• 1
  • 2
2011-02-15, 21:30
Moderatorer får gärna placera den här tråden någon annanstans om så önskas. Jag tycker dock den passar bäst här eftersom diskussionen ska handla om Stockholmare ur ett psykologiskt perspektiv.

Så.. vart börjar man? Jag har inte källa på någon av dess fakta, men jag har läst och hört att 1, Stockholm är världens singeltätaste stad. 2, Snittåldern för kvinnors första graviditet i Stockholm är 38 år. Utifrån att detta stämmer vill jag nu diskutera varför det är så. Jag har ett och annat att säga om saken men det vore kul att få igång en disskussion.

Jag har rest en del som de flesta andra 25-åringar har gjort. Jag har inte rest massor men jag har varit i lite olika världsdelar och lite olika länder ute i Europa och jag har märkt en stor skillnad på hur människor beter sig jämfört med Stockholmare.

Vi kan börja med tjejer. Min erfarenhet av tjejer i lite olika andra länder och ifrån andra kulturer är att de inte är rädda för att flörta. Om en tjej tycker att man är intressant, trevlig eller snygg så visar de det genom att le, prata, fråga saker osv. De är helt enkelt trevliga. Det finns ingen prestige i att prata med någon av det motsatta könet utan det är en sak som är helt normalt. Sen behöver inte det betyda att man går hem och gängar men det är klart att chansen finns om kontakten blir tillräckligt bra.

Hur är det då i Stockholm? Jo, enligt min uppfattning är det helt annorlunda. I Stockholm har svenska tjejer i allmänhet en attityd och ett beteende av reservation. Leenden bjuds inte på, som tjej visar man absolut inget intresse för killar öppet man är nästan på gränsen till otrevlig och oartig. Det känns som att svenska Stockholmstjejer ser det som en prestige-grej att de helt enkelt inte ska flörta och vara trevliga med killar, bara för att. Sitter man framför en tjej i samma ålder på tunnelbanan sitter hon och tittar med fastblick på ett föremål rakt framför henne som om hon vore någon livlös docka. Hade du som kille varit i en liknande situation i Berlin eller Barcelona hade tjejen troligtvis tittat lite och flörtat lite om hon tyckte att du såg trevlig/bra ut. I Stockholm spelar det ingen roll om det är Brad Pitt som sitter på tunnelbanan, blicken ifrån Stockholmstjejen är densamma. Jag tror jag har framför min tanke..

Hur är då riktiga Stockholms killar? Enligt min mening, sjukt osäkra och sjukt omanliga och sjukt töntiga. Det är främst innerstadskillar jag syftar på, som bor innanför tullarna. En metrosexualitet präglar deras utseende med unisex kläder och de senaste nördbrillorna med "sotarmössan" på huvudet. Jag spenderar mycket tid på universitetet och stöter på dessa killar dagligen. Jag tycker de verkar som att de inte vet hur de ska bete sig överhuvudtaget. Självklart finns det undantag, men det är mer ofta än sällan man har alla dessa killar runt om kring sig. Det verkar som de inte vet hur man är manlig. Man märker ju också hur de umgås med tjejerna och jag tycker bara allt är onaturligt och löjligt.

Jag tror att detta förklara varför Stockholm är världens singeltätaste stad. Sjukt osäkra killar och sjukt dryga tjejer. Frågan är ju bara vad som kom först.. hönan eller ägget? Har Stockholmstjejerna blivit så dryga och extremt tråkiga för att killarna är så töntiga och osäkra eller har killarna blivit osäkra och töntiga för att tjejerna är dryga?

Scenariot "Boy meets girl" som är något universiallt och i princip händer överallt i världen händer ju aldrig i Stockholm.

Jag kan låta bitter och som att det här är något jag reagerar över för att jag aldrig för ligga eller så, men så är det faktiskt inte. Jag är inte ifrån Stockholms innerstad utan ifrån en annan stad där samma fenomen inte råder, och det är jag tacksam för. Jag tror att tjejer vill ha manliga killar med stil, dvs varken anabola-offer eller semi-bögar i unisex kläder. Enkla, manliga killar som klär sig bra och ser bra ut. Men de kanske är så vana vid de osäkra Stockholmarna att de helt har stängt av instinkten som gör att man flörtar och allt vad det innebär?

Jag tycker inte det här är tråkigt för min egen skull utan för hela svenskarnas skull. Det är ju allmänt roligare att leva i en stor stad där killar är killar och tjejer är tjejer och människor intresserar sig för varandra. Som man gör på andra platser i världen.

