksamt. Vill moderatorerna där flytta den vidare till Papperskorgen har jag full förståelse för det. / mod
Citera
2007-04-23, 10:23
Medlem
25 år, HHAA17* Juridisk grundkurs 10.0 VG, Linköpings universitet
Citera
2007-04-23, 17:59
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Grundkurs i rättskunskap på gymnasiet. Inte mycket att skryta med här kanske, men jag tyckte det var givande att få lite inblick i hur juridik fungerar.

Ska läsa byggnadsteknisk juridikkurs nästa läsår antingen här (LiU) eller i Australien (University of South Australia).
Citera
2007-04-24, 21:18
Medlem
Rättskunskap från gymansiet (skolkade dock från momentet där man ska besöka en brottmålsförhandling).
Läst entreprenadjuridik, närvarat vid förhandlingar (ABK 96) mellan en entreprenör (ett vvs-konsultföretag) och en beställare (stort fastighetsföretag i Sthlm). Reggad på JIKen men ej gjort tentan, läs en del dommar.
Citera
2007-04-25, 14:22
Medlem
Ladybugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemligaklubben
Om jag skulle plugga till jur.kand, är det någon som vet vilka av de här kurserna jag får tillgodoräknande på så jag slipper läsa de igen?

Det är ett jävla rappel att tillgodoräkna vad jag förstått. Har du tur kan du tillgodoräkna en hel termin, men ofta kan de bli bara vissa delar eftersom man ibland läser helt olika saker under en och samma termin. Kolla med studievägledaren på det universitet du tänkt läsa på.
Citera
2007-04-25, 16:32
Medlem
felstavadds avatar
Jag tror 20p, juridik och socialrätt samt civilrätt. -Det var ett tag sen som sagt. Ja just det 35+ är jag och poängen är enligt gamla systemet.
Citera
2007-04-25, 16:38
Bannlyst
10 jöken i gamla systemet
Citera
2007-04-25, 17:31
Medlem
maxpowers avatar
Jag är 23 år gammal och har 140 pinnar juridik (gamla systemet). Jag pluggar fortfarande och hoppas plocka ut min examen om ett år.

/MaxP
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in