2004-08-25, 17:36
Medlem
Mr Radarkontakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Mohammed är jävligt poppis i Turkiet precis som i alla andra muslimska länder då Mohammed var Allah:s profet.

Men varför är det så? De kallar Sverige ett kristet land, men jag känner inte en enda människa som heter Jesus..

Citat:
Ursprungligen postat av SuperMario
Mohammed är även det vanligaste namnet i Malmö.

Har jag också hört, men är det så? Finns det någon källa? Det är kul att säga iaf.

//Mr Radarkontakt
Citera
2004-08-25, 17:46
Medlem
James Fjongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
jag har hört ett rykte om att turkars efternamn slumpas fram, man kastar fram bokstäver i en obestämd ordning. någon som kan bekräfta eller dementera ryktena? för, efter en tid som brevbärare börjar man undra hur de får sina efternamn att bli så totalt olika varandra.

Jag hade en kompis som var turk när jag var liten, han och jag gick till hans pappa en gång och då frågade han:

-Pappa! Varför har vi turkar så konstiga namn?
- Jo vi döper ju alltid våra barn för att hedra någon profet eller släkting alternativt till en händelse som skett vid själva befruktningen eller vid födseln, det är därför din syster kallas Solstrålen!
- Jaha!...var det så enkelt!
- Javisst!...Var det något mer du ville veta?...Trasiga gummit!

DETTA ÄR SANT!
Citera
2004-08-25, 17:58
Medlem
ReNus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James Fjong
Jag hade en kompis som var turk när jag var liten

Vad är han nu?

En bitter same?
En blekfet vitryss?
Boråsare?

Citera
2004-08-25, 18:03
Medlem
alltså, min fråga var, HUR gör de när de bestämmer efternamn, vad betyder de?
Citera
2004-08-25, 18:03
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Radarkontakt
Men varför är det så? De kallar Sverige ett kristet land, men jag känner inte en enda människa som heter Jesus..

Å andra sidan ska ju Jesus vara Guds Son, och inte hans profet. Däremot har vi säkerligen tiotusentals människor som är döpta efter Jesus lärjungar eller andra bibliska personer, så dit resonemang går ju inte riktigt hem...

Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
alltså, min fråga var, HUR gör de när de bestämmer efternamn, vad betyder de?

Det beror ju helt på vad det är för typ av efternamn. Som jag skrev tidigare är det ganska vanligt med -sonefternamn, d v s namn som har ändelsen -oglu.

Sen kan du ju tänka dig själv en turk som ställer frågan hur fasen vi svenskar gör när vi "bestämmer" efternamn. Vad skulle du svara på den frågan? Knappast något vettigt, eftersom det finns så jävla många olika sätt... Kombinera naturord, färger, yrken, platsnamn, påhittade ord, och allt annat, eller ta det efter en förfader, eller hitta på ett eget, eller ändra någon bokstav i namnet... Jag tror inte du kan få ett svar på din fråga, utom att det där med lottning knappast är sant.

/feldgrau
Citera
2004-08-25, 18:30
Medlem
Mr Radarkontakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Å andra sidan ska ju Jesus vara Guds Son, och inte hans profet. Däremot har vi säkerligen tiotusentals människor som är döpta efter Jesus lärjungar eller andra bibliska personer, så dit resonemang går ju inte riktigt hem...

Jo, mitt resonemang går hem väldigt bra.
Jag menar att Mohammed är den störste om man inte räknar Allah i Islam, samma sak med Kristendomen, Jesus är den störste om man inte räknar Gud.
Att man får namn efter andra bibliska personer vet jag.. Och att det bara skulle röra sig om ett tiotusental är nog att underdriva.. Jag har själv ett bibliskt namn. Om man kollar upp det så kan man hitta ganska många namn som kommer från bibeln.
Men skit i det.
Man kan heta Jesus i andra länder, som vilket namn som helst, vilket kanske tyder på att den bibliske Jesus fick ett ganska vanligt pojknamn.. Men varför heter ingen Jesus i Sverige? Om nu föräldrarna ändå ska välja namn barnen garanterat kommer bli mobbade för, kan de ju ta ett välkänt namn som man inte kan missuppfatta, för det verkar ju bara vara en som heter det.

//Mr Radarkontakt
Citera
2004-08-25, 21:18
Medlem
SuperMarios avatar
Citat:
Har jag också hört, men är det så? Finns det någon källa? Det är kul att säga iaf.

