2011-02-14, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adapa
Bra fall skulle jag vilja säga, vad svårt det var om man inte kan så mycket klinik för cerebrovaskulära sjukdomar!

Rycker in med ett fall:

Du jobbar som underläkare på infektionskliniken och hälsar på Tyra, 52, som legat inne sedan 3 veckor tillbaka för en svårläkt pneumoni. Ni har provat kurer med täckning för alla möjliga agens, bensylpc, doxy och erytromycin helt utan effekt, även bredare täckning verkningslös. Efter utsättning pga utebliven effekt sjönk dock CRP från 140 till ca 70 och legat där i ungefär en vecka utan förändring.

Vilka prover/undersökningar vill ni kontrollera nu?
Låter som att man täckt "alla behandlingsbara bakteriella pneumonier" (inkl staph-pneumoni, TBC).
Viroser/influensor?
2011-02-14, 19:11
Medlem
cuttings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcoroc
Låter som att man täckt "alla behandlingsbara bakteriella pneumonier" (inkl staph-pneumoni, TBC).
Viroser/influensor?

Vad har man sett på lungröntgen? Hur yttrade sig pneumin, hosta, dålig sat, feber? Hur har LPK varit? Hur mår Tyra nu? Hur mådde hon som sämst?

Man kan fundera på svamp också. Har vi odlingar på aspirat eller sputum? Har man gjort en BAL?
2011-02-14, 19:12
Medlem
Senaste odlingarna kommer tillbaka med resultat: Normal svalgflora, samt inga fynd av mykobakterier i sputum. PCR för influensavirus kommer tillbaka neg. Överläkaren tycker inte heller det känns som ett typiskt influensa eller virosförlopp hos en i övrigt frisk kvinna.
2011-02-14, 19:13
Medlem
VTE-klinik?
2011-02-14, 19:14
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Bra fall skulle jag vilja säga, vad svårt det var om man inte kan så mycket klinik för cerebrovaskulära sjukdomar!

Rycker in med ett fall:

Du jobbar som underläkare på infektionskliniken och hälsar på Tyra, 52, som legat inne sedan 3 veckor tillbaka för en svårläkt pneumoni. Ni har provat kurer med täckning för alla möjliga agens, bensylpc, doxy och erytromycin helt utan effekt, även bredare täckning verkningslös. Efter utsättning pga utebliven effekt sjönk dock CRP från 140 till ca 70 och legat där i ungefär en vecka utan förändring.

Vilka prover/undersökningar vill ni kontrollera nu?

Är Tyra en storrökare? Vad är hennes symtom? Slemhosta?
2011-02-14, 19:17
Medlem
cuttings avatar
Citat:
VTE-klinik?

Bra där. Hur var insjuknandet? Mycket andningspåverkan och lite feber kan tyda på LE. CRP är iofs högt men kan stämma. I såfall kvarstår en inflammatorisk process som gör att CRP inte går ned.
2011-02-14, 19:19
Medlem
Adjutors avatar
Citat:
Senaste odlingarna kommer tillbaka med resultat: Normal svalgflora, samt inga fynd av mykobakterier i sputum. PCR för influensavirus kommer tillbaka neg. Överläkaren tycker inte heller det känns som ett typiskt influensa eller virosförlopp hos en i övrigt frisk kvinna.

Först vill jag bara säga tack till cutting för det mycket intressanta (om än mycket svåra) fallet! Vill bara sticka in och säga att hade jag fått min CT-kontrast i första läget eller min MR i andra läget så hade nog diagnosen kommit där.. eller ?

MEEN... Svårläkt lunginflamation. Då ni andra redan frågat om odlingar och virus vill jag veta hur tyra ser ut på hjärt och mag-fronten. EKG? UKG? Trop? BNP? Problem med sura uppstötningar? Lungröngen? CT-buköversikt? Hiatusbråck? Har tittat men ser inget B-lpk eller ett SR? Hosta i anamnesen(dvs innan inflamationen?)

Men som sagt jag skulle vilja ha en DIff på vita..
2011-02-14, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cutting
Vad har man sett på lungröntgen? Hur yttrade sig pneumin, hosta, dålig sat, feber? Hur har LPK varit? Hur mår Tyra nu? Hur mådde hon som sämst?

Man kan fundera på svamp också. Har vi odlingar på aspirat eller sputum? Har man gjort en BAL?
Rtg vid intagningen visade kraftiga infiltrat hö underlob. Ingen växt av svamp. Odlingar på aspirat OCH sputum har gjorts, samt bronkoskopi som visar ua. Cytologi benigna celler.

