Citat:
Ursprungligen postat av reWindize
Men att kalla oss slavar anser jag inte kan gälla generellt - i alla fall inte i transparenta demokratier såsom Sverige. Man får se det lite kontraktualistiskt - vi är slavar för oss själva -> alltså samhället.
Men vi är ju slavar även för att demokratin ska funka, och samhället är ju egentligen andra människors liv också, så att säga att vi är slavar för oss själva, och samhället, men ingen annan är väl också fel att säga, då samhället även är alla andra människor också.
Citat:
Ursprungligen postat av Smif-n-Wessun
Men när det gäller lagar och regler så kan man ställa sig frågan skulle alternativet vara bättre? Total kaos där alla är fria att göra vad dem vill.
Tror faktist inte det.
Där är ju också lite av en fråga om sunt förnuft, var de så att någon blev uppfostrad på ett dåligt sätt, eller att deras föräldrar skulle känna sig "hotad" och därav göra en "krigare" av sitt barn för överlevnadens skull?
Visst tror jag att vi behöver samhället för att det mänskliga livet inte ska kollapsa, men samtidigt tycker jag att det är fel att vi ska behöva agera slavar för både oss, våra medmänniskor och vårat samhälle.
Att sedan sätta de som väljer att inte vara slavar längre i fängelse, kanske bara för att de uttryckte sig på ett visst sätt, är ju också märkligt, men även det är ju en del av samhället, och vi alla är slavar för att den som inte vill vara slav längre ska sättas dit.