2011-02-13, 13:47
Medlem
Grodaifickans avatar
Personligen skiter jag fullständigt i om en gubbe läst en bön över min kyckling eller inte. Så länge djuret inte fortfarande lever på tallriken och köttet inte blir sämre av slaktmetoden är det lite skitsamma.

Skulle det skrämma mig att djuret varit vänt åt ett visst håll när den fick halsen avskuren eller att en muselman läste en bön över det hade jag varit av precis samma skrot och korn som de som vägrar käka köttet om dessa punkter inte följts.
Citera
2011-02-13, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eirene
I vilken värld innebär den det, menar du? Bultpistol används i första hand som bedövningsmetod, sedan skärs halsen av djuret och hen dör således även på det sättet (om hen nu inte råkar dö av bultpistolen). Detta gäller alla djur.

Detta är i första hand ingen halalmetod utan helt sonika en slaktmetod.
Är det inhumant, tycker ni? En utmärkt anledning att inte äta kött, eller åtminstone inte äta industriellt uppfött sådant.
Bultpistol är omedelbart dödande. Du har aldrig varit med och slaktat hör jag.
Citera
2011-02-13, 17:09
Medlem
Medias avatar
Står helt bakom, om man nu ska slakta djur, att göra det med ett uns värdighet och respekt för dessa.
Citera
2011-02-13, 17:10
Medlem
puppes avatar
Förr i tiden så slaktade man kyckling på så vis att man tog den till huggkubben och choppade av huvudet på den med yxa, Räknas det som halal ?
Citera
2011-02-13, 17:12
Medlem
Medias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodaifickan
Personligen skiter jag fullständigt i om en gubbe läst en bön över min kyckling eller inte. Så länge djuret inte fortfarande lever på tallriken och köttet inte blir sämre av slaktmetoden är det lite skitsamma.

Skulle det skrämma mig att djuret varit vänt åt ett visst håll när den fick halsen avskuren eller att en muselman läste en bön över det hade jag varit av precis samma skrot och korn som de som vägrar käka köttet om dessa punkter inte följts.

Handlar mer än om att någon läst ett par ord för djuret, att det öht finns en tanke på att det är någons liv man tar, och att man vill göra det på bästa fall eftersom man nu måste, betyder det ingenting för dig? Bönen är bara ett egentligt uttryck för en omtanke som man inte ser röken av i de flesta svenska slakterier. Är verkligen inte muslim, eller insatt i religionen fö, men ingenting kan bli löjligt när det handlar om respekt inför ett annats djurs liv.
Citera
2011-02-13, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Media
Bönen är bara ett egentligt uttryck för en omtanke som man inte ser röken av i de flesta svenska slakterier.
Vad tycker du är djurvänligast, att man läser en bön för djuret, sen skär halsen av det utan bedövning
eller att man skippar bönen och ger djuret en omedelbar död innan man tappar av blodet?
Citera
2011-02-13, 18:11
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massey
Bultpistol är omedelbart dödande. Du har aldrig varit med och slaktat hör jag.

Bultpistol är ett bedövningsmedel. Visst kan djuren "råka" dö direkt av bultningen, men oftast medför det endast total medvetslöshet och smärtfrihet. Beror helt på hur man bultar. Avblodningen är det som räknas som dödande, även i Sverige.

Har varit med vid slakt både på slakteri och vid hemmaslakt. Har även bultat levande djur själv vid slakt.

Enda skillnaden på vanlig svensk slakt och det som räknas som halalslakt enligt lag i Sverige är just det att någon ber. Tyvärr kommer det nog snart ändras pga EU-inflytande, så att djuren ej kommer att behöva bedövas tillräckligt.
Senast redigerad av Myrten 2011-02-13 kl. 18:15.
Citera
2011-02-13, 18:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Samus-Aran
Fick precis reda på att nästan alla kyckling halalslaktas, med bedövning såklart men det fick mig ändå att känna att det på vis inte var rätt.

För det första kan det inte vara effektivt att först bedöva djuren och sedan be en bön och sedan vänta på att blodet har runnit ut på varje kyckling. Hade man struntat i detta hade man kunnat pressa ner priserna.

För det andra så känns det fel att ett land som sverige där vi är, ja typ 95% som inte är muslimer ska använda oss av sådana metoder utan att vi ens vet om det. Säkert många som vet det men jag tror ändå att de flesta inte vet det.

De märken jag vet halalslaktar är:

Vilka fler märken halalslaktar?
Halalslaktas även större djur?
Är det rätt eller fel?!

Tråden kan ligga i fel forum men detta är ju ett matforum och kyckling är mat så!

Det stämmer, det gäller inte bara kyckling. Nsätan alla kör med halal numera för att blidka den muslimska gruppen. Otroligt!
Citera
2011-02-13, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Bultpistol är ett bedövningsmedel. Visst kan djuren "råka" dö direkt av bultningen, men oftast medför det endast total medvetslöshet och smärtfrihet. Beror helt på hur man bultar. Avblodningen är det som räknas som dödande, även i Sverige.

Har varit med vid slakt både på slakteri och vid hemmaslakt. Har även bultat levande djur själv vid slakt.

Enda skillnaden på vanlig svensk slakt och det som räknas som halalslakt enligt lag i Sverige är just det att någon ber. Tyvärr kommer det nog snart ändras pga EU-inflytande, så att djuren ej kommer att behöva bedövas tillräckligt.
Jag vet att bultpistolen kallas för bedövningsmedel på samma sätt som elbedövning eller gas och att djuret räknas som dött när hjärtat stannar. Använder man bultpistol (på rätt sätt givetvis) fortsätter hjärtat att slå ett tag men djuret är hjärndött och vaknar aldrig mer även om man inte tappar av blodet.
Citera
2011-02-13, 19:22
Medlem
yukikazes avatar
Förstår inte varför folk blir upprörda, man slaktar gris på precis samma sätt för att sen spara blodet i en hink under djuret.
Citera
2011-02-13, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yukikaze
Förstår inte varför folk blir upprörda, man slaktar gris på precis samma sätt för att sen spara blodet i en hink under djuret.
På samma sätt som vad menar du? Grisar halalslaktas aldrig.
Citera
2011-02-13, 19:55
Medlem
Grodaifickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Media
Handlar mer än om att någon läst ett par ord för djuret, att det öht finns en tanke på att det är någons liv man tar, och att man vill göra det på bästa fall eftersom man nu måste, betyder det ingenting för dig? Bönen är bara ett egentligt uttryck för en omtanke som man inte ser röken av i de flesta svenska slakterier. Är verkligen inte muslim, eller insatt i religionen fö, men ingenting kan bli löjligt när det handlar om respekt inför ett annats djurs liv.
Du tror väl inte på allvar att det är för djurets skull man ber? Och nej, även om det var så, så ser jag inte någon större skillnad mellan att döda ett djur medan man tycker synd om det (aka. spel för galleriet) och att döda ett djur och vara likgiltig inför det. Det ändrar liksom inte någonting för mig som konsument. Ifall jag köper halalkött är det för att det är billigt, inte för att någon skäggig gubbe mumlat lite ramsor över liket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in