Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-11, 15:02
  #49
Medlem
Skrattgrabbens avatar
Ganska svårt förmodligen. Det är en hel del att hålla koll på, licksom tampar samt segel, och samtidigt ska man hålla koll på övrig båttrafik, det är mer än att bara hissa segel och sticka ut från hamn om jag säger så. Men skam dem som ger sig, lycka till!
Citera
2018-08-23, 12:21
  #50
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Som flera har påpekat så är själva seglingen ute på lite öppnare vatten hur lätt som helst. Det är ganska intuitivt - man lär sig snabbt vilka vinklar på seglen som fungerar i olika vindar.

Det svåra är allt det andra. Lägga till och kasta loss, ankring, ha koll på väder, förstå när det är dags att reva, veta var man är och hur man tar sig dit man ska.

Tipset är att köpa en liten båt först och lära sig. Små båtar - små problem, brukar man säga. Dessutom är begagnade små segelbåtar löjligt billiga i Sverige nu. Så även om man skulle totalhaverera (inte så troligt iof) så är det ingen katastrof.
Citera
2018-08-23, 12:33
  #51
Medlem
Rått så enkelt. Men man bör vara två minst. Nån hissar segel nån styr typ. Åkt väldigt lite med farsan men
Citera
2018-08-24, 01:38
  #52
Medlem
Kan rekommendera att gå en kurs för nybörjare om man känner sig sugen på att börja segla. Enklare och betydligt mer pedagogiskt att öva tillsammans med andra lekmän med hjälp av ett proffs. Tog en två veckors kurs för ett par somrar sedan, sedan dess sitter allt i ryggmärgen och varit ute flera gånger själv till havs utan några bekymmer.
Citera
2018-08-26, 18:09
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INGASVORDOMAR
Har aldrig seglat nånting och kan inget om båtlivet. Nu är jag sugen på att köpa en Hurley (22 eller 18, vet inte riktigt hur stor skillnad det är på priset). Planen är att jag någon dag ska ta mig i kragen och segla jorden runt (lär behöva spara ihop till en större båt då). Men först vill jag lära mig segla så jag kan ta mig ner till Medelhavet på somrarna.

Så, hur svårt är det att ta sig ut på haven egentligen?

// INGASVORDOMAR

#95
Som du ser i de flesta svar är det ganska lätt. Men att segla jorden runt är så mycket mer. Framför allt handlar det om att ha ett enormt tålamod. Bara att segla från Gran Canaria till Barbados kan ta 30-40 dygn och då har du medvind (sk passadvind). Åt andra hållet måste man kryssa. Räkna med dubbla tiden....
Så börja med något som att segla till Åland eller Gotland!
Citera
2018-08-26, 22:22
  #54
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grabb1948
Som du ser i de flesta svar är det ganska lätt. Men att segla jorden runt är så mycket mer. Framför allt handlar det om att ha ett enormt tålamod. Bara att segla från Gran Canaria till Barbados kan ta 30-40 dygn och då har du medvind (sk passadvind). Åt andra hållet måste man kryssa. Räkna med dubbla tiden....
Så börja med något som att segla till Åland eller Gotland!
Njae, inte kryssar man väl över Atlanten?
Det finns ju andra vädersystem att rida på när man skall göra en ostlig passage.
Citera
2018-08-27, 07:41
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Njae, inte kryssar man väl över Atlanten?
Det finns ju andra vädersystem att rida på när man skall göra en ostlig passage.

Javisst man brukar gå längre norrut. Men att helt undvika kryss blir nog svårt. Så det är många som säljer båten i Västindien.
Citera
2018-09-05, 12:35
  #56
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grabb1948
Som du ser i de flesta svar är det ganska lätt. Men att segla jorden runt är så mycket mer. Framför allt handlar det om att ha ett enormt tålamod. Bara att segla från Gran Canaria till Barbados kan ta 30-40 dygn och då har du medvind (sk passadvind). Åt andra hållet måste man kryssa. Räkna med dubbla tiden....
Så börja med något som att segla till Åland eller Gotland!
Nja, det är inte så lätt som du försöker få det att låta som.

