2018-07-24, 21:38
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Om du vill lära dig segla så är det läge att passa på nu: jag har sällan sett segelbåtar så billiga som de är nu. Men ett tips är att du håller dig till en någorlunda liten båt, gärna under åtta meter lång: med större båtar kommer större problem när du misslyckas med en utläggning/tilläggning.

Och observera ordet "när" i stycket ovan: för en nybörjare är det ytterst sällan frågan om ifall de kommer att misslyckas med en utläggning/tilläggning utan oftast är det bara frågan om när man misslyckas med det, och hur stora skador det blir.

Ett rent praktiskt tips: börja leta efter en hamnplats långt innan du faktiskt köper en båt: beroende på var i landet du bor kan det vara omöjligt eller enkelt att få tag i en hamnplats till båten. Och helst skall det vara en hamn där du kan ha din båt i vattnet på sommaren och på land under vintern.

Jag tror att båtar kommer att vara billiga långt framöver. Det verkar inte vara på modet att på ett mer blygsamt sätt ta sig fram på vattnet.

Det med båtplats kan jag själv bekräfta. Bra båtplatser är en bristvara, och något som faktiskt är viktigare att investera i. Antar också att det är lite svårare med segelbåt där kraven är lite högre än för motorbåt.

Lite köra i brygga och allmän klantighet får man räkna med. Bara inte skadorna blir mer än lite skrap och man slipper andra köra i andra båtar. Vet av erfarenhet att det är markant skillnad att finmanövrera motorbåt med roder och utombordare.

Liten lättseglad billig båt och redan fixad båtplats tycker jag mig utläsa av ditt svar. Det ska väl kunna ordnas av de flesta. Min gissning är att man klarar sig långt under hundra tusen, till och med i Stockholmsområdet. Vad tror du?
Citera
2018-07-24, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Jag tror att båtar kommer att vara billiga långt framöver. Det verkar inte vara på modet att på ett mer blygsamt sätt ta sig fram på vattnet.

Det med båtplats kan jag själv bekräfta. Bra båtplatser är en bristvara, och något som faktiskt är viktigare att investera i. Antar också att det är lite svårare med segelbåt där kraven är lite högre än för motorbåt.

Lite köra i brygga och allmän klantighet får man räkna med. Bara inte skadorna blir mer än lite skrap och man slipper andra köra i andra båtar. Vet av erfarenhet att det är markant skillnad att finmanövrera motorbåt med roder och utombordare.

Liten lättseglad billig båt och redan fixad båtplats tycker jag mig utläsa av ditt svar. Det ska väl kunna ordnas av de flesta. Min gissning är att man klarar sig långt under hundra tusen, till och med i Stockholmsområdet. Vad tror du?

Du som är van att manövrera motorbåtar kommer att få en positiv överraskning: man kan styra utan att propellern på hjälpmotorn snurrar! Och för mig som oftast seglar men som någon gång vart femte år eller så kör motorbåt blir det förstås tvärtom...

Dessutom glider segelbåtar på ett helt annat sätt än motorbåtar. Jag kan inte förklara det, men får en känsla av att det beror på att propellern på en motorbåt sänker farten ganska snabbt om den inte snurrar.

Vad en båtplats i Stockholm kan kosta vill jag inte ens gissa, men i min stad kostar den runt 2500 per år. Då är det iofs bara "hyresplats", inte att jag köper platsen. I de 2500 kronorna ingår allt som jag måste betala för att få ha båten i hamnen: medlemskap i klubben, platserna (i vattnet och på land) och två lyft. Priset för plats vid en brygga beror iofs på storleken på båten: längre och bredare kostar mer. Och jag har bland de minsta båtarna i hamnen.
Citera
2018-07-24, 22:22
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Du som är van att manövrera motorbåtar kommer att få en positiv överraskning: man kan styra utan att propellern på hjälpmotorn snurrar! Och för mig som oftast seglar men som någon gång vart femte år eller så kör motorbåt blir det förstås tvärtom...

Dessutom glider segelbåtar på ett helt annat sätt än motorbåtar. Jag kan inte förklara det, men får en känsla av att det beror på att propellern på en motorbåt sänker farten ganska snabbt om den inte snurrar.

Vad en båtplats i Stockholm kan kosta vill jag inte ens gissa, men i min stad kostar den runt 2500 per år. Då är det iofs bara "hyresplats", inte att jag köper platsen. I de 2500 kronorna ingår allt som jag måste betala för att få ha båten i hamnen: medlemskap i klubben, platserna (i vattnet och på land) och två lyft. Priset för plats vid en brygga beror iofs på storleken på båten: längre och bredare kostar mer. Och jag har bland de minsta båtarna i hamnen.

