• 1
  • 2
2011-02-15, 11:21
Medlem
daxias avatar
Är inte så lite frustrerad nu, så ni får ursäkta eventuella svordommar etc.

Jag har win7 installerat på min dator. För ett tag sen fick jag ett cp-ryck och bestämmde mig för att skapa en ny partition och installera ubuntu på den. Installationen gick bra. När jag startade datorn fick jag upp en meny där man kunde välja mellan olika versioner av ubuntu, och även win7.

Efter ett tag blev jag dock besviken på linux. Ett stort problem som att micen inte fungerar (efter lite googlande så upptäckte jag att detta problem funnits i flera år utan att någon orkat lösa det) fick mig att ta avstånd från skiten. Eftersom jag inte körde linux längre så tänkte jag att då kan jag väll lika gärna ta bort partitionen så att jag kan få tillbaks utrymmet på min win7 partition och slippa den där jävla startmenyn som poppar upp varje gång man startar om burken. Tog bort partitionen i win7 disk manager....och sen började helvetet. Nu när jag startar om datorn poppar det bara upp ett jävla "GRUB RESCUE" som bara säger "error: no such partition", och väntar på att jag ska skriva något.
Det finns inget "help" eller "list commands" eller något alls. Tror linux seriöst att dom ska kunna mäta sig med windows när deras "rescue" system ser ut på det här jävla sättet?

Sjävklart fick jag inte med någon win7 repair disc med datorn (har en återställnings partition), men dom finns att ladda ner lagligt, så jag gjorde det (med en annan dator), brände ut det på en skiva och bootade från det. Det vanliga win7 system recovery laddade som det skulle.

Jag har provat "startup repair" (automatically fix problems that are preventing windows from starting)
"system restore" (restores windows to an earlier point in time)
"system image recovery" (recover your computer using a system image), men när dom är färdiga och jag startar om datorn så bootar den fortfarande upp i "grub rescue".

Asså, vad i helvete ska jag göra för att förnedra, spotta på och utplåna grub rescue från mitt system, och få det att boota windows 7?

Tack!!!
Citera
2011-02-15, 11:35
Medlem
Launces avatar
Problemet är att Grub har skrivit över bootsectorn på hårdskivan. Pröva kommandona fixboot och fixmbr för att återställa Windows eget bootsystem.
Citera
2011-02-15, 11:41
Medlem
daxias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Launce
Problemet är att Grub har skrivit över bootsectorn på hårdskivan. Pröva kommandona fixboot och fixmbr för att återställa Windows eget bootsystem.

Menar du i grub prompten?
Provade båda men fick ett "Unkown command 'fixboot'" och samma för fixmbr till svar :/
Citera
2011-02-15, 11:46
Medlem
Launces avatar
Nej, detta gör du från Windows Repair discen.
Citera
2011-02-15, 11:58
Medlem
daxias avatar
Citat:
Nej, detta gör du från Windows Repair discen.

Det ända stället man kan skriva saker på är om man startar "command prompt".

Då kommer jag in i ett vanligt dos interface i X:\windows\system32> provade båda men fick upp

'fixboot' is not recognized as an internal or external command, operable program or batchfile.
Citera
2011-02-15, 12:09
Medlem
daxias avatar
YES!!!! Jag löste skiten!

bootsect /nt60 C: /mbr /force är det man ska skriva

Ett stort FU till grub, och ett lika stort FU till microsoft som tror att vanliga användare behärskar commandon som det jag nämnde tidigare. Användarvänligt? LOL NEEEEJ!

Tack för hjälpen launce
Citera
2011-02-15, 12:10
Medlem
Launces avatar
Googlade lite och det verkar som om det har blivit lite ändrat till Windows 7. Till commandprompt skall du ja, men sedan så verkar det som om man måste köra Bootrec.exe först för att få tillgång till fixmbr och fixboot. Se mera information här: microsoft.com
Citera
2011-02-15, 12:11
Medlem
Launces avatar
Haha, bra jobbat! Håller helt med, det blir bara värre och värre för varje ny Windows version som kommer. I gamla kära Xp gick det med bara fixboot och fixmbr.
Citera
2011-02-15, 20:47
Medlem
raggarsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daxia
YES!!!! Jag löste skiten!

bootsect /nt60 C: /mbr /force är det man ska skriva

Ett stort FU till grub, och ett lika stort FU till microsoft som tror att vanliga användare behärskar commandon som det jag nämnde tidigare. Användarvänligt? LOL NEEEEJ!

Tack för hjälpen launce
Det är väl klart det blev så. Du installerar GRUB, GRUB skriver över MBRen, sedan tar du bort partitionen som innehåller /boot. Klart den inte hittar en boot partition då. GRUB meny listan ligger ju i /boot också.
Citera
2011-02-17, 11:39
Medlem
Bitmasters avatar
Ja, det är ju alldeles för mycket begärt att en person som använder en maskin ska kunna något om den, eller åtminstone ha vett nog att söka runt lite efter svar. Vi kanske borde avskaffa körkortet också, vad säger ni?

Skyll inte på tekniken för att du klantade dig. Visst, att pula med grub är inte "användarvänligt" i meningen "peka-och-klicka-äventyr; från sex månader och uppåt". Men det kanske är så av en anledning, att man ska veta när man är på djupt vatten och kanske tänka efter lite innan man gör något dumt.
Citera
2011-02-20, 18:52
Medlem
daxias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitmaster
Ja, det är ju alldeles för mycket begärt att en person som använder en maskin ska kunna något om den, eller åtminstone ha vett nog att söka runt lite efter svar. Vi kanske borde avskaffa körkortet också, vad säger ni?

Skyll inte på tekniken för att du klantade dig. Visst, att pula med grub är inte "användarvänligt" i meningen "peka-och-klicka-äventyr; från sex månader och uppåt". Men det kanske är så av en anledning, att man ska veta när man är på djupt vatten och kanske tänka efter lite innan man gör något dumt.

Jag håller delvis med dig, men jag tycker ändå inte att det är för mycket begärt att istället för att bara ha en command prompt utan någon som helst information , så kanske man kunde ha en /help meny så att man i alla fall komma igång.

När du tar körkort får du lära dig att tyda vägskyltar, men det finns i alla fall skyltar i traffiken som hjälper dig lite grann.
Grub=Måla över alla trafikskyltar med svart färg.

*edit* för övrigt sökte jag jävligt länge efter ett svar. Hittade det av en slump från en kommentar i en blog, dvs nål i en höstack.
Senast redigerad av daxia 2011-02-20 kl. 18:56.
Citera
2012-04-02, 22:25
Medlem
Elm0s avatar
Citat:
Googlade lite och det verkar som om det har blivit lite ändrat till Windows 7. Till commandprompt skall du ja, men sedan så verkar det som om man måste köra Bootrec.exe först för att få tillgång till fixmbr och fixboot. Se mera information här: microsoft.com

Ursäkta för bump, men hade samma problem som TS och googlade halvt ihjäl mig för att komma ifrån grub rescue prompten, inga guider etc. fungerade, stoppade in en windows skiva och körde deras system recovery, in i CMD och skrev

bootrec /fixmbr
bootrec /fixboot

Startade om, den gamla windowsinstalltionen körde igång som vanligt.. tack.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in