Citat:
Ursprungligen postat av zsuxcia
Ja rent filosofiskt är det ju så, jag kan dock tycka att frågan inte är filosofiskt ställd? Tråden känns mer som en samhällsdiskussion...
Hur som helst, det är klart att det hade känts mycket bättre om man fick välja vart pengarna skulle gå till, men jag har mycket svårt att tänka mig att det i realiteten skulle fungera.
Den tangerar vid en samhällsfråga, men vad jag känner är att samhällsfrågor inte ser på samhället i stort ur olika perspektiv, utan mer fokuserar på: vad kan vi göra här så att samhället blir bättre. Frågeställningen går ut på att se samhället ur en annan synvinkel än den vi är vana vid och därför tycker jag den är förhållandevis filosofisk.
Jag är själv lite osäker på eventuellt skattesystem, men vad är problemet i att de som vill bygga en ishockeyarena går ihop, samlar lite pengar och använder dessa till att finansiera en arena?
Kanske har du svårt att kunna tänka dig det eftersom staten matat dig med propagandan att staten är den enda lösningen och ett problem inte kan ha flera lösningar