När du pratar med Tyra för att sammanfatta sjukhistorien så framkommer det att hon innan insjuknandet haft uttalad sjukdomskänsla, samt röda och irriterade ögon. Sen började det här med hosta och feber och sjukhusvistelsen. I intagningsanteckningen står det att hon togs in med 39 graders feber och måttlig hosta, samt sat på 97%. LPK 11, Hb 105, TPK 250.

På ny lungrtg så har infiltraten försvunnit till stor del. Nu ses det en stor 10x10x10 cm stor rund kavitet i hö apex som är fylld till hälften.

Hur vill ni utreda vidare? Någon diagnos redan nu?
2011-02-14, 19:25
Medlem
cuttings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjutor
Först vill jag bara säga tack till cutting för det mycket intressanta (om än mycket svåra) fallet! Vill bara sticka in och säga att hade jag fått min CT-kontrast i första läget eller min MR i andra läget så hade nog diagnosen kommit där.. eller ?

Hehe, det stämmer kanske, vet inte hur bra CT-kontrast är på att visualisera hjärnstämskärlen eftersom CT överlag inte är så bra infratentoriellt.

Angående MR så har du helt rätt, det hade givit svaret. Dock var fallet exakt som beskrivet, han rullade ner till MR men kom tillbaka utan undersökningen genomförd eftersom han inte kunde ligga raklång i 20 min.
2011-02-14, 19:25
Medlem
Citat:
VTE-klinik?

D-dimer var taget första veckan och var förhöjt.

Citat:
Ursprungligen postat av Duramater
Är Tyra en storrökare? Vad är hennes symtom? Slemhosta?

Tyra är ickerökare. När du träffar på henne nu ser hon trött och hostar lite, annars verkar det vara ganska bra med henne.

MEEN... Svårläkt lunginflamation. Då ni andra redan frågat om odlingar och virus vill jag veta hur tyra ser ut på hjärt och mag-fronten. EKG? UKG? Trop? BNP? Problem med sura uppstötningar? Lungröngen? CT-buköversikt? Hiatusbråck? Har tittat men ser inget B-lpk eller ett SR? Hosta i anamnesen(dvs innan inflamationen?)

Men som sagt jag skulle vilja ha en DIff på vita..[/quote]

EKG visar sinustakykardi c.a 110.
UKG u.a
Inga troponinsläpp eller förhöjt BNP. Inga symtom från GI kanalen. SR taget vid intagningen visade 90. Nu är SR 50. Diff visar vä-förskjutning
2011-02-14, 19:28
Medlem
cuttings avatar
Citat:
Rtg vid intagningen visade kraftiga infiltrat hö underlob. Ingen växt av svamp. Odlingar på aspirat OCH sputum har gjorts, samt bronkoskopi som visar ua. Cytologi benigna celler.

När du pratar med Tyra för att sammanfatta sjukhistorien så framkommer det att hon innan insjuknandet haft uttalad sjukdomskänsla, samt röda och irriterade ögon. Sen började det här med hosta och feber och sjukhusvistelsen. I intagningsanteckningen står det att hon togs in med 39 graders feber och måttlig hosta, samt sat på 97%. LPK 11, Hb 105, TPK 250.

På ny lungrtg så har infiltraten försvunnit till stor del. Nu ses det en stor 10x10x10 cm stor rund kavitet i hö apex som är fylld till hälften.

Hur vill ni utreda vidare? Någon diagnos redan nu?

Lungmedicin är inte min forte, men är inte detta en abscess som har nekrotiserat? Samtidigt har hon inte något övertygande klassiskt pneumonistatus med LPK 11.

En CT-thorax kan vi kosta på oss. Sedan kontakt med thoraxjour för ev dränage. Ab biter inte om den är inkapslad.

Diagnos: lungabscess, ev på basen av missad LE som givit lunginfarkt.
2011-02-14, 19:31
Medlem
Adjutors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cutting
Lungmedicin är inte min forte, men är inte detta en abscess som har nekrotiserat? Samtidigt har hon inte något övertygande klassiskt pneumonistatus med LPK 11.

En CT-thorax kan vi kosta på oss. Sedan kontakt med thoraxjour för ev dränage. Ab biter inte om den är inkapslad.

Diagnos: lungabscess, ev på basen av missad LE som givit lunginfarkt.

Med tanke på massan hade jag nog också satt mina pengar där!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in