Citat:
Ursprungligen postat av
JagHarEnLiten
Min ickeplanande båt kostar kanske tre kronor sjömilen, så kostnaden för bränsle är inget argument. Varierar förstås vilken båt man har, och ska det vara riktigt jävligt kan det vara tusen spänn i timmen.
Antar att nya segel inte köps så ofta? Uppläggning av båt och annat underhåll måste väl bli krångligare med köl? Transport? Alla andra små pinaler jag inte har en aning om att man måste ha?
Bränslekostnaden varierar förstås väldigt med båttyp och hur man kör. Om jag kör mycket med min 4-hästars utombordare en sommar så hinner jag göra av med 200 kronor i bensin, och då har jag kommit 2-4 sjömil per liter. Men man kan inte på något sätt beskylla mig för att vara ett fartmonster på vattnet, båten orkar upp i fem knop och sedan går det inte snabbare, oavsett hur mycket motorstyrka man har. Bara som jämförelse så kan jag berätta att jag fått höra att bland Sjöräddningens båtar finns några, hyfsat stora men inte nödvändigtvis de största, som har två dieselmotorer på 450 hk vardera. På full gas gör båten ~35 knop, och drar då åtta liter på sjömil!
Segel köper man vanligen inte ofta, men som med så mycket annat så beror det på hur man seglar och vilken ambitionsnivå man har: av de segel jag har till min båt är det yngsta något över 20 år gammalt. De äldsta vet jag inte hur gamla de är, men de är minst 27 åt gamla, eftersom de följde med när jag köpte båten. Men om du är kappseglare med ambitioner att vinna stora tävlingar så måste du byta segel varje säsong, och om din budget inte håller för att lägga 500K på segel varje år så kan du glömma att du vinner något.
Jag tycker inte det är krångligare med segelbåt än motorbåt vad gäller vinterförvaring och sjösättning. De flesta båtar säljs med en vagga byggd för den specifika modellen det gäller, och då är det oftast bara att lyfta upp båten ur vattnet och sänka ner den i vaggan. Skulle man behöva justera vaggans läge i förhållande till båten så löser man det oftast genom att flytta på vaggan. Och med stora vaggor kan det bli lite praktiska problem: de väger så pass mycket att man måste vara många som puttar/drar i vaggan för att den skall röra på sig. Jag har dock sett motorbåtsägare med liknande problem så jag tror inte det är någon större skillnad.
Dock beror det till en hel del på hur man sköter upptag respektive sjösättning i min klubb använder vi mobilkran för alla lyft, och det är hur smidigt som helt tycker jag. Men jag har sett filmer på Youtube där segelbåtar (!) sjösätts genom att rulla ner deras hjulförsedda vagga i vattnet, och rulla vaggan så långt ut i vattnet att båten flyter av vaggan. Jag tycker lyftkran verkar bra mycket smidigare...