2011-02-13, 19:58
Medlem
Medias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massey
Vad tycker du är djurvänligast, att man läser en bön för djuret, sen skär halsen av det utan bedövning
eller att man skippar bönen och ger djuret en omedelbar död innan man tappar av blodet?

Djuret förlorar väldigt snabbt medvetandet, och omständigheterna är helt klart humanare än vid supereffektiviserad masslakt. Handlar som sagt inte om bönen som i ett par ord och vad den skulle ha för religiös inverkan egentligen, utan respekten för det levande.
Citera
2011-02-13, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Media
Djuret förlorar väldigt snabbt medvetandet, och omständigheterna är helt klart humanare än vid supereffektiviserad masslakt. Handlar som sagt inte om bönen som i ett par ord och vad den skulle ha för religiös inverkan egentligen, utan respekten för det levande.
Nej, djuren förlorar inte medvetandet väldigt snabbt. Vi jämför ju med konventionell slakt med bultpistol där medvetandet förloras på nån tiondels sekund. Vilka omständigheter är humanare vid halalslakt? Och det där med "supereffektiviserad masslakt"? Slaktar man färre djur på ett ineffektivt sätt med halal eller vad yrar du om?
Citera
2011-02-13, 20:16
Medlem
Vid halalslakt är djuret djupt nedsövt och känner däför inget. Det finns däremot en annan typ av slakt som jag inte kan namnet på där djuret måste vara vid medvetande.

Säger inget om det är rätt eller fel men djuren lider ej något extra av det. Det stora hotet mot djurhälsan är stressen runt slakten som finns både vid halal och "vanlig" slakt.
Citera
2011-02-13, 20:30
Medlem
Medias avatar
Citat:
Nej, djuren förlorar inte medvetandet väldigt snabbt. Vi jämför ju med konventionell slakt med bultpistol där medvetandet förloras på nån tiondels sekund. Vilka omständigheter är humanare vid halalslakt? Och det där med "supereffektiviserad masslakt"? Slaktar man färre djur på ett ineffektivt sätt med halal eller vad yrar du om?

Vart kan du läsa att halalslakten är något annat än förhållandevis smärtfri?
om jag inte missminner mig diskuterar vi dessutom inte slakt av nötkreatur, utan kyckling.
Du tror att alltså att kyckling slaktas med bultpistol?

Går inte att jämföra de stressmoment ett djur utsätts för vid vanlig slakt, mot halalslakt.
Förstår inte vad det är du försvarar? Man behöver inte erkänna alla aspekter av islam för att man föredrar halal.
Omständigheterna vid halalslakt är helt baserade på en så smärtfri, respektfull och hygienisk slakt som möjligt.
Djuret slipper se andra djur dö, för att köttet ska vara halal får inte djuret på något sätt vara sjukt eller skadat, vilket tyder på en i regel bättre djurhantering än den standard som råder i svenska slakterier. Halalslakt är smärtfri i samma utsträckning som bedövningen med bultpistol skulle vara det, hjärnans blodtillförsel stryps inom 3-5 sekunder iom halalslakt.

Jag tycker du borde se en video om hur kycklingar slaktas.
Citera
2011-02-13, 20:49
Medlem
Medias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodaifickan
Du tror väl inte på allvar att det är för djurets skull man ber? Och nej, även om det var så, så ser jag inte någon större skillnad mellan att döda ett djur medan man tycker synd om det (aka. spel för galleriet) och att döda ett djur och vara likgiltig inför det. Det ändrar liksom inte någonting för mig som konsument. Ifall jag köper halalkött är det för att det är billigt, inte för att någon skäggig gubbe mumlat lite ramsor över liket.

Alla har nog olika definition av en bön och dess innebörd, det går dessutom inte heller att direktöversätta någots innebörd. Halalslakten bygger på en större respekt av djur än vår slaktradition, det är mer som skiljer slakten åt än bönen och dödsögonblicket.
Citera
2011-02-13, 20:55
Medlem
Citat:
Vart kan du läsa att halalslakten är något annat än förhållandevis smärtfri?
om jag inte missminner mig diskuterar vi dessutom inte slakt av nötkreatur, utan kyckling.
Du håller alltså med om att halalslakt av nöt är smärtsamt.
Citat:
Du tror att alltså att kyckling slaktas med bultpistol?.
Nej. Vad jag vet används elbedövning till fågelslakt, obedövat vid halal.
Citat:

Går inte att jämföra de stressmoment ett djur utsätts för vid vanlig slakt, mot halalslakt.
Vilka stressmoment skiljer sig åt vid de olika metoderna?
Citat:
Djuret slipper se andra djur dö, för att köttet ska vara halal får inte djuret på något sätt vara sjukt eller skadat, vilket tyder på en i regel bättre djurhantering än den standard som råder i svenska slakterier.?.
Halalslaktar man kycklingarna en och en, åtskilda från varandra så de inte ser varandra? Lämnar man sjuka eller skadade djur till slakteri blir både lantbrukaren och djurtransportören polisanmälda för djurplågeri.
Citera
2011-02-13, 21:21
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Aladdin-
Vid halalslakt är djuret djupt nedsövt och känner däför inget. Det finns däremot en annan typ av slakt som jag inte kan namnet på där djuret måste vara vid medvetande.