Nej, det beror inte på propellern utan på skrovet. Skrovet och vikten. En segelbåt med köl väger betydligt mer än en motorbåt med samma längd och har dessutom lägre tyngdpunkt. För motorbåtar skiljer det sig markant mellan planande och deplacementbåtar. Deplacementbåtar är gjorda för att glida i vattnet, och även om dem till skillnad från en segelbåt guppar uppe på vågorna, så styr man med rodret om man har fått. Vid back däremot åker man bara bakåt och det verkat som om rodret saknar betydelse (nästan).

En utombordare däremot styr man direkt med att manövrera motorn, och är den planande är dem byggd för just detta. Dessutom behöver en liten relativt snabb båt bara väga några hundra kilo.
Citera
2018-07-24, 23:26
Moderator
Mr.Woodss avatar
Nu har jag iofs seglat sedan jag var liten, men skulle ändå vilja påstå att det är ganska lätt att lära sig.
Att bli bra på att segla, att hålla jämna steg med, eller rent av segla snabbare än de båtar som man egentligen inte borde ha en chans emot är en helt annan sak!

Tror de flesta som fastnar för segling förr eller senare blir "fritidskappseglare", undertecknad inkluderad...
Citera
2018-07-25, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Att bli bra på att segla, att hålla jämna steg med, eller rent av segla snabbare än de båtar som man egentligen inte borde ha en chans emot är en helt annan sak!

Tror de flesta som fastnar för segling förr eller senare blir "fritidskappseglare", undertecknad inkluderad...

Det där har jag varit med om en gång: vi var ett gäng grabbar i 20-30 års ålder, och skulle segla ca 140 sjömil så fort som möjligt (transport av båten). Ren slump gjorde att det blåste från precis rätt riktning för båten i fråga, och tillräckligt lite för att vi skulle våga ha spinnakern uppe i stort sett hela tiden. Vi seglade om allt som inte gick för motor, och den känslan är svårslagen! Över de 140 sjömilen snittade vi 7,6 knop, med en båt som var 7,5 meter lång.
Citera
2018-07-25, 14:06
Medlem
Är i samma sits som TS och har liknande mål. Lärorika svar i tråden. Undrar dock om det finns några böcker ni rekommenderar?

Förresten hur går det TS?
Citera
2018-07-25, 19:55
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gen3ralwhite
Är i samma sits som TS och har liknande mål. Lärorika svar i tråden. Undrar dock om det finns några böcker ni rekommenderar?

Jag tror att för TS var det mera att komma bort, uppleva nya saker, och lite äventyr som lockade. Inget fel i det alls! Men min gissning är att han inte gick omvägen över en segelbåt.
Citera
2018-08-02, 22:04
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Kom på att man även måste lära sig hälsa på sjön. Möts man eller vid omkörning hälsar man på varandra. Seglare är mycket bättre på det än vi som går för motor.
Citera
2018-08-02, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gen3ralwhite

Svårläst men bra om ni ha fart
http://www.gransegel.se/granbok.pdf

Kanske skall man inte vara helt nybörjare för att läsa den
Citera
2018-08-04, 21:16
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Svårläst men bra om ni ha fart
http://www.gransegel.se/granbok.pdf

Kanske skall man inte vara helt nybörjare för att läsa den
Bra bok! Skall läsa den ordentligt! Tycker att den i någon mån ser ut att vara pedagogisk!
Citera
2018-08-09, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Kom på att man även måste lära sig hälsa på sjön. Möts man eller vid omkörning hälsar man på varandra. Seglare är mycket bättre på det än vi som går för motor.

Det kan väl inte stämma, nu har jag bara härjat runt Höga Kusten men där hälsar alla på alla, men visst vissa seglare hälsar inte men det får man ta, de tycker att de är lite bättre än oss motorbåtar men de blir trevliga vid bryggan ändå.
Citera
2018-08-10, 00:57
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaltLakeCity
Det kan väl inte stämma, nu har jag bara härjat runt Höga Kusten men där hälsar alla på alla, men visst vissa seglare hälsar inte men det får man ta, de tycker att de är lite bättre än oss motorbåtar men de blir trevliga vid bryggan ändå.

Ni är väl helt enkelt trevligare mot varandra uppåt till kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in