Vad beror detta på?
Citera
2011-02-15, 21:41
Medlem
Snyggs avatar
Ja, Stockholmare är fan riktigt tråkiga. Har alltid bott i Sthlm och så fort man åker nånstans på landet är alla glada och trevliga.
Citera
2011-02-15, 21:54
Medlem
Jadu, själv singel i stockholm och mår inget bra av det. Var uppe i vemdalen och satte mig brevid en tjej från orten i liften och vi pratade och hon var glad för att jag försökte starta en konversation. Fan vilken frisk fläkt.
Citera
2011-02-15, 21:59
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snygg
Ja, Stockholmare är fan riktigt tråkiga. Har alltid bott i Sthlm och så fort man åker nånstans på landet är alla glada och trevliga.

Ungefär som downies med andra ord.
Citera
2011-02-15, 22:01
Medlem
mingtians avatar
Kan detta beror på att det bor mer människor här än i t.ex. nån liten kukby som Borås eller var du kommer ifrån? eller är det så att du är socialt handikappad eller bara jävligt ful?

Orkade inte läsa igenom din text så bli inte sur om det jag skrev va osammanhängande.
Citera
2011-02-15, 22:03
Medlem
Jag säger bara: Gud.

Vet man inte varför vi finns och tror att allt går ut på att konkurrera ut andra så kanske det är så det blir, alla tror de är misslyckade och vågar inte göra någonting åt det för de är rädda för att göra fel, alla försöker istället bara passa in.

Likansiktet från tjejernas sida är också osäkerhet, singlarna vill inget annat än att en snygg trevlig kille ska sätta sig bredvid dem och småprata lite men eftersom nån lärt dem att de ska spela svårfångade så händer inte det, vem är sugen på ett lik? De försvarar det här beteende med att, "men jag vill ju ha en modig kille, han ska våga försöka och försöka och försöka tills jag godkänner honom och DÅ kan jag visa uppskattning, då är han en riktig man", det enda de drar till sig på det viset är svin.

Ja, så går det runt...
Senast redigerad av tramskonto 2011-02-15 kl. 22:46.
Citera
2011-02-15, 22:03
Medlem
Liberaliss avatar
Citat:
I Stockholm spelar det ingen roll om det är Brad Pitt som sitter på tunnelbanan, blicken ifrån Stockholmstjejen är densamma. Jag tror jag har framför min tanke..
Det där kan inte du säga något om. Självklart kan folk vara flirtiga på t-banan? Speciellt på kvällarna då folk är mer öppna, även om det på dagarna dock råder en väldigt trött stämning av uppenbara skäl.

Vidare utgår du helt och hållet från ditt eget perspektiv och du kommer från en annan del av Sverige. Stockholm är en aning speciellt och vi har självklart utvecklat egna sociala koder under en längre tid. Ge Stockholm en större chans innan du dömer ut det.
Citera
2011-02-15, 22:11
Medlem
Juni76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberalis
Vidare utgår du helt och hållet från ditt eget perspektiv och du kommer från en annan del av Sverige. Stockholm är en aning speciellt och vi har självklart utvecklat egna sociala koder under en längre tid. Ge Stockholm en större chans innan du dömer ut det.

Håller med! Ur andras perspektiv kanske det kan verka så, men själv har jag träffat massor med stockholmare som är hur trevliga som helst.

Sen måste jag också säga att de flesta som bor i Stockholm är inflyttade från andra delar av Sverige eller från förorterna. Kanske många får attityd när de flyttar dit?
Citera
2011-02-15, 22:16
Medlem
Knotknets avatar
Jag bor och trivs i Stockholm och håller med dig till stor del. Innanför tullarnafolket är så jävla skitnödiga och nojiga överatt vara så hippa som möjligt. Men dom ser bara jävligt löjliga ut i upprullade chinos stora brillor osv. Det finns undantag naturligtvis jag hoppas jag sjävl är ett sånt. Men visst är det trevligare på landet inget snack om saken och det är mycket trevligare i andra storstäder i Europa
Citera
2011-02-15, 22:21
Medlem
Varangians avatar
Alltså svenskar är ju oftast svenskar. Men visst, Stockholmare och i min mening norrlänningar är mer socialt blyga/osäkra än riksgenomsnittet. De kompenserar ofta sin blyghet med att spela vissa roller. Fan, slappna av och var människa är mitt råd.
Citera
2011-02-15, 22:23
Medlem
Pillevickens avatar
Stockholmare är också kända för att inte kunna ta kritik. Därför alla sura miner i tråden
Men jag håller med TS till 100%! De är jävligt tråkiga. Inte alla med över lag måste de vara ett av världens tråkigaste folk.
Citera
2011-02-15, 22:51
Skulle detta fenomen bero på mig själv, att jag tex var oattraktiv skulle jag ju inte ha något att jämföra med. Men är man lite ödmjuk och inte vill framstå som en mupp lämnar jag ute hur mycket fitta jag får. Och ja, självklart finns det undantag från dessa osäkra människor bland stockholmarna men inte många.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in