2004-08-27, 02:45
Medlem
PikeWakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Men knasboll, de är ju helsålda på islam därnere, här i protestantsverige är det bara 60+:are som bryr sig om kristendomen, dessutom har vi tillräckligt med coola namn i Sverige
Precis... som Markus, Johannes (Johan), David, Peter, Tomas, Mikael, Mattias, Andreas, Lukas, Jakob och så vidare. Om man inte har bott i ett kristet land så länge att man inte ens märker att det är kristet, så låter de namnen precis lika religiösa som Mohammed eller Ali.
Citera
2004-08-27, 09:52
Medlem
Rubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PikeWake
Precis... som Markus, Johannes (Johan), David, Peter, Tomas, Mikael, Mattias, Andreas, Lukas, Jakob och så vidare. Om man inte har bott i ett kristet land så länge att man inte ens märker att det är kristet, så låter de namnen precis lika religiösa som Mohammed eller Ali.

Maria är väl förresten Sveriges vanligaste namn, mer kristet kan det ju knappast bli.
Citera
2004-08-27, 10:47
Bannlyst
har för mig att ja hade en kaffe kopp som sa att mikael betyder typ ängel eller änglalik..inte för det stämmer på mig he he..
Citera
2004-08-28, 02:17
Medlem
PikeWakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson Börje
har för mig att ja hade en kaffe kopp som sa att mikael betyder typ ängel eller änglalik..inte för det stämmer på mig he he..

nu börjar vi komma rejält off topic, men i princip alla namn som slutar på "-el" är namn på änglar, eller till och med ärkeänglar. Exempel: Gabriel, Mikael och så vidare.
Citera
2004-08-28, 02:42
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PikeWake
nu börjar vi komma rejält off topic, men i princip alla namn som slutar på "-el" är namn på änglar, eller till och med ärkeänglar. Exempel: Gabriel, Mikael och så vidare.

Jävel?
Citera
2004-09-03, 21:39
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson Börje
Mikael betyder "Vem är som Gud?". Han är ärkeängel, trons försvarare och kyrkans mäktigaste förkämpe. Enligt en vanlig tro är det han som leder de dödas själar till himlen eller väger dem på en våg.
Btw. Mikael är helt klart världens bästa namn.
Citera
2004-09-03, 21:46
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperMario
Mohammed är även det vanligaste namnet i Malmö.
Det har du missuppfattat. Det stod (i Metro) att Mohammed (eller Ali?) är det vanligaste dopnamnet i Malmö.
Citera
2004-09-04, 00:53
Medlem
TomBombadills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremiten
Det har du missuppfattat. Det stod (i Metro) att Mohammed (eller Ali?) är det vanligaste dopnamnet i Malmö.

Måste bara rätta dig litegranna. Inom islam döper man inte sina barn.

Mohammed är det vanligaste namnet bland nyfödda i Malmö.

Så ska det vara.
Citera
2004-09-04, 13:06
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomBombadill
Måste bara rätta dig litegranna. Inom islam döper man inte sina barn.

Mohammed är det vanligaste namnet bland nyfödda i Malmö.

Så ska det vara.
Självklart har du rätt. Jag uttryckte mig dåligt, jag syftade inte på dop i någon religiös form, utan enbart på namngivelse.
Citera
2004-09-04, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alladin
Ungefär som att se på fotboll med vänner, kommentaren "men nästa varenda jävel av dom där juggarna har efternamn som slutar på -vic."
Då kan man börja fundera, speciellt när det sitter fyra-fem killar med -sson efternamn framför tv:n.

edit: Stämmer nog inte...btw.

Det är en jävla skillnad på en turk och en jugge!!!
Citera
2004-09-04, 21:52
Medlem
TomBombadills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resultant
Det är en jävla skillnad på en turk och en jugge!!!

Juggar finns inte - där ligger skillnaden. Serber och turkar är det dock inte någon större skillnad förutom utseendemässigt.
Citera
2004-09-05, 01:10
Medlem
Don Cribiaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P3RK3L3
Istället döper vi folk efter gamla åskgudar eller fruktbarhetsgudar.
Jag ska fan döpa min son till Särimner.

SÅS, det vanligaste killnamnet Erik är tydligen av germanskt ursprung och betyder rik, mäktig. Förmodligen från latinets Rix/Rex som ju som bekant betyder kung. (wikipedia.org)
Avd. överflödig info.

Gonatt.

Erik=rik, som é rik då? fyndigt av dig!! Fan vad du hittar på

Citat:
Mohammed kan man iallafall inte ta fel på hur det uttalas.

Känner en Mohammed. Hans namn kan utalas, Mohammed, Mohammad, Mahmed, Mahmad, Mahmat, Mohmad. Så nä, man kan ju knappast ta fel på hut det uttalas!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in