2011-02-15, 22:53
Citat:
Ursprungligen postat av Pillevicken
Stockholmare är också kända för att inte kunna ta kritik. Därför alla sura miner i tråden .
Det hänger ihop med osäkerheten.
Citera
2011-02-15, 22:55
Medlem
Julmurres avatar
Hejsan

Själv är jag stockholmare och håller till stor del med om det du säger. Jag har dock inte sett så mycket mer utav världen än Sverige så jag har inga riktigt bra referenser.
Det vore skönt om alla kunde koppla av och just bara vara det, människa. Själv gör jag mitt bästa och ofta möts man just av entusiasm och vänlighet tillbaka.
Du satte även mina tankar på papper. Bra gjort.
Citera
2011-02-16, 00:32
Medlem
Hej, om ni nu betänker att 80% av alla "stockholmare" är inflyttade så kanske det förklarar en del av era påståenden tidigare i tråden. För att kallas stockholmare så bör det vara fyra generationers släktled och ett par snöstormar, det är få personer som uppfyller kriteriet.
De tjugo procent som kan tänkas uppfylla bemärkelsen stockholmare träffar ni sällan på de hetaste ställena men om en fika tas på ett mer vardagligt café finns chansen till både skratt och måhända en vän för livet.

Vi infödda har ingenting att göra med springande lattémuggar, stress och hippa aktiviteter att göra, det finns ingen anledning att springa livet ur sig för att uppnå kvalité i livet. Livet i sig själv är tillräckligt och i en storstad finns ingen anledning till att jaga utan det mesta har du tillhands när du själv önskar.

Så du TS, vad har du för referenser egentligen när du kritiserar befolkningen i Sthlm?

Hur man chillar bäst i den miljön och tips på vettiga ställen kan ju vara en väg för att möta människor och få en mer shysst bild av stan.

Tips kan vara de olika parkerna i innerstan, ta med fikakorgen och öppna brödfi.... så blir säkert upplevelsen mer positiv.

Alla små kvarterskrogar/ pubar gärna med trubadurer garanterar socialt umgänge.
Listan kan säkert fyllas på med andras tips om intresse finns.

En sak som jag kan vidimera gällande stockholmare är att vi har rätt stor integritet, respektera det och ta initiativ så blir ni polare med den mest inbitne nollåttan.

Lycka till i Sthlm alla som flyttat dit lr är på väg.
Senast redigerad av Satirev 2011-02-16 kl. 00:34.
Citera
2011-02-16, 01:14
Medlem
Apropå det här med otrevliga tjejer måste jag bara få flika in en liten kommentar. De flesta tjejer jag känner är trevliga mot killar i början utan tex en utekväll, men ju fler odrägliga och fulla killar det kommer fram desto mer pissed blir man. Testa att börja flörta med en brud tidigt på kvällen :P

Och det här med tunnelbana: I FUCKING KNOW! vad är det för fel på folk som sitter och snörper på munnen och himlar med ögonen? Ser främst det här beteendet hos tjejer. Jag brukar le åt folk, och om det är en kille som sitter och spanar på mig under hela resan så brukar jag köra klassikern; ta ögonkontakt och le lite, sen titta ner och sen ta ögonkontakt igen. Haha, har kommit på mig själv med detta ett flertal gånger.

Stockholmare; LE mer. Deal?
Citera
2011-02-16, 02:25
Medlem
Ogdens avatar
Att snittåldern för kvinnors första graviditet i Stockholm är 38 år kan ju verkligen inte stämma. Jag ser ~25-åriga hipsters med barnvagnar hela tiden. Inte en chans att det stämmer.

Men ja, folk är ofta rätt sura och stressade i Stockholm. Men så är det definitivt i alla andra storstäder också. Tempot i storstäder är högre, människor är inte gjorda att vara så tätt ihoppackade men vi tvingar oss själva för att det är här jobben finns, och ett jobb måste man ha.

Jag ser ingen direkt anledning att sitta och le och skratta som en downie på tunnelbanan, men jag ser ingen anledning att vara otrevlig heller. Håller någon upp dörren eller visar välvilja på annat sätt ler jag och säger tack, men i övrigt vill jag helst bli lämnad i fred. Tunnelbanan funkar lite grann som folks "paus". På jobbet och i skolan måste man prestera och samtidigt vara en smilfink som ler falskt mot kollegor och klasskompisar man egentligen hoppas ska bli påkörda av Tvärbanan, och hemma måste man sätta igång med middag, läxor, natta barnen osv. Tunnelbanan blir den lilla utandningen där man kan blästra hjärnan med favoritmusiken och blunda i en kvart, försjunka i en Metro eller bara sitta och titta ut genom fönstret och inte tänka en liten stund.

Ja, vissa ska ju vara sådana unika och speciella snöflingor som tycker "svenskar är sååå tråkiga" och gääärna ser att en total främling börjar prata med en på tunnelbanan. Vissa är sådana, men de allra flesta försöker få en sekunds inre frid. Enda gången man är helt ifred är på tunnelbanan och när man är på muggen, knappt ens då. Kan inte tystnaden på tunnelbanan få bestå?

