2012-01-30, 15:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av acerblazerlol
Fördomar om ingenjörer:
Jag går nu på universitetet och dom ggr man mött ingenjörer som är ute och festar blir man riktigt förvånad över vilka mähän det är, inte alla men majoriteten verkar ha börjat högstadiet igen.
Verkar vara en konstant tävling om vem som kan bröla högst och hävda sig mest efter 2 öl

Med tanke på dom generellt väldigt låga lönerna inom civilingenjörer i allmänhet (Ej de som är framåt och mesomorfa och blir chefer VD etc.) så är det en väldigt träffsäker analys att ingenjörer i allmänhet består av en skock mähän, "Jag har 25 000 i ingångslön, men alla får det, så det är inte dåligt, det är så det är"
Citera
2012-01-30, 16:05
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Dog
Lärare

Antagligen de mest intellektuellt överlägsna studenterna i hela universitetsvärlden. De vet att studenter på juristlinjerna och läkarprogrammet ser upp till dem och deras erövringar, 10.0 i meritvärde och 0,1 på högskoleprovet är faktiskt inte något som en medelsvensson klarar av precis. Trotts sitt överlägsna intellekt och sina brutalt svåra studier lyckas ändå den lärarstuderande vara en förebild för alla studenter och kan till och med kalla studenterna på Teknisk fysik för jämlikar. Maken till mänsklighet ser man inte ofta här i världen.

När de är färdiga med sin oerhört krävande utbildning badar de i pengar och hela samhället ser dessa varelser som guds gåva till mänskligheten. Detta vet de lärarstuderande om och därför lägger de ner MYCKET mer än 40 timmar i veckan på studier under utbildningen för att möta samhällets krav.

Haha jag skrattar högt.

Systemvetare: De som inte kan förklara vad de egentligen håller på. De flesta ekonomer vet inte ens att de går på ekonomicentrum. Kan de inte bara dra?

Är avundsjuka på de som läser civilekonomprogrammet eller kandidat+master.

Sjukskötorskor: De med mediokra betyg som vill bli "nästan som läkare" men som sedan inser att de har helt skilda arbetsuppgifter och mycket få befogenheter. Klagar på låg lön trots att de visste om att det låg till så redan då de sökte.
Senast redigerad av Triremer 2012-01-30 kl. 16:15.
Citera
2012-01-30, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Haha jag skrattar högt.

Systemvetare: De som inte kan förklara vad de egentligen håller på. De flesta ekonomer vet inte ens att de går på ekonomicentrum. Kan de inte bara dra?

Skulle gissa på att de flesta systemvetare vet bättre än de flesta ekonomer vad de sysslar med.
Är mycket tveksam till att det finns någon över huvud taget med högskolebehörighet som är avundsjuk på en person som läser ett ekonomiprogram - Sveriges mesta dussinprogram som ges på varje liten gudsförgäten högskola. (HHS undantaget).
Citera
2012-01-30, 17:14
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basho
Skulle gissa på att de flesta systemvetare vet bättre än de flesta ekonomer vad de sysslar med.
Är mycket tveksam till att det finns någon över huvud taget med högskolebehörighet som är avundsjuk på en person som läser ett ekonomiprogram - Sveriges mesta dussinprogram som ges på varje liten gudsförgäten högskola. (HHS undantaget).

Vi ekonomer vet inte vad systemvetarna sysslar med. Det stämmer.
Citera
2012-01-30, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Haha jag skrattar högt.

Jag antar att du läser Ekonomi i Lund?? Jag är precis lika frågande som du, vad fan gör systemvetarna i vårt territorium??
Citera
2012-01-30, 18:15
Medlem
Arkitekter: Kulturvänster och samtidigt stilelitistiska. Tror sig tillhöra både kultur och den intellektuella eliten efter ett års studier.
Citera
2012-01-30, 18:34
Medlem
08oss avatar
Träffade en som läste filmvetenskap. När han sa det såg jag ut ungefär såhär Visste inte vad jag skulle säga utan att dumförklara honom. Mina fördomar är att de som läser filmvetenskap är lata, eventuellt kulturella men iaf vänstermänniskor och som läser detta för att snylta studiebidrag eller korkade och tror att de kan få jobb efter den utbildningen.

Citera
2012-01-30, 18:50
Medlem
LikeAGloves avatar
Jag har efter att ha börjat studera på universitet en fördom, jag gärna vill applicera på de flesta studenter på högskolenivå:

Gymnasiet var en ganska strikt tid för gemene högskolestudent, kvällar och helger spenderades genom att plugga med mottot det finns alltid någonting att läsa igenom. När man sedan flyttar hemifrån till en okänd stad och för första gången får börja strukturera upp sitt eget liv börjar skolan så sakta bortprioriteras (givetvis läggs dock fortfarande stor vikt vid studier) och saker som vi andra gjorde under vår gymnasietid så som alkoholintag, fester och resor får ett stort inslag i våra kära studenters vardag. De förlorade ungdomsåren levs alltså ut först nu.

Jag blev själv något förvånad när det gick upp för mig efter diverse nollningar, studentpubsbesök och när man sprang på kåren under sena kvällar. Vuxna människor som terroriserar hela stan genom att 3 på morgonen skandera barnsliga sånger om vilken instutition man tillhör och hur bra dem är på att festa, eller rättare sagt "supa". Eller attityden att dricka shots är det häftgaste som finns, eller att dagen efter prata om hur många öl man svept i rask takt och konsekvenserna därefter. Blir minst sagt förvirrad när man rör sig i dessa studentkretsar och folk med några glas innanför västen beter sig som om de vore 15 år och berusad för första gången. Istället för att ta ett steg uppåt i vuxenvärlden känns det ibland som man tog ett par steg tillbaka och hamnade någonstans i första ring på gymnasiet.

Det är ju dock bara en fördom som sagt, en väldigt generell sådan
Senast redigerad av LikeAGlove 2012-01-30 kl. 18:53.
Citera
2012-01-30, 19:03
Medlem
jag har träffat en del hhs studenter senaste tiden.

vad är flashbacks fördomar om dessa studenter?
Citera
2012-01-30, 19:07
Medlem
SiSeniors avatar
Två fördomar som cirkulerar bland polarna som pluggar är:
- Läkarstudenterna är alltid fullast på festen.
- Killar som går sjuksköterska snusar inte.

Hur sanningsenliga är påståendena?
Citera
2012-01-30, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emv
jag har träffat en del hhs studenter senaste tiden.

vad är flashbacks fördomar om dessa studenter?

Arroganta, översittare och tro sig förmå mer än andra. Samt smarta.
Citera
2012-01-30, 19:34
Medlem
Mina fördomar:

Datavetare etc: Killar med långt hår, mössa och glasögon. Svettiga.

I princip alla typer av civilingenjörer: Visar sig väldigt smarta och ambitiösa i skolan, men på fritiden pluggar de inte så mycket som man tror. De super sig hellre fulla minst tre dagar i veckan. I alla fall killarna, tjejerna är något lugnare.

Byggingenjörer: Normala och ofta snygga killar.

Sjuksköterskor: "Vanliga" tjejer. Snälla och lite försiktiga, ofta med blont hår uppsatt i en tofs.

Ekonomer: Lite torra, men ändå trevliga. Festar inte så mycket, och när det väl händer tar de inte mer än en öl eller två.

Jurister: Ungefär samma som ekonomer.

Lärare: Korta och går ständigt med ryggsäck. Många är äldre kvinnor.

Genusvetare: Arga och hetsiga vänstertjejer som hatar män och läser programmet för att de vill ha bevis på att allt är deras fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in