• 1
  • 2
2012-04-06, 00:15
Medlem
TheBurdens avatar
Ajdå! Du ska ALLTID installera om Windows egna boot-meny efter att ha raderat linuxpartitionerna. Det har du inte gjort, och därför uppstår problemet. GRUB hittar helt enkelt inte de raderade linuxpartitionerna.

Du kan enkelt installera om windows boot-meny med EasyBCD:
http://neosmart.net/EasyBCD/

Nästa gång, om det blir någon, och du vill ta bort Linuxsystemet:
1. Ta bort linuxpartitionerna i Windows
2. Lägg tillbaks diskutrymmet på windowspartitionen
3. installera om windows boot-meny med EasyBCD
4. Starta om datorn. Klart!
Senast redigerad av TheBurden 2012-04-06 kl. 00:26.
Citera
2012-04-13, 16:47
Medlem
N2O/THCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daxia
Jag håller delvis med dig, men jag tycker ändå inte att det är för mycket begärt att istället för att bara ha en command prompt utan någon som helst information , så kanske man kunde ha en /help meny så att man i alla fall komma igång.

När du tar körkort får du lära dig att tyda vägskyltar, men det finns i alla fall skyltar i traffiken som hjälper dig lite grann.
Grub=Måla över alla trafikskyltar med svart färg.

*edit* för övrigt sökte jag jävligt länge efter ett svar. Hittade det av en slump från en kommentar i en blog, dvs nål i en höstack.

Jadu, GRUB har en hjälpmeny. Problemet är att du raderade /boot när du tog bort Linux, vilket gjorde att du inte hade några instruktioner eller något alls egentligen till GRUB. Det du såg är vad som var skrivet i MBR, vilket är de 512 första byten på hårddisken. På dessa 512 byte finns det (mig veterligen) inte plats nog för hjälpmenyer etc, och faktum är att även om du hade haft tillgång till en hjälpmeny så hade det inte varit roligt att lura rätt kommando för att ladda upp Windows manuellt.
Citera
2012-04-14, 00:12
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N2O/THC
Jadu, GRUB har en hjälpmeny. Problemet är att du raderade /boot när du tog bort Linux, vilket gjorde att du inte hade några instruktioner eller något alls egentligen till GRUB. Det du såg är vad som var skrivet i MBR, vilket är de 512 första byten på hårddisken. På dessa 512 byte finns det (mig veterligen) inte plats nog för hjälpmenyer etc, och faktum är att även om du hade haft tillgång till en hjälpmeny så hade det inte varit roligt att lura rätt kommando för att ladda upp Windows manuellt.
GRUB startar också med hjälp av diverse steg. Det som ligger i MBR är egentligen bara steg 1, steg 1.5 och steg 2 finns i /boot, så utan dem kommer man absolut ingenstans.

Kort läsning om det: http://en.wikipedia.org/wiki/Grub2#GRUB_version_1

E: Fast det kanske var just det du sa märkte jag nu.
Citera
2012-11-12, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daxia
........ Nu när jag startar om datorn poppar det bara upp ett jävla "GRUB RESCUE" som bara säger "error: no such partition", och väntar på att jag ska skriva något.
.............................Sjävklart fick jag inte med någon win7 repair disc med datorn (har en återställnings partition), men dom finns att ladda ner lagligt, så jag gjorde det (med en annan dator), brände ut det på en skiva och bootade från det. Det vanliga win7 system recovery laddade som det skulle. .......

Bumpar den här gamla tråden för jag sitter med samma problem även om min avsikt inte är att bli kvitt Ubuntu. Installerade Ubuntu för dualboot men på något sätt har jag klantat mig för Win7 gick sedan inte att starta. Körde då en recovery ifrån det val man har i bootlistan. När systemet tuggat färdigt startades datorn om och jag fick upp samma "grub rescue" som daxia. (Uppenbarligen avinstallerades partiotionerna med Ubuntu fast jag valde att INTE göra det men Ubuntu är ju inte så svårt att få tag på... )
Tänkte jag skulle försöka få tillbaka Win7 med de tips som finns i tråden här men jag behöver en recoverydisc, eller snarare recovery på sticka för jag har ingen CD-enhet på den här lilla laptopen. Var hittar man en Win7recovery? Har letat på Acers hemsida men hittar inget där.

Hjälp?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in