Säger inget om det är rätt eller fel men djuren lider ej något extra av det. Det stora hotet mot djurhälsan är stressen runt slakten som finns både vid halal och "vanlig" slakt.

Sluta upp genast att ljuga.
Kolla bara på de länkade filmerna i tråden.

Halal är något som bara muslimer ska utsättas för!
Citera
2011-02-14, 10:50
Medlem
Myrtens avatar
För att reda upp begreppen lite:

Koscherslakt görs helt utan bedövning, halsen skärs av på ett specifikt sätt så att avblodningen ofta går relativt långsamt.

Halalslakt görs enligt olika utföranden. I Sverige är halal tillåtet endast om slakten går till på precis samma sätt som vanlig svensk slakt oavsett djurslag, skillnaden är bönen. I bla Frankrike är halalslakt tillåtet med elbedövning på alla djur, i Sverige anses inte det ge tillräcklig bedövning. Halalslakt helt utan bedövning (skäktning) förekommer i många andra länder.

Bla DO i Sverige anser att skäktning borde tillåtas i Sverige. EU anser att Sverige borde anpassa sig och i varje fall tillåta halal med elbedövning.
Citera
2011-02-14, 11:33
Medlem
Eirenes avatar
Citat:
Bultpistol är omedelbart dödande. Du har aldrig varit med och slaktat hör jag.
Må så vara syftet, men i realiteten, nej.

Citat:
På samma sätt som vad menar du? Grisar halalslaktas aldrig.
Det var in det hen menade heller, utan att de slaktas på samma sätt, i.e. de får halspulsådern avskuren. Om du läser några inlägg längre bak i tråden kan du se att jag precis nämnt att detta är slaktmetoden som används på alla djur.
Citera
2011-02-14, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuffelbutt
Jobbade i slakten på Kronfågel i Valla en väldigt kort tid. Där bedövas djuren, hängs på band, vi skär halsen av dom och dom dör. Såvitt jag märkte fanns där ingen muslim som bad, eller vilket håll bandet var vänt åt ärligt talat. Anledningen till metoden är såvitt jag vet att mängden fåglar gör andra metoder omöjliga. Men slutade snart nog.

Rent ekonomiskt är det nog smart för företagen att göra just detta, då väldigt många som köper kyckling vill ha just halal. Det betyder dock inte att jag tycker att det är bra. Köper jag kyckling ska den ha levt ett bra liv och slaktats på ett bra och propert sätt. Halal är djurplågeri.

Hur kan du påstå att djur som inte slaktas enligt halal har levt ett bra liv? Kolla bara på grisindustrin, vidriga förhållanden. Och du säger ju själv att metoden används pga mängden fåglar, inte att det skulle vara något religiöst i det. Så vad spelar det för roll om en imam ber en bön innan slakten sker?
Citera
2011-02-14, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eirene
Må så vara syftet, men i realiteten, nej.
Om du läser några inlägg längre bak i tråden kan du se att jag precis nämnt att bultpistolen gör dom hjärndöda, dom räknas inte som döda förrän hjärtat slutat slå, vilket det gör oavsett om man avblodar eller inte.
Citat:
Ursprungligen postat av Eirene
Det var in det hen menade heller, utan att de slaktas på samma sätt, i.e. de får halspulsådern avskuren. Om du läser några inlägg längre bak i tråden kan du se att jag precis nämnt att detta är slaktmetoden som används på alla djur.
Klart som fan att de får halspulsådern avskuren, jag vet ingen slaktmetod där man inte gör det.
Citera
2011-02-14, 15:24
Medlem
Eirenes avatar
Citat:
Om du läser några inlägg längre bak i tråden kan du se att jag precis nämnt att bultpistolen gör dom hjärndöda, dom räknas inte som döda förrän hjärtat slutat slå, vilket det gör oavsett om man avblodar eller inte.
Förutsatt att det inte slarvas med bultpistolen så, ja, då har du helt rätt.
Slarvas det med bultpistolen? Aldrig hört något annat. Fråga vilket slakteriarbetare du vill om hur ofta de är med om att ett djur inte riktigt förlorar medvetandet innan slakt, så kommer du att se att svaret är fullkomligt entydigt.

Citat:
Klart som fan att de får halspulsådern avskuren, jag vet ingen slaktmetod där man inte gör det.
Ursprungligen postat av yukikaze:
Citat:
Förstår inte varför folk blir upprörda, man slaktar gris på precis samma sätt för att sen spara blodet i en hink under djuret.
Här nämns ingenting om halalslakt, utan om att "man slaktar gris på samma sätt" som kycklingar, i.e. halspulsådern skärs av. Som svar skriver du att gris aldrig halalslaktas, och jag förtydligar att det inte var det hen syftade på.

Är det svårt att förstå på något sätt, tycker du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in