Det enda vi gör när vi människor umgås är att prata. Vi pratar och pratar, tomt prat, fast det inte finns något att säga, men vi pratar som om det gällde livet för vi är så rädda för att det ska bli tyst. Jag tror att världen skulle bli bättre om vi accepterade att det är tyst ibland.

Vi Stockholmare är inte tråkiga, men vi lever under hård press, är ständigt piskade av tid och rum.
Att vi inte sitter och kacklar om vädret på tunnelbanan med främlingar tyder på att ett litet mått av mental friskhet finns kvar.
Citera
2011-02-16, 02:52
Medlem
Alltså det du beskriver brukar invandrare och turister påpeka gälla just hela Sverige. Finns ju bara en tunnelbana i Sverige och på bussar sitter man sällan i en fyr-kupé. Brukar folk i mindre orter prata med varandra på bussen? Tjejerna är inte trötta på att bli flörtade på där?

Det kan vara så att det är lite öppnare söderut i Sverige, men att Stockholm är såhär beror mycket på hur mycket folk det är här och hur mycket folk man har chans att träffa och då är man nog mer kräsen på ett sätt. Sen är det ju det att alla har olika resvägar hem och det faktum att i en klass bor alla utspritt över stockholm, kanske är det psykologiskt en förklaring att man inte känner samma samhörighet på nåt sätt då.
Citera
2011-02-16, 03:55
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scroz
Och det här med tunnelbana: I FUCKING KNOW! vad är det för fel på folk som sitter och snörper på munnen och himlar med ögonen? Ser främst det här beteendet hos tjejer. Jag brukar le åt folk, och om det är en kille som sitter och spanar på mig under hela resan så brukar jag köra klassikern; ta ögonkontakt och le lite, sen titta ner och sen ta ögonkontakt igen. Haha, har kommit på mig själv med detta ett flertal gånger.

Stockholmare; LE mer. Deal?

Ärligt talat, vem pallar med ett leende fån på tuben efter jobbet när man bara vill hem?
Varför ler du åt folk du inte känner? Känner du att tuben är ett bra ställe och flirta på? Kan det vara så att du är en tjock liten grissugga så att killen ifråga får avsmak?

http://www.google.se/imgres?imgurl=h...1t:429,r:3,s:0

^Tack gode Gud att inte stockholmare sitter sådär på tuben och är "världsvana" och "sydliga".
Jag tror jag håller mig till hur det alltid har varit....
Citera
2011-02-16, 03:58
Medlem
Divvehs avatar
Tråkiga vet jag inte. Har träffat ett X antal riktigt sköna Stockholmare genom åren.
Däremot kan jag väl tycka att fittorna med rosa skjorta och backslick, som skryter om sin pappas pengar och är extremt dryga mot allt och alla är jobbigt. Riktiga fittor.
Vi i Norrbotten har ju som sagt ingenting emot Stockholmare egentligen, bara det att dom OFTAST, ska inte dra alla över samma kant, är så extremt dryga och inser inte när det e dags att kanske ta och sluta upp med det dom håller på med.
Citera
2011-02-16, 04:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEricTheGamble
Ärligt talat, vem pallar med ett leende fån på tuben efter jobbet när man bara vill hem?
Varför ler du åt folk du inte känner? Känner du att tuben är ett bra ställe och flirta på? Kan det vara så att du är en tjock liten grissugga så att killen ifråga får avsmak?

http://www.google.se/imgres?imgurl=h...1t:429,r:3,s:0

^Tack gode Gud att inte stockholmare sitter sådär på tuben och är "världsvana" och "sydliga".

tänk att det sitter en liten tant mittemot dig, som ska på kafferep hos en väninna en solig dal i februari. då ler jag om hon kollar på mig. hon ler tillbaka.
men främst berör väl mitt inlägg de killar som faktiskt spanar in en på tuben. varför inte le tillbaka?
Citera
2011-02-16, 10:13
Medlem
För det första är inte stockholm nån storstad, huvudstad ok, men inte mer. Det är en lite av en skithåla som saknar ordentligt uteliv och kultur. Därav alla krystade människor som ständigt försöker hävda sig i den urvattnade kulturdammen eller på den coola nattlivsscenen där krogen stänger 01-03 och du måste känna människor i baren för att kunna ha en vettig kväll ute.
Stockholm är ett skämt, anledningen till att jag hävdar detta är att alla verkar tro att det är någon slags multinationell storstad alá New York. Stocholm är som en liten skitby nånstans i småland där folk tittar på let´s dance för att lära sig hur man ska klä sig och se ut, fast på större skala. Pretto!

Jag har personligen bott I stockholms innerstad i över 3 år och strax utanför tullarna den tidigare delen. Självklart finns det hur mkt trevliga människor som helst och många fina pubbar och krogar där man kan träffa dessa (majoriteten på söder).
Men att gå ut en kväll med sina vänner och under kvällen prata med människor från 5-6 olika länder samt raggla hemåt kl 8 på morgonen dagen efter, ta en taxi som inte försöker blåsa dig eller kostar 400:- i uppkörningsavgift, dörrvakter som inte pissar dig i ansiktet för att dom känner för det...