När jag var liten gjordes vissa försök för att få mig att lära mig att segla.
Men det är läskigt kan jag få lov att tala om.
Särskilt när man ska svänga med båten ...
Då riskerar man att både få bommen i huvudet och dessutom att båten ska kantra.

Läskigt alltså.
En gång var jag på vippen att ramma en stor tankbåt som ångade fram rakt i min omedelbara färdriktning. Och jag var rädd för att svänga ...


Dessutom är det kallt,
och rått.
Och det blåser snålt ner under jackan.
Och vädret är sällan så fint som man ser på TV.
Här i Sverige är inte böljorna vackert djupblåa, utan de är stålgrå och hotfulla.
Och där sitter man nere i lilla segelbåten och hatar att man blivit tvingad dit ... mitt ute på havet.
Citera
2018-09-13, 18:42
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Nja, det är inte så lätt som du försöker få det att låta som.

När jag var liten gjordes vissa försök för att få mig att lära mig att segla.
Men det är läskigt kan jag få lov att tala om.
Särskilt när man ska svänga med båten ...
Då riskerar man att både få bommen i huvudet och dessutom att båten ska kantra.

Läskigt alltså.
En gång var jag på vippen att ramma en stor tankbåt som ångade fram rakt i min omedelbara färdriktning. Och jag var rädd för att svänga ...


Dessutom är det kallt,
och rått.
Och det blåser snålt ner under jackan.
Och vädret är sällan så fint som man ser på TV.
Här i Sverige är inte böljorna vackert djupblåa, utan de är stålgrå och hotfulla.
Och där sitter man nere i lilla segelbåten och hatar att man blivit tvingad dit ... mitt ute på havet.

Ja man ska inte tvinga folk att segla men tråden handlar ju om en som vill lära sig.
Hur har det gått sen då? Är du kvar på landbacken eller i motorbåten?
Ibland kanske ett bättre sätt är att börja med vindsurfing. Folk är ju olika.....
Citera
2018-09-14, 10:52
  #58
Medlem
Dejads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grabb1948
Som du ser i de flesta svar är det ganska lätt. Men att segla jorden runt är så mycket mer. Framför allt handlar det om att ha ett enormt tålamod. Bara att segla från Gran Canaria till Barbados kan ta 30-40 dygn och då har du medvind (sk passadvind). Åt andra hållet måste man kryssa. Räkna med dubbla tiden....
Så börja med något som att segla till Åland eller Gotland!
Det är bara i gamla seglarböcker där folk seglar små havsfidror som det tar 40 dygn att ta sig från Gran Canaria till Barbados, man brukar räkna med mellan 20-28 dygn, gick över ett år då passaden var rejält försvagad och då tog det 26-27 dygn.
Går man åt andra hållet så får man räkna med samma tidsaspekt, där har man dock möjligheten att dela upp den i etapper via Bermuda.

Man går norrut med halvvind och sen följer man svängen runt, vet folk som inte slagit en enda gång mellan St Martin och Azorerna utan bara seglat på vindkantringen hela vägen upp.
Dock så är det en segling som kräver mer planering än etappen från Kanarieöarna till Karibien.

Dock så handlar det lite mer om att lära sig segla och då är det betydligt lättare etappmål man måste tänka på.
Citera
2018-09-19, 10:27
  #59
Medlem
Har en polare som köpte sig en 33-fotare förra sommaren, med ambitionen att segla jorden runt.
Citera
2018-09-23, 20:40
  #60
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgrank
Har en polare som köpte sig en 33-fotare förra sommaren, med ambitionen att segla jorden runt.
Kul!
Är han seglare, eller har han tänkt lära sig från scratch?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback