• 1
  • 2
2011-02-11, 01:15
Medlem
sanzadiluss avatar
Skulle ta mig från plats A till B med buss, som tar ca 20 min. Den enda förbindelsen mellan dessa två platser med busstrafiken, det går inte att ta sig dit på något annat sätt. På grund av halkan och dylikt är i princip all busstrafik inställt i Stockholm, från - i alla fall när jag märkte det - ungefär 23:00.

Jag samtalar med personen i luckan på stationen och han verkar helt drogad och har absolut ingen koll. Jag försöker ta reda på hur jag ska ta mig hem och om resegarantin gäller just nu. Först nämner han att han kom till stationen med buss för 20 min sen och började jobba, då sa jag att jag har väntat här i 25 min och inga bussar har gått härifrån.

"Jaha... ok...".
"Skulle du kunna hjälpa mig genom att ringa till någon och fråga hur jag ska göra och om resegarantin gäller?"

Han letar i 5 minuter efter något nummer, när jag frågar vad han egentligen letar efter mumlar han något om kundtjänst nya nummer. Jag ser att han har hans bärbara dator på med någon film pausad och även en stationär dator som förmodligen tillhör MTR. Jag påpekar att han kan väl hitta numret på Internet, som han sedan gör

"Kan du ge mig blanketten om resegaranti tack?"
"Ja enligt den här gäller inte resegarantin om förseningar/inställd trafik har skett pga. dåligt väder... fastförra året gällde resegarantin i alla fall, när det var dåligt väderi flera dagar."
"I vintras 2010 eller?"
"Näe.. alltså... förra året... 2009".

Diskuterar med honom om hur han skulle göra i min situation och att resegarantin måste ju gälla då hela busstrafiken i Stockholm är inställd - hur ska folk ta sig fram om de endast kan göra det med bussar? Han ringer till slut kundtjänst och sitter i kö i 10 min innan jag får nog och ringer taxi. Notan blev på ca 210 kr, inte så farligt. Det är första gången jag använder mig av resegarantin, men jag ska banne mig få pengarna tillbaka, annars blir det KAOZ! Jag själv måste iväg tidigt på morgonen (om några timmar) och behöver även då ta mig vidare med bussen. Får nog bli taxi igen.

Vad skulle ni satt i min sits? Är det några andra som blivit drabbade? Tycker ni inte att resegarantin borde gälla i en sådan här situation när hela busstrafiken är inställd? Det måste vara extremt många som är drabbade och om det fortsätter på morgonen när folk ska till jobbet kommer det verkligen bli panik bland trafikanterna.

Senast redigerad av sanzadilus 2011-02-11 kl. 01:24.
Citera
2011-02-11, 01:18
Medlem
Ultimatrixs avatar
Välkommen till Stockholm. Problem med bussar och tåg är lika vanligt här som brinnande bilar är i Malmö.

Resegarantin (som jag aldrig använt) borde givetvis gälla när busshelvetet inte går, bara löjligt annars
Citera
2011-02-11, 01:19
Medlem
Liberaliss avatar
Är all busstrafik inställd?!
Citera
2011-02-11, 01:21
Medlem
sanzadiluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberalis
Är all busstrafik inställd?!

Ja på grund av halka, i följande områden enligt SL:s hemsida:

Bromma, Danderyd, Täby, Åkersberga, Söderort, Norrtälje, Nynäshamn, Handen, Kallhäll, Tyresö, Södertälje, Innerstan, Ingarö, Ekerö, Solna, SUndbyberg, Sollentuna samt några fler busslinjer. Allt pga. halka.

Det där känns ju som om att det är i princip all busstrafik i Stockholm?
Citera
2011-02-11, 01:22
Medlem
Har för mig att SL har rätt att vägra ersättning när det blir sånt här pissväder. Som han säger gjorde dom det under 2009. Men då var det när tunnelbanorna inte fungerade och ersättningsbussar fanns tillgängliga (nåja - en resa som tar 10 min med tunnelbana i vanliga fall tog 2 timmar med bussen). Hur som helst, resegarantin borde gälla för dagens situation, så jag skulle absolut försöka om jag var du. Skicka in taxikvittot med blanketten, du borde helt klart få igenom det.

Btw, skön placering av tråden.
Citera
2011-02-11, 01:23
Medlem
sanzadiluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ultimatrix
Välkommen till Stockholm. Problem med bussar och tåg är lika vanligt här som brinnande bilar är i Malmö.

Resegarantin (som jag aldrig använt) borde givetvis gälla när busshelvetet inte går, bara löjligt annars

Ja precis, men man får ordentlig information när tågen är inställda. Det har t.o.m hänt att de säger i högtalarna "Nu har det gått mer än 20 min och resegarantin gäller". Snacka om att folk rusade ut från perrongen till närmaste taxi...

Håller verkligen med dig, de kommer inte undan med detta om de inte anser att resegarantin gäller. Snacka om att kaos kommer utbryta när fler blir drabbade om några timmar...
Citera
2011-02-11, 01:26
Medlem
sanzadiluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesp3r
Har för mig att SL har rätt att vägra ersättning när det blir sånt här pissväder. Som han säger gjorde dom det under 2009. Men då var det när tunnelbanorna inte fungerade och ersättningsbussar fanns tillgängliga (nåja - en resa som tar 10 min med tunnelbana i vanliga fall tog 2 timmar med bussen). Hur som helst, resegarantin borde gälla för dagens situation, så jag skulle absolut försöka om jag var du. Skicka in taxikvittot med blanketten, du borde helt klart få igenom det.

Btw, skön placering av tråden.

Skrev inte riktigt tydligt - det han menade var att resegarantin gällde under en period, vintern 2009, när det var förseningar och dylikt pga. dåligt väder ("Snökaos" tror jag det hette om jag minns det väl).

Det ska jag göra imorgon och jag håller tummarna för att det gäller. Skulle vara skönt om det gjorde det, fastän pengarna inte var bortkastade då vi i princip var fast på terminalen med en drogad snubbe från MTR som skulle sitta och leta i sina pärmar i 100 år. Ok, det är inte hans fel men bah jag blir galen!

Heh, tack, det var en annan som placerade en liknande tråd i samma kategori, så jag chansade på att det här skulle passa
Citera
2011-02-11, 01:41
Medlem
harrings avatar
Vet iallafall att västtrafiks resegaranti inte gäller vid vissa tillfällen, tillfällen då saker de inte kan påverka förhindrar att trafiken går i tid(väder, olyckor och annat), detta står väldigt tydligt i princip överallt på alla papper man får från västtrafik.

Kan tänka mig att det är likadant i stockholm.
Citera
2011-02-11, 01:47
Medlem
sanzadiluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harring
Vet iallafall att västtrafiks resegaranti inte gäller vid vissa tillfällen, tillfällen då saker de inte kan påverka förhindrar att trafiken går i tid(väder, olyckor och annat), detta står väldigt tydligt i princip överallt på alla papper man får från västtrafik.

Förhoppningsvis är idag ett undantag då i princip all busstrafik blivit inställd och man inte kan ta sig någonstans utan buss... känns inte ok om de inte anser att resegarantin bör gälla.

Kikade på hemsidan och såg att ett flertal linjer tagits ur trafik redan vid 18-19 tiden på torsdagskvällen. I stan var det visserligen inte något större problem då det finns tunnelbana och tåg men när man bara kan ta sig fram med buss... då blir det panik
Citera
2011-02-11, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harring

Stämmer bra, SL har friskrivit sig från sådant som står utanför deras kontroll som t.ex. väder.

http://sl.se/Resenar/Resegaranti-res...-resegarantin/

Resegarantin gäller inte i de här situationerna
...
Om Stockholms län drabbas av extrema väderförhållanden, som väldigt kraftiga snöoväder, hårda stormar eller omfattande översvämningar som påverkar all trafik, gäller inte resegarantin. Resegarantin börjar gälla igen när vägarna är röjda från snö eller nedfallna träd.

Citat:
Ursprungligen postat av sanzadilus
Förhoppningsvis är idag ett undantag då i princip all busstrafik blivit inställd och man inte kan ta sig någonstans utan buss... känns inte ok om de inte anser att resegarantin bör gälla.

Kikade på hemsidan och såg att ett flertal linjer tagits ur trafik redan vid 18-19 tiden på torsdagskvällen. I stan var det visserligen inte något större problem då det finns tunnelbana och tåg men när man bara kan ta sig fram med buss... då blir det panik

Förstår dig delvis men samtidigt om SL ska börja att pröjsa 800 gånger 2 till varje resenär varje gång vi får lite snö i stan så kommer priset på månadskortet att öka hyfsat mycket från dagens redan höga pris. Det är ju inte så att SL har en stor kasse med pengar undangömd utan pengarna till ersättningen måste komma från någonstans.

Och nu var du ju förvarnad så tills nu på morgonen/förmiddagen så kan du ju t.ex. kolla med dina grannar ifall de ska åka i ungefär samma riktning som dig istället för att förvänta dig att SL ska rå på vädrets makter.
Citera
2011-02-11, 07:23
Medlem
Zunars avatar
Jahapp, då blir det nog till att jobba hemifrån idag då.
Citera
2011-02-11, 07:30
Bannlyst
SL bör fan ta och lära sig att det snöar i Sverige. Här i Japan så sätter bussbolagen på snökedjor på bussdäcken vid blotta misstanken att det kommer snöa. Som en direkt konsekvens spelar det ingen roll vad det är för väderlag eftersom bussarna ändå kommer att rulla...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in