Citat:
Ursprungligen postat av qickman
Intressant diskussion. Men personligen så blir jag tillfredsställd av att få veta och lära mig saker. Det är ett intresse, en hobby som man mår bra av. Eller tja... min "åkomma" (nyfikenhet) är rätt påträngande. På bara detta konto har jag ca 350 trådstarter, och har nog tre andra konton till med lika många trådstarter. Det vore lättare och lugnare att vara pragmatisk och inte heller bry sig så mycket om saker.
Ja. Hur man reagerar på "fakta" är ju så klart väldigt individuellt, och jag vet ju inte hur du är eller kommer bli. Men jag tror att det finns mycket saker i den här världen vars intellektuella sida man mår bättre av att inte veta någonting utav. Ett starkt barnsligt exempel på detta skulle då vara att veta dom bakomliggande faktorerna kring jultomten och sådana mysiga och mystiska illusioner

Men vissa tycker ju att den fördjupade kännedomen gör det värt det.
Men nä, om intelligensens inverkan på lycka finns det trådar om.
För att svara på topic så tror jag att en objektiv analyseringsförmåga är en nödvändig aspekt, sedan att ha tillräckligt mycket korrekt grundkunskap för att kunna använda den förmågan på ett effektivt sätt. Tålamod, självdisciplin, nyfikenhet, intresse, motivation, tid, är exempel på andra bra saker att ha med sig i ryggsäcken. Men allt är ju beroende på hur du definierar intelligens.
Enligt min nuvarande definition så är en intelligent person en som lärt sig tillräckligt för att inte sträva efter att veta mer. För att ge ett råd till dom med denna definition; Kex-choklad är en bra sak att ha i ryggsäcken.