Citat:
Ursprungligen postat av AspergerDeluxe
Spelar ingen roll. Antingen är du född en bra tänkare eller så är du inte det. Du kan bli mer vis dock, genom erfarenhet och diverse utbildningar, men om du kan tänka flexibelt,korrekt och dra rätt slutsatser är någonting helt annat.
dåliga tänkare, fastnar och fokuserar på fel sak, och inte det underliggande problemet. Bra tänkare kan direkt attackera problemets kärnfråga. Tror inte man kan öva upp detta.
Detta i sin tur beror på hur analytisk man är,samt att du inte bakar in egna värderingar, som då skapar vanföreställningar. adhd drag, kreativitet blir också plus i kanten vill jag nog tro....
Sant att du inte kan påverka din egentliga IK särskilt mycket, men man kan visst det träna upp sitt problemmedvetande mycket. När jag började intressera mig för filosofi hade jag fokus på helt irrelevanta grejer (från ett filosofiskt perspektiv i alla fall). För varje dag det går känner jag mig bättre orienterat. Och min IK har inte påverkats, så det handler alltså om en tillegning av färdigheter - bl.a. inom logik, argumentationsteori, problemmedvetande etc., vilket i en viss grad kontradikterar det du hävder. Det finns vissa normer för tänkning, och de går i hög grad att lära sig.
Men ett geni skulle nog inte behöva lära sig särskilt mycket, även fast (de flesta) genier genom historien har begått många helt elementära grundfel, som i ljuset av deras intellekt kan verka förbryllande. Så har man ett genomsnittligt eller kanske lite skarpare intellekt, så har man helt klart ett utrymme att boltra sig i, vilket båda är nyttigt för en själv och omvärlden. Ignorans är något man väljer. Och jag tror att TS lägger upp till en diskussion om det vi kan välja att ändra på, så som akademisk rutin, tekstvanthet, allmänbildning, argumentationsmedvetande etc.
Mvh