Citat:
Om du vill lära dig segla så är det läge att passa på nu: jag har sällan sett segelbåtar så billiga som de är nu. Men ett tips är att du håller dig till en någorlunda liten båt, gärna under åtta meter lång: med större båtar kommer större problem när du misslyckas med en utläggning/tilläggning.
Och observera ordet "när" i stycket ovan: för en nybörjare är det ytterst sällan frågan om ifall de kommer att misslyckas med en utläggning/tilläggning utan oftast är det bara frågan om när man misslyckas med det, och hur stora skador det blir.
Ett rent praktiskt tips: börja leta efter en hamnplats långt innan du faktiskt köper en båt: beroende på var i landet du bor kan det vara omöjligt eller enkelt att få tag i en hamnplats till båten. Och helst skall det vara en hamn där du kan ha din båt i vattnet på sommaren och på land under vintern.
Och observera ordet "när" i stycket ovan: för en nybörjare är det ytterst sällan frågan om ifall de kommer att misslyckas med en utläggning/tilläggning utan oftast är det bara frågan om när man misslyckas med det, och hur stora skador det blir.
Ett rent praktiskt tips: börja leta efter en hamnplats långt innan du faktiskt köper en båt: beroende på var i landet du bor kan det vara omöjligt eller enkelt att få tag i en hamnplats till båten. Och helst skall det vara en hamn där du kan ha din båt i vattnet på sommaren och på land under vintern.
Jag tror att båtar kommer att vara billiga långt framöver. Det verkar inte vara på modet att på ett mer blygsamt sätt ta sig fram på vattnet.
Det med båtplats kan jag själv bekräfta. Bra båtplatser är en bristvara, och något som faktiskt är viktigare att investera i. Antar också att det är lite svårare med segelbåt där kraven är lite högre än för motorbåt.
Lite köra i brygga och allmän klantighet får man räkna med.
Bara inte skadorna blir mer än lite skrap och man slipper andra köra i andra båtar. Vet av erfarenhet att det är markant skillnad att finmanövrera motorbåt med roder och utombordare.Liten lättseglad billig båt och redan fixad båtplats tycker jag mig utläsa av ditt svar. Det ska väl kunna ordnas av de flesta. Min gissning är att man klarar sig långt under hundra tusen, till och med i Stockholmsområdet. Vad tror du?