Det ligger nog rätt långt utanför sanningen (antar jag), men det är som sagt var kul att säga. Särskilt att säga det till Malmöbor med lite agg till muslimer... alltid lika populärt.
Citera
2004-08-25, 22:49
Medlem
Kingdoms avatar
Kan inte svara på allt

Men lite kan jag bidra med, eftersom Turkiet är Muslimskt styre så är det tyvärr så att dem som råkar vara Kristna måste ändra sitt namn till ett Turkiskt namn
Typ syrianer och Assyrier är sådana folkslag som måste ändra sitt ursprungs namn till ett Turkiskt för att över huvudtaget få ett uns av de mänskilga rättigheterna där

Som om en Tysk som heter Schnider kommer till Sverige och måste döpa om sig till Johansson
Citera
2004-08-26, 00:02
Medlem
P3RK3L3s avatar
Istället döper vi folk efter gamla åskgudar eller fruktbarhetsgudar.
Jag ska fan döpa min son till Särimner.

SÅS, det vanligaste killnamnet Erik är tydligen av germanskt ursprung och betyder rik, mäktig. Förmodligen från latinets Rix/Rex som ju som bekant betyder kung. (wikipedia.org)
Avd. överflödig info.

Gonatt.
Citera
2004-08-26, 00:24
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Jag menar att Mohammed är den störste om man inte räknar Allah i Islam, samma sak med Kristendomen, Jesus är den störste om man inte räknar Gud.
Att man får namn efter andra bibliska personer vet jag.. Och att det bara skulle röra sig om ett tiotusental är nog att underdriva.. Jag har själv ett bibliskt namn. Om man kollar upp det så kan man hitta ganska många namn som kommer från bibeln.
Men skit i det.
Man kan heta Jesus i andra länder, som vilket namn som helst, vilket kanske tyder på att den bibliske Jesus fick ett ganska vanligt pojknamn.. Men varför heter ingen Jesus i Sverige? Om nu föräldrarna ändå ska välja namn barnen garanterat kommer bli mobbade för, kan de ju ta ett välkänt namn som man inte kan missuppfatta, för det verkar ju bara vara en som heter det.

//Mr Radarkontakt

Ditt resonemang kan nog utsträckas till alla protestantiska länder. Det är väl bara i katolska länder som personer döps till Jesus.

Det närmaste vi har är väl Kristoffer - som betyder kristusbärare ...

En förklaring kan vara att Jesus var inte bara en profet - han skall väl också vara någon sorts reinkarnation av Gud, medan Mohammed aldrig hade sådana pretentioner.

Nu finns det några som heter Jesus i Sverige - men troligen är de invandrade från Sydamerika.

http://www.scb.se/templates/Standard____31245.asp
ger "Det finns 406 män som har förnamnet Jesus. Av dessa har 113 namnet Jesus som tilltalsnamn/förstanamn. "

Samma källa ger
Det finns 3377 män som har förnamnet Mohammed. Av dessa har 2101 namnet Mohammed som tilltalsnamn/förstanamn.
Det finns 4430 män som har förnamnet Mohammad. Av dessa har 3051 namnet Mohammad som tilltalsnamn/förstanamn.

Så att det skulle vara det vanligaste förnamnet i Malmö är mycket tveksamt.

Edit: För övrigt är namnet Jesus en latinsk variant av det grekiska Iesous som i sin tur motsvaras av det judiska Joshua.

http://susning.nu/Jesus
http://www.newadvent.org/cathen/08374x.htm
Citera
2004-08-26, 01:14
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Men skit i det.

//Mr Radarkontakt
Men knasboll, de är ju helsålda på islam därnere, här i protestantsverige är det bara 60+:are som bryr sig om kristendomen, dessutom har vi tillräckligt med coola namn i Sverige
Citera
2004-08-27, 01:13
Medlem
Rubbes avatar
Jag kan på rak arm komma på ett 20-tal turkar som jag känner/har känt i mitt liv och alla har de olika tilltalsnamn. Ingen heter dessutom Ali, Mohammed eller Ahmed. Däremot har jag noterat att dessa namn nästan har ensamrätt i en del andra länder såsom Irak, Palestina och Somalia. Men just turkarna verkar ha en enorm spridning på sina namn vilket å andra sidan inte gör det lätt för mig som lärare att kunna hålla reda på deras uttal. Mohammed kan man iallafall inte ta fel på hur det uttalas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in