2010-01-08, 19:18
Medlem
Hejsan

Jag har köpt en datorn från komplett: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=488612

Moderkort/Nätverkskort: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=486110

Jag har byggt ihop den och allt fungerar utom internet.
När jag försöker leta efter några nätverk så står det att inga är tillgängliga och att jag kan felsöka.

Det står Det gick inte att hitta någon drivrutin för nätverkskortet.

Jag felsökte och till min förvåning såg jag att det inte fanns några drivrutiner till nätverkskortet, när jag öppnade enheteshanteraren så fanns det ingen kategori vid namn Nätverkskort. Jag har en cd som jag fick med till moderkortet och jag har installerat allt som den sa att jag skulle installera.

När jag installerar cden som jag fick med står de såhär: The Realtek Network Controller was not found. If Deep Sleep Mode is enabled Please Plug the Cable. Sen stängs alla USB portar =( så jag måste starta om datorn :/

Jag har Windows 7 btw.
Senast redigerad av Jawz 2010-01-08 kl. 19:20.
Citera
2010-01-08, 19:20
Medlem
micaeles avatar
Nätverksinterfacet kan stängas av / sättas på i BIOS Setup, den del du når genom att trycka lämplig F*-tangent då minnesuppräkning sker. Kolla där och se hur det ser ut.
Citera
2010-01-08, 19:43
Medlem
Bios vägrar att öppna jag trycker på Delete som de står i manualen men den öppnas inte, jag tror att mitt keyboard inte funkar då när man ska sätta på bios :/
Citera
2010-01-08, 19:47
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jawz
Bios vägrar att öppna jag trycker på Delete som de står i manualen men den öppnas inte, jag tror att mitt keyboard inte funkar då när man ska sätta på bios :/
Har du USB-tangentbord är det mycket möjligt att det också kan vara avstängt i BIOS. Dock verkar det väldigt mysko att saker skall vara avstängda som standard...men, men.
Har du något PS/2-tangentbord eller konverterare USB->PS/2 som du kan sätta tangentbordet i? När och om du kommer in i setup heter valet som styr tangentbordskapacitet vid start Legacy USB eller något liknande.
Citera
2010-01-08, 19:50
Medlem
tagentbordet fungerar när jag är inne i windows annars fungerar den inte vid start

bara usb fungerar, jag har testat 2 st ps/2 tagentbord och ingen av de fungerar
Senast redigerad av Jawz 2010-01-08 kl. 20:06.
Citera
2010-01-08, 21:01
Medlem
Wobins avatar
Rensat OT och ändrat rubrik.
Detta har inte mycket med nätverk att göra, utan snarare hårdvara i allmänhet.

Flyttar tråden Nätverk -> Hårdvara.

/Mod

Kan tipsa dig om att oinstallerade enheter inte står under sin kategori i Windows 7, utan under "Övriga enheter" eller vad det kan heta på svenska. Kategorin heter "Other devices" på engelska i vilket fall som helst.

Så leta efter din nätverksenhet där.
Citera
2010-01-09, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wobin
Rensat OT och ändrat rubrik.
Detta har inte mycket med nätverk att göra, utan snarare hårdvara i allmänhet.

Flyttar tråden Nätverk -> Hårdvara.

/Mod

Kan tipsa dig om att oinstallerade enheter inte står under sin kategori i Windows 7, utan under "Övriga enheter" eller vad det kan heta på svenska. Kategorin heter "Other devices" på engelska i vilket fall som helst.

Det fanns ingen kategori vid namn "Övriga enheter" eller något liknande :/
Citera
2010-01-09, 17:16
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wobin

Om enheten inte är igångsatt i BIOS finns det inte i enhetslistan, eftersom installationsprogrammet från skivan då med lätthet hade hittat den.
Så allt lutar mot att nätverksinterfacet är avstängt redan i BIOS, vilket i sig är märkligt då datorn är helt neue.
Citera
2010-01-09, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Om enheten inte är igångsatt i BIOS finns det inte i enhetslistan, eftersom installationsprogrammet från skivan då med lätthet hade hittat den.
Så allt lutar mot att nätverksinterfacet är avstängt redan i BIOS, vilket i sig är märkligt då datorn är helt neue.

Vad händer om jag resetar bios?
Och vad är CMOS? det står i manualen hur jag gör för att reseta CMOS men är de likdant att reseta BIOS?
Citera
2010-01-09, 19:22
Medlem
Jag har försökt att reseta BIOS men keyboarden fungerar inte när de kommer up en meny som säger Factory Default eller Last working good.

Jag har ett keyboard som är trådlöst alltså ett usb som jag kopplar in och sen får jag signaler till keyboarden.

Men den fungerar inte under Menyn så den gör Last working good automatiskt eftersom keyboarden inte fungerar och jag inte röra på den till Factory Default.

Kan de bero på att jag har trådlöst?
Citera
2010-01-10, 11:37
Medlem
Finns det något sätt att fixa detta?
Citera
2010-08-07, 00:44
Medlem
roggeees avatar
Kanske lite onödigt att bumpa men har exakt samma problem. Gjort tråd om det men om någon som postade förut här vet hur man löser det kanske de kan posta igen. TS har inte varit online sen januari så hoppas någon annan mer aktiv i tråden eller någon ny vet lösningen. Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in