Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2019-12-18, 09:57
  #109
Medlem
Mongoglads avatar
Läser ts vovve Flashback? 😁
Sådär gör min hund med! Jag har inte något minne att min blivit skrämd av en svart person,men jag lutar åt att det kanske uppfattas farligt eller skrämmande för den då den mest är van att se vita människor. Vi borde göra en kontaktförmedlimg för rassejyckarna och intervjua dom i grupp...

Min vovve är inte rasistisk då han lätt umgås med några polare till mig som inte är vita men skäller och morrar och gruffar mot okända svarta, och riktigt bruna människor. Men går som sagt jättebra med polarn som den träffar ofta.
Mot andra hundraser finns ingen rasism iallafall, bara mot människor, och då väldigt selektiv rasism.
(Den har inget eget fbkonto, så den måste lärt sig någon annanstans)
Citera
2019-12-18, 11:24
  #110
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoglad
Läser ts vovve Flashback? 😁
Sådär gör min hund med! Jag har inte något minne att min blivit skrämd av en svart person,men jag lutar åt att det kanske uppfattas farligt eller skrämmande för den då den mest är van att se vita människor. Vi borde göra en kontaktförmedlimg för rassejyckarna och intervjua dom i grupp...

Min vovve är inte rasistisk då han lätt umgås med några polare till mig som inte är vita men skäller och morrar och gruffar mot okända svarta, och riktigt bruna människor. Men går som sagt jättebra med polarn som den träffar ofta.
Mot andra hundraser finns ingen rasism iallafall, bara mot människor, och då väldigt selektiv rasism.
(Den har inget eget fbkonto, så den måste lärt sig någon annanstans)

Vår jycke var likadan, men efter att sonens negerpolare varit hemma på besök några gånger så lärde hon sig att negrer inte var farliga och bryr sig inte längre om dem. Hon skäller fortfarande på rådjur (när hon var valp trodde hon att rådjuren också var hundar och ville gärna leka med dem)
Citera
2019-12-18, 13:07
  #111
Medlem
Hade samma problem då min hund aldrig tidigare träffat någon mörkhyad men det löste sig efter att de träffat en mörk vän några 2-4 gånger.

Är en fråga om vad hunden är van vid att träffa på för utseenden bara.
Citera
2019-12-18, 14:49
  #112
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Min hund skäller alltid på negrer !
En viss lukt alltså 😂
Citera
2019-12-18, 14:51
  #113
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
En viss lukt alltså 😂
Jag vet inte vad det beror på. Han gör samma sak med kvinnor med huckle.
Eller cyklister i grälla färger som cyklar nära bilen, då blir han helt skogstokig.

Citera
2019-12-18, 15:25
  #114
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Jag vet inte vad det beror på. Han gör samma sak med kvinnor med huckle.
Eller cyklister i grälla färger som cyklar nära bilen, då blir han helt skogstokig.

Good boy, good boy
•ger en godis•
Citera
2019-12-18, 16:14
  #115
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Jag vet inte vad det beror på. Han gör samma sak med kvinnor med huckle.
Eller cyklister i grälla färger som cyklar nära bilen, då blir han helt skogstokig.


Han försöker berätta att du ska låta honom gå lös på cyklister mitt i bilvägen
Citera
2019-12-22, 11:26
  #116
Medlem
Mongoglads avatar
Kan uppdatera lite ang min vovves beteende.
Igår var jsg och min kompis ute på promenad, vi är då en vit snubbe(jag) och en totalt kolsvart snubbe(kompisen).

