2011-02-11, 16:50
Medlem
RoaldDahls avatar
Vill också förtydliga för TS att jag naturligtvis förstår att det är omöjligt att utföra helt valfri fysisk aktivitet. Man får ta till det som kan fungera. Det kan vara att jobba med vikter ovanför huvudet,
dra latsdrag, klämma ihop fjädrar etc. Har du kontakt med sjukgymnastik förresten??

Ryggträning vore ju också idealiskt. Själv har jag också tre ryggskador (bråck i ryggraden) och det primära med träning är ju att ANDRA delar än ryggraden med dess känsliga nerver ska ta upp stötarna. Man stärker muskler, senor, bindväv. Det behövs inte mycket, utan mycket mindre än man tror faktiskt för att få väldigt ont i ryggen, men samtidigt krävs det ju då följaktligen mycket mycket lite egentligen för att ställa det felet tillrätta igen.

Kan vara så att du har fått broskbildningar också i ryggen som bidrar till ryggsmärtorna.
De måste i så fall laserbehandlas. Har du genomgått magnetkameraundersökningar
av ryggraden och vad visar de?
Citera
2011-02-11, 16:53
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jojoh
Du kan bota både den fysiska och psykiska smärtan med meditation/koncentration.
Den fysiska smärtan har ju ingen egen existens. Det är några elektriska signaler som hjärnan TOLKAR som smärta. Mediterar man tillräckligt mycket på just smärta så kan man tom uppskatta den, sägs det. Man blir medveten om vad smärtan egentligen är och upplever den så.

Depression försvinner automatiskt i djup meditation då bioenergi kan strömma genom alla chakran. Upplevelsen är fantastisk.

Jadu, det var nog delvis det jag gjorde också, när jag skrev att jag bad. Jag var som i trance och mediterade nog egentligen utan att veta om det. Visste knappt var jag befann mig när jag sittande
öppnade ögonen, utan att ha sovit. Alla delar hjälper.
Citera
2011-02-11, 17:11
Medlem
Egentligen har jag inte fått svar på frågan. Om man kan dö av alla de där tabletterna och hur länge det kan tänkas ta, om man somnar in en skön död eller om det är plågsamt.
Citera
2011-02-11, 17:27
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewAngel
Egentligen har jag inte fått svar på frågan. Om man kan dö av alla de där tabletterna och hur länge det kan tänkas ta, om man somnar in en skön död eller om det är plågsamt.

Just nu vill du det, men om grundsjukdomens tillstånd markant förbättrades?
Citera
2011-02-11, 17:34
Medlem
HeavyMentals avatar
Jag tycker RoaldDahl har sagt väldigt mycket vettigt i denna tråd, testa de tips han gett!
Det låter som du har mycket kvar att prova för att få bukt med smärtan.
Har du testat cannabis mot smärtan?
Citera
2011-02-11, 18:08
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewAngel
1) Stor sannolikhet nej.

2) Plågsamt med kaskadspyende o leversvikt.

Satsa på livet du. Det finns alternativa behandlingsmetoder som du missat, det är jag säker på.

Lycka till.
Citera
2011-02-11, 21:27
Bannlyst
Tänk på sommaren
Citera
2011-02-11, 22:16
Medlem
seamoonstars avatar
Ge inte upp. Du måste prova att meditera som Jojoh och även RoaldDahl var inne på. Om du inte kan påverka din situation fysiskt/medicinskt/mekaniskt, så prova då att förändra ting inifrån. Meditation är en mycket bra början. Det finns cd-skivor med guidad meditation som du kan testa. Ett annat tips är de tekniker Brandon Bays talar om i sin bok "Resan". Det finns förresten en enorm mängd självhjälpsböcker som kan stärka dig psykiskt.
Vad du än gör, ge inte upp. Du orkar lite till. Och som någon annan skrev innan, tänk om det plötsligt kommer nya banbrytande behandlingsmetoder/mediciner som kan hjälpa dig?
Citera
2011-02-11, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seamoonstar
Ge inte upp. Du måste prova att meditera som Jojoh och även RoaldDahl var inne på. Om du inte kan påverka din situation fysiskt/medicinskt/mekaniskt, så prova då att förändra ting inifrån. Meditation är en mycket bra början. Det finns cd-skivor med guidad meditation som du kan testa. Ett annat tips är de tekniker Brandon Bays talar om i sin bok "Resan". Det finns förresten en enorm mängd självhjälpsböcker som kan stärka dig psykiskt.
Vad du än gör, ge inte upp. Du orkar lite till. Och som någon annan skrev innan, tänk om det plötsligt kommer nya banbrytande behandlingsmetoder/mediciner som kan hjälpa dig?

- Den meditation som fungerar för att blockera smärtsignaler är den totalfokuserade varianten (läs: single/one pointed/minded meditation - andra benämningar finns säkert också). Men det finns en mängd varianter som inte kommer att fungera då depressionen är sekundär och en direkt följd av den fysiska situationen.
Citera
2011-02-12, 03:11
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Question2
- Den meditation som fungerar för att blockera smärtsignaler är den totalfokuserade varianten (läs: single/one pointed/minded meditation - andra benämningar finns säkert också). Men det finns en mängd varianter som inte kommer att fungera då depressionen är sekundär och en direkt följd av den fysiska situationen.

Skönt att du skrev detta, det understrukna, för psykvården är full av läkare och andra som kan få för sig att depressionen är nummer ett i alla lägen och det primära, varpå följer att man även kan uppleva smärta, en smärta som inte är fysisk alltså egentligen, men som blir fysisk också till slut. Jag träffade själv på ett par sådana innan jag träffade rätt och fick en som fattade vad fan det handlade om.
Citera
2011-02-12, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Question2

Ja smärtan slutar existera om man väljer att placera uppmärksamheten på något annat i meditation.
Men egentligen är sk mindfulness även det "koncentrations-meditation". Koncentration på medvetandet självt tills man upptäcker det som existerar bakom tankarna. Men det är antagligen lättast att starta med tex koncentration på ett föremål. Fast själv tycker jag det känns mer naturligt att fokusera på medvetandet. Awareness watching awareness som det beskrivits.
Citera
2011-02-12, 11:29
Medlem
Här beskriver man Alaya och Rigpa som man finner när man inte längre kontrolleras av tankarna.

http://www.berzinarchives.com/web/en...tation_02.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in