• 1
  • 2
2004-08-25, 01:33
Medlem
jag har hört ett rykte om att turkars efternamn slumpas fram, man kastar fram bokstäver i en obestämd ordning. någon som kan bekräfta eller dementera ryktena? för, efter en tid som brevbärare börjar man undra hur de får sina efternamn att bli så totalt olika varandra.
Citera
2004-08-25, 03:11
Medlem
Alladins avatar
hmm Kvarnström och Gran är inte lika varandra, inte Johannson och Granath heller... get my point?

Ungefär som att se på fotboll med vänner, kommentaren "men nästa varenda jävel av dom där juggarna har efternamn som slutar på -vic."
Då kan man börja fundera, speciellt när det sitter fyra-fem killar med -sson efternamn framför tv:n.

edit: Stämmer nog inte...btw.
Citera
2004-08-25, 03:57
Medlem
Finns en massa att säga om turkar, men just det där är bland det mest korkade. Alltså inte slumpade namn utan om att alla heter likadant.
En gång i tiden då jag gick omkring i ett gymnasium hade jag en korkad brud i min klass som tjatade på om "Ahmed och Muhammed".
Om hur varenda jäkla turk hette antingen Ahmed eller Muhammed. Hon yrade om både brist på fantasi och puckon.

Hennes två bröder heter Erik och Markus...

Ibland är folk allt för snabba med sina reaktioner. Allt som krävs är ett par sekunder och lite eftertanke för att kanske förstå hur och varför något är som det är.
Citera
2004-08-25, 08:15
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamel
Finns en massa att säga om turkar, men just det där är bland det mest korkade. Alltså inte slumpade namn utan om att alla heter likadant.
En gång i tiden då jag gick omkring i ett gymnasium hade jag en korkad brud i min klass som tjatade på om "Ahmed och Muhammed".
Om hur varenda jäkla turk hette antingen Ahmed eller Muhammed. Hon yrade om både brist på fantasi och puckon.

Hennes två bröder heter Erik och Markus...

Ibland är folk allt för snabba med sina reaktioner. Allt som krävs är ett par sekunder och lite eftertanke för att kanske förstå hur och varför något är som det är.

Okej, men det känns ju ändå som extremt många heter Ahmed, Muhammed eller Ali. I Sverige finns det lite fler namn som är vanliga... Johan, Daniel, Markus, Martin, Peter, Erik, Mattias, Christian, Magnus, Jimmy, Emil, Jonas, Anders, Rickard, Fredrik, Mikael, Jan, Lars, Patrik etc.

Visst, sen finns det ju Hussam, Afif, Nassir, Wissam, Usama, Hussein etc, men det är inte på långa vägar lika vanligt...
Citera
2004-08-25, 08:24
Moderator
Ruskigbusss avatar
Orsaken till att det finns så många olika sorters namn i ett land som Turkiet är flera:
- Kärnan i det ottomanska imperiet => många invandrade från andra delar av imperiet
- Stora grupper av minoriteter; kurder, armenier etc med andra språk och namntraditioner
- Islams inflytande ger arabiska namn (som t ex Ahmed, Ali och Mohammad)

Lite turkiska förnamn:
http://www.turkishculture.org/lifest...20a%20SHE.html

Både förnamn och lite längre ner efternamn:
http://www.geocities.com/~abdulwahid...s_turkish.html

Lite om gamla turkiska namn:
http://www.s-gabriel.org/names/ursul...man/index.html
Citera
2004-08-25, 10:49
Medlem
Blot-Svens avatar
Tja, med efternamn som "Tasköprülüzâde" och "HanîmInönü" är det nästan så att man börjar undra ...

Skämt åsido - kan det inte vara så att nästan alla turkiska efternamn (för det är väl sådana den ursprungliga frågeställningen gäller?) är unika och hopplockade med avseende på släktens hemort, massor av gamla förfäders egenskaper och så vidare?

Att efternamnen skulle vara framslumpade tror jag personligen inte.

Med turkiska förnamn tror jag att det förhåller sig på ungefär samma sätt som våra förnamn hemma i Sverige: Det finns både mer populära (Johan, Anders - Ahmed, Erkan) och mer obskyra (Bror, Esaias - Sâmîzâde, Yðldðrðm). Turkar är väl som människor i gemen - deras uttalade fäbless för skumma lammkorvar och blåsinstrument till trots.
Citera
2004-08-25, 12:34
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Tja, med efternamn som "Tasköprülüzâde" och "HanîmInönü" är det nästan så att man börjar undra ...

Skämt åsido - kan det inte vara så att nästan alla turkiska efternamn (för det är väl sådana den ursprungliga frågeställningen gäller?) är unika och hopplockade med avseende på släktens hemort, massor av gamla förfäders egenskaper och så vidare?

Att efternamnen skulle vara framslumpade tror jag personligen inte.

Med turkiska förnamn tror jag att det förhåller sig på ungefär samma sätt som våra förnamn hemma i Sverige: Det finns både mer populära (Johan, Anders - Ahmed, Erkan) och mer obskyra (Bror, Esaias - Sâmîzâde, Yðldðrðm). Turkar är väl som människor i gemen - deras uttalade fäbless för skumma lammkorvar och blåsinstrument till trots.

Erkan Hahaha
Citera
2004-08-25, 13:24
Jag gissar personligen på att när man döper i ett barn tex i turkiet tar man sitt alfapet, lägger bokstavsbrickorna i en skål, skakar lite och drar ett gäng brickor på måfå.. sen döper man ungen precis som brickorna kommer ut, tex mehmet ürdargül...
Citera
2004-08-25, 13:36
Medlem
P3RK3L3s avatar
Just Mohammed är väl inte såå jävla vanligt i Turkiet. Snarare Ali eller Hassan eller Abdullah eller dylikt. När det kommer till kritan så är det nog ungefär samma spridning på namnen där som här. Kan ju tillägga att alla finnar tror att alla svenska män heter Håkan eller Bertil. Stämmer det tycker ni?
Citera
2004-08-25, 13:48
Medlem
feldgraus avatar
En del turkiska efternamn fungerar efter precis samma precis som svenska, d v s (för)faderns namn plus tillägget son. Ex Ibrahimoglu, Ibrahims son, eller på svenska, Abrahamsson.

/feldgrau
Citera
2004-08-25, 13:54
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P3RK3L3
Just Mohammed är väl inte såå jävla vanligt i Turkiet. Snarare Ali eller Hassan eller Abdullah eller dylikt. När det kommer till kritan så är det nog ungefär samma spridning på namnen där som här. Kan ju tillägga att alla finnar tror att alla svenska män heter Håkan eller Bertil. Stämmer det tycker ni?

Mohammed är jävligt poppis i Turkiet precis som i alla andra muslimska länder då Mohammed var Allah:s profet.
Citera
2004-08-25, 15:38
Medlem
SuperMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Mohammed är jävligt poppis i Turkiet precis som i alla andra muslimska länder då Mohammed var Allah:s profet.

Mohammed är även det vanligaste namnet i Malmö.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in