När min kompis ringde och saee han var utanför sa jag att han skulle kliva rakt in i huset, då jag invigt honom i denna tråd och sakfråga. (Hoppas han hittar tråden för han har personlig erfarenhet av att jyckar kan skälla på honom faktiskt! )

Min kompis klev rakt in genom dörren och vrålade min hunds namn, och sprang rakt emot den, den blev helt galet jätteglad för att se kompisen, och skällde i vanlig ordning, hoppade voffade morrade och krumbuktade sig.
När vi var ute på promenaden träffade vi två svenska killar, det var mörkt och dom dök upp runt ett hörn på huset, hunden tittade misstänksamt på dom, muttrade lite, men fortsatte med sitt luktande och drog mot buskarna.
Inget ovanligt med detta...
När vi gått ett tag mötte vi ett mindre gäng smatt (som kompisen kallade dom, "småblatt=smatt" 😊 ) dom var kanske...sju åtta stycken, vovve sa inget och verkade totalt ointresserad och fortsatte sitt kollande och luktande i rabatten.

Efter ett tag mötte vk en snubbe som liknade en Gambian, ungefär, men då fick voff nått slags spel och skällde tre gånger mot mannen som verkade alldeles för stressad för att vilja heja på jycken.
Vi mötte därefter en äldre dam och hennes man (?) som även dom hade en hund, men den var inte så intressant, så min hund muttrade lite med näsan i vädret och fortsatte sin dragkamp hemåt.

Hemma skrattade vi åt allt, och kom till insikten att - min hund skäller/morrar/muttrar på riktigt svarta män, men inte kvinnor. Ibland på arabliknande personer, både män och kvinnor, aldrig mot yngre varken araber eller afrikaner, och mest bara om personerna är ensamma, inte om dom är flera i en grupp.

Den skäller aldrig på vita folk, men morrar ALLTID på cyklister, vilken nationalitet det än är, gissningsvis är det mot just cyckeln. Vi ska testa nästa gång kompisen hälsar på, han skulle ta med sin cyckel då så vi får testa!

Min kompis säger följande : många hundar skäller på honom, även om dom är bunden utanför en affär, om han går förbi bilar med mer, han har redan innan vi pratade om detta märkt och tyckt att dom oftare skäller på honom än på andra, och oftast är det mindre hundar som visar detta. Däremot morrar hundar sällan mot honom, utan bara skäller ett par skall.

Hoppas det tillförde något vetenskapligt till tråden!
Citera
2019-12-22, 11:33
  #117
Medlem
Gnusmas80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swenton
Hej, jag har en BC och hon är ca 5 år nu och jag har märkt ett speciellt beteende hos henne.
Hon tål inte mörkhyade människor. Så fort vi kommer nära någon som är mörkhyad börjar hon skälla och visar tänderna mot denna person.
Jag finner detta väldigt pinsamt och säger åt henne att vara tyst men hon blänger och muttrar fortfarande år den personen..

Vad är det hon stör sig på mer exakt? Hur kan jag få henne att inte få "utbrott" osv?

Avliva rassen! Finns nog med rasister i Sverige. Hur fan uppfostrar du ditt djur egentligen ? Vissa borde i te få ha hund, vidrigt att få ett oskyldigt djur att hata.
Citera
2019-12-22, 15:04
  #118
Medlem
Tror nog att min ena hund också är rasist😁 Har två minihundar som av naturen är bjäbbiga i sig... Min chihuaha gör gärna utfall mot mörkhyade samt gardinklädda damer. Hon har märkt att det är större chans att dessa blir rädda för henne. Hon blir väldigt nöjd och glad när någon blir rädd för henne... I vanliga fall blir det mest allmänt skrattande när en knappt 4 kilos hund försöker vara farlig, så hon tar de chanser hon får...
Citera
2019-12-22, 18:33
  #119
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnusmas80
Avliva rassen! Finns nog med rasister i Sverige. Hur fan uppfostrar du ditt djur egentligen ? Vissa borde i te få ha hund, vidrigt att få ett oskyldigt djur att hata.
Du begriper ju inte någonting. Border Collies är oerhört intelligenta, smartare än du. Det här handlar om att ett exemplar av en av världens mest förfinade hundraser självständigt kan känna sig till att muslimen är dess fiende vilket ju är en helt korrekt bedömning. Det viktigaste är att du inte har hund skulle jag säga. Om du nödvändigtvis ska skaffa hund så skaffa en sällskapshund, en mops eller dylikt som du inte kan förstöra.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback