• 1
  • 2
2011-02-12, 16:39
Bannlyst
Saker som gjort mig "intelligentare":
* Psykologiska kunskaper och erfarenheter
* Insikt om att det mest rationella lönar sig i längden

Och framförallt!!!!!:
* Evolutionsteorin, då den kan tillämpas och förklara extremt många mönster här i världen.

Spelteori har också varit en viss hit ibland.

Sen har vi ju:
* Utbildning, givetvis.

Andra insikter som gör en "intelligent":
* Ha förståelse för brute force
* Ha förståelse för heurestik (lite mer avancerat)

Bland det viktigaste är ju:
* Empatisk förmåga och socialt utvecklad

Insikter som bidrar till intellektuell utveckling:
* Insikten om att man själv kan uppfinna saker och inte behöver göra allt på konventionella sätt.

Även om du inte förstått det i spoilern nedan så ska du fortfarande inte ta upp en diskussion om vad intelligens är, utan följa följande topic (gäller alla, nedan är alltså topic och inget annat):

Så det jag söker, och jag tycker att vi ska dela med oss av här är kunskaper och insikter som vi anser är ett måste för den intellektuelle och för filosofen. Om hur världen fungerar, om abstrakta mönster, vad man bör lära sig/öva på osv.

Senast redigerad av qickman 2011-02-12 kl. 17:00.
Citera
2011-02-12, 16:51
Medlem
Cregers avatar
Ge fan i att låta andra tänka åt dig och tänk själv är en bra start.
Citera
2011-02-12, 17:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Creger
Ge fan i att låta andra tänka åt dig och tänk själv är en bra start.

Utveckla. Varför ska man inte lyssna på det andra har att säga? Hela vetenskapen går ut på det.
Citera
2011-02-12, 17:10
Medlem
shevitas avatar
creger: man kan göra både och. Det är bara bra.
vi människor tar in info hela tiden och filtrerar bort det vi inte är intresserade av och sparar det "intressanta".

För att du ska kunna skita i hur andra tänkt/tänker, och tänka enbart själv så måste du vara fulländad. dvs du ska ha lärt dig alla teorier som finns från varje människa. du ska ha tagit del av allas erfarenheter då du inte har någon chans att hinna uppleva det under ditt korta liv. först då när du lärt dig allt som alla andra har beskrivit kan du börja tänka själv. mao aldrig då livet är för kort.

så mitt tips, ta in det som andra sagt samt gå in djupare på dina egna teorier. Kombon är oslagbar.
Citera
2011-02-12, 17:54
Medlem
Carl-Magnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qickman
Utveckla. Varför ska man inte lyssna på det andra har att säga? Hela vetenskapen går ut på det.

Att låta andra tänka åt en är inte likställt med att lyssna på vad folk har att säga, precis som intelligent inte är samma sak som indoktrinerad. Det är oundvikligt att inte börja definiera intelligens när du påstår det du gör.

Om du vill kan du väl informera folk om hur smart du är, men jag håller med om att folk själv bör lära sig livsnyttiga lektioner. Att tvinga andra att lära sig sådant som av folk anses nyttigt att veta är en mycket sjuk princip. Jag tror du håller med mig om att tvång är fel.

Vad är det som är så viktigt med att folk ska lära sig att vara "intelligenta"?
Senast redigerad av Carl-Magnus 2011-02-12 kl. 17:56.
Citera
2011-02-12, 19:49
Medlem
Är det nått slags krav i livet att man måste bli intelligentare? Icke, allt jag vill med mitt liv är sex, kodein och bo på nån söderhavsö på vintern.

Jag tycker dock att du har rätt om evolutions teorin. Nu när jag har börjat leva med istället för emot "evolutionen" så känns livet mycket enklare.
Senast redigerad av Soffbord 2011-02-12 kl. 20:00.
Citera
2011-02-12, 21:01
Medlem
Du blir varken bättre människa eller lyckligare av att vara "intelligent".
Citera
2011-02-12, 21:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av avicenna
Du blir varken bättre människa eller lyckligare av att vara "intelligent".

Det handlar inte om det.
Jag vill veta, jag är nyfiken. Jag är antagligen en forskarsjäl. Jag måste bara veta.
Citera
2011-02-13, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qickman
Det handlar inte om det.
Jag vill veta, jag är nyfiken. Jag är antagligen en forskarsjäl. Jag måste bara veta.

Jag beklagar.
Citera
2011-02-13, 11:33
Medlem
ceterus avatar
Intelligens är värdelöst utan kunskap och livserfarenhet.
Väx in i den människan du vill bli, gör dig själv till den människan du vill bli och lär dig under tiden du gör det.

Till slut lär du kanske dig att intelligens är bara ett ord, till slut lär du kanske dig att kunskap är precis allt som existerar.
Citera
2011-02-13, 11:40
Medlem
Stabyrinths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceteru
Intelligens är värdelöst utan kunskap och livserfarenhet.
... och tvärtom.

Gymnasiefysik känns bra för intelligensen, hjälper en att klura på allt från vattenpölar till jobbiga burklock.
Citera
2011-02-13, 11:50
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-X
Jag beklagar.
Hade inte människan varit nyfiken så hade vi suttit i grottor och knaprat kåda fortfarande.

Jag håller överlag med TS. Intelligens handlar antagligen också en hel del om villighet att sortera bort felaktiga uppfattningar så att man på så vis blir mer klarsynt. För det krävs det att man kan erkänna för sig själv när man haft fel så att man kan revidera sina uppfattningar. Det finns dock läror som hävdar absoluta sanningar som inte får förändras eller ifrågasättas vilket motverkar ökad klarsyn: religion. Det finns även andra dogmatiska läror men att motverka religiösa läror är nog den största insatsen man kan göra för mänskligheten just nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in