Och jag bor fortfarande inte i en "storstad", ingen här skulle ens komma på tanken att kalla staden för det.
Ah just det sen var det den där grejen med slagsmål. Ständigt ser man folk som ska gräla och visa sig manliga i Mcdonalds kön kl 3 på morgonen, folk som bråkar över vem som ska ha det där kvart i 3 ragget osv.
Jag har bott i bryssel i snart 3 år och sett ett enda slagsmål under hela denna tid. Utgångstiderna är dessutom längre 6-tills kunderna går hem. Så nog fan är det något fel på folket i stockholm...

Ska dock erkänna att det tog ett bra tag att vänja sig av med sitt "stockholmsbeteende" när man landade här. Nu garvar både jag och mina vänner när vi ser en stockholmare här nere, man ser dom på mils avstånd
Citera
2011-02-16, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEricTheGamble

Tack gode Gud att inte stockholmare sitter sådär på tuben och är "världsvana" och "sydliga".

Haha just detta
Trodde alla ville tjafsa med en här nere i början för att folk faktiskt har ögonkontakt, gud förbjude om du gör samma sak i stockholm (alltid lika kul när man är hemma på besök ).
Du ser inte folk som stirrar ner i backen en halvmeter framför sig och funderar på hur dom ska ta livet av sig när dom kommer hem. Här tittar tjejer, killar, män och kvinnor runt på metron/bus/tramen när dom stiger på. Ser man något man gillar tittar man/sätter sig brevid, det går åt båda hållen. Självklart görs det med respekt för andra partern.
Människor är öppna och gillar att skapa nya kontakter, prata över en öl. Det är ofta jag blir tagen i armen av främlingar på lokala pubar och får frågor vart jag kommer från, vad jag gör i bryssel osv.
Kändes jävligt skumt i början men nu kan jag inte tänka mig något annat. Människor är människor här, inte stela urklippta karbonkopior från modemagasin med en frisyr som tar 40min att fixa för att ingen ska se att du fixat den.
Det är alltid roligt att se människor som spenderat stora pengar på en klädstil som i grunden handlar om att inte bry sig om sitt utseende eller pengar. Men det är något som genomsyrar hela stockholm i min mening.

Men det har mycket med kultur att göra. Här tittar ingen snett på dig om du går runt med en starköl på väg till tåget för att ta dig till jobbet en tisdag morgon. Det är en skit i andra sköt dig själv attityd som gäller. Gillar du inte det du ser? Titta åt andra hållet. Inga fördömmande blickar eller människor som fnyser åt dig. Eventuellt kan folk skratta öppet när dom ser något extremt
Citera
2011-02-16, 18:31
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meat4u
Haha just detta
Trodde alla ville tjafsa med en här nere i början för att folk faktiskt har ögonkontakt, gud förbjude om du gör samma sak i stockholm (alltid lika kul när man är hemma på besök ).
Du ser inte folk som stirrar ner i backen en halvmeter framför sig och funderar på hur dom ska ta livet av sig när dom kommer hem. Här tittar tjejer, killar, män och kvinnor runt på metron/bus/tramen när dom stiger på. Ser man något man gillar tittar man/sätter sig brevid, det går åt båda hållen. Självklart görs det med respekt för andra partern.
Människor är öppna och gillar att skapa nya kontakter, prata över en öl. Det är ofta jag blir tagen i armen av främlingar på lokala pubar och får frågor vart jag kommer från, vad jag gör i bryssel osv.
Kändes jävligt skumt i början men nu kan jag inte tänka mig något annat. Människor är människor här, inte stela urklippta karbonkopior från modemagasin med en frisyr som tar 40min att fixa för att ingen ska se att du fixat den.
Det är alltid roligt att se människor som spenderat stora pengar på en klädstil som i grunden handlar om att inte bry sig om sitt utseende eller pengar. Men det är något som genomsyrar hela stockholm i min mening.

Men det har mycket med kultur att göra. Här tittar ingen snett på dig om du går runt med en starköl på väg till tåget för att ta dig till jobbet en tisdag morgon. Det är en skit i andra sköt dig själv attityd som gäller. Gillar du inte det du ser? Titta åt andra hållet. Inga fördömmande blickar eller människor som fnyser åt dig. Eventuellt kan folk skratta öppet när dom ser något extremt

Du pratar, som alla andra i tråden, om inflyttade lantisar från Sundsvall. Sitter och tittar på Paradise Hotel och tänker "en sådan där frisyr vill jag ha".
Vet inte vad du har varit osv, men jag pratar alltid med okända personer när jag varit ute, och då hatar jag snacka med folk jag inte känner, får inget ut av det.
Gillar inte heller dom människorna du tar som exempel på "stockholmare, men återigen, oftast är det inflyttade/ en liten klick innerstadsungar, som förmodligen är 1/100000 av alla "stockholmare".
Riktiga stockholmare hittar du ute i Hässelby Gård, Rågsved osv, inte på det trendiga Södermalm, om du inte går till parkbänksalkisarna förstås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in