Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-02-15, 22:20
  #1
Medlem
swentons avatar
Hej, jag har en BC och hon är ca 5 år nu och jag har märkt ett speciellt beteende hos henne.
Hon tål inte mörkhyade människor. Så fort vi kommer nära någon som är mörkhyad börjar hon skälla och visar tänderna mot denna person.
Jag finner detta väldigt pinsamt och säger åt henne att vara tyst men hon blänger och muttrar fortfarande år den personen..

Vad är det hon stör sig på mer exakt? Hur kan jag få henne att inte få "utbrott" osv?
Citera
2011-02-15, 22:23
  #2
Medlem
korrektamammans avatar
Hundar har ett enormt minne...kan hon blivit hotad,skrämd eller något när hon var valp av just en mörkhyad???
Isåfall har du förklaringen
Citera
2011-02-15, 22:23
  #3
Medlem
Det är väl allmänt känt att djur uppfattar färgen svart som hotfull?

Citera
2011-02-15, 22:25
  #4
Medlem
swentons avatar
Tror inte hon blivit skrämd av någon som är mörkhyad då vi inte är i kontakt med dem speciellt ofta. Men det kan alltså vara så att de uppfattar svart som hotfullt?
Citera
2011-02-15, 22:28
  #5
Medlem
Det kan vara att hunden har varit med om otäcka upplevelser där mörkhyade varit inblandade?
Hunden kanske uppfattar svarta färger med något otäckt eller obehagligt?
Citera
2011-02-15, 22:28
  #6
Medlem
Kan vara så att dom flesta mörkhyade är väldigt rädda för hundar. Varje gång hunden närmar sig en mörkhyad så känner hunden av rädsla, det blandat med att du blir lite osäker på grund av att du vet att hunden kommer bete sig illa, resulterar i att hunden blir väldigt osäker och rädd och ställer sig i försvar.
Citera
2011-02-15, 22:29
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swenton
Tror inte hon blivit skrämd av någon som är mörkhyad då vi inte är i kontakt med dem speciellt ofta. Men det kan alltså vara så att de uppfattar svart som hotfullt?

Hur ser ditt hem ut? Är det mycket svarta färger? Är det ljust inrett?
Citera
2011-02-15, 22:29
  #8
Medlem
Hundar är otroligt bra på att känna om människor är onda! HaHa skojar bara! Mänga invandrare är rädda för hundar och hunden känner det och blir misstänksam.
Citera
2011-02-15, 22:31
  #9
Medlem
swentons avatar
hur ska jag nu kunna träna bort detta beteende?
Citera
2011-02-15, 22:33
  #10
Medlem
swentons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karvozhort
Hur ser ditt hem ut? Är det mycket svarta färger? Är det ljust inrett?

Mitt hem är ljust inrett med stora fönster, dock har vi en svart matta som hon älskar att ligga på så det verkar ju rätt ologiskt om hon känner sig hotad av mörka färger..
Citera
2011-02-15, 22:34
  #11
Medlem
Lugnet i dig själv är det viktigaste, att du själv inte hetsar/stressar upp dig i situationer som detta utan bestämt och lugnt säger åt hunden, alternativt vilseleder hunden med en godis eller leksak åt ett annat håll.
Citera
2011-02-15, 22:34
  #12
Medlem
MisterToms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swenton
hur ska jag nu kunna träna bort detta beteende?

Motbetingning.
http://www.klickerklok.se/blog/motbe...roblemlosning/
http://www.canis.se/canisleksikon/le...id=1143&ukat=1
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback