2015-04-01, 06:13
Medlem
kvarkenss avatar
ICA's kyckling

Köpte två kycklinglår i veckan från ICA och dom var fantastiskt goda i vanlig ordning. Behövs inga tillbehör alls.

Vad är deras recept på marinad/kryddor egentligen? Någon här som sitter på det?

Och hur lyckas dom få det så saftigt? När jag själv tillagar så upplever jag inte samma smaksensation än om det är hyfsat gott med alla tillhörigheter. Har lätt för att bli lite torrt då ibland.
Citera
2015-04-01, 06:24
Medlem
SS-Panzer-Divisions avatar
jamen det är väl bara att använda olika sökord, Kycklingmarinader till exempel då borde det komma upp en massa

Själv tycker jag att grillad kyckling med potatissallad och några kalla pilsner är godast.
Citera
2015-04-01, 08:11
Medlem
Sebzors avatar
Är det färdiggrillad kyckling som du tänker på? Det var lite otydligt i din text.
Citera
2015-04-01, 09:41
Medlem
SS-Panzer-Divisions avatar
Japp färdiggrillad.
Citera
2015-04-01, 10:43
Medlem
nicodeas avatar
Gå till ica och fråga vad dom använder för kryddblandningar.
Citera
2015-04-01, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kvarkens
Köpte två kycklinglår i veckan från ICA och dom var fantastiskt goda i vanlig ordning. Behövs inga tillbehör alls.

Vad är deras recept på marinad/kryddor egentligen? Någon här som sitter på det?

Och hur lyckas dom få det så saftigt? När jag själv tillagar så upplever jag inte samma smaksensation än om det är hyfsat gott med alla tillhörigheter. Har lätt för att bli lite torrt då ibland.

Stek kycklingen på lägre temperatur och litet längre tid. Ha gärna litet vätska/sås/sky i formen du har kycklingen i.
Citera
2020-02-16, 21:26
Medlem
Surcans avatar
Krydda kycklingen som grillad kyckling Coop/Ica

Hejsan!
Någon som har det underbara receptet på hur dom kryddar kycklingen som grillas i charken på Ica/Coop? Skulle uppskattas enormt då kyckling nästan är frukost lunch middag för mig!
Mvh
Citera
2020-02-16, 21:33
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surcan
Hejsan!
Någon som har det underbara receptet på hur dom kryddar kycklingen som grillas i charken på Ica/Coop? Skulle uppskattas enormt då kyckling nästan är frukost lunch middag för mig!
Mvh

Frågade på ICA. Tjejen sa att dom bara använder Santa Marias vanliga grillkrydda. De grillkryddar kycklingarna dagen innan. Glodde på vilken temp grillen stod på, var 150. Dock roterar ju kycklingarna i grillen, så det får man väl försöka efterlikna hemma om man ska få likadant.
Citera
2020-02-16, 21:36
Medlem
Citat:
Hejsan!
Mvh

Det brukar stå vilka kryddor som används på förpackningarna de lägger dem i, de färdiga som de grillat i butiken.
Har de inte några sådana, så fråga personalen vilka kryddor exakt de använder. Säg att du är väldigt allergisk mot vissa kryddor och allergisk mot vissa ingredienser i kryddor, så även märket på kryddorna behöver du veta. Även vilken slags olja har du rätt att få veta.
De är skyldiga att deklarera innehållet.

Sen kan du testa dig fram till godaste kryddblandningen.
Citera
2020-02-16, 22:06
Moderator
Allaballawallas avatar
Sammanfogat tre trådar om samma ämne.

/Mod
Citera
2020-02-16, 22:13
Medlem
Surcans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Kycklingen kommer till butikerna från ett centrallager där den läggs i lag som består av socker och salt i ett exakt och hemligt förhållande. Den får ligga och vakuumdra i ca 16 h. Därefter penslas den med en glaze som bl a innehåller rött paprikapulver, chilipulver, melass, peppar, soja och kryddor (som undertecknad inte fått reda på vilka det handlar om. Förmodligen MSG.). Denna glaze kommer också från centrallagret. Kycklingen penslas med denna glaze i slutskedet av tillagningen.

Dessa uppgifter kommer från butiksbiträde som undertecknad försökt mjölka på diverse uppgifter gällande olika typer av halvfabrikat. Det vill säga inte bara kyckling .

~Paul~
Bästa! Detta ska testas!
Citera
2020-02-16, 22:17
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Hejsan!
Mvh

Grillkrydda samt att den rostas länge med fuktighet i grillen. Jag brukar göra egen grillkrydda typ såhär, fast med lite chipotlepulver eller hickory i:

http://trillianshorna.blogspot.com/2011/08/hemmagjord-grillkrydda-utan-glutamat.html

Om du lägger kycklingen i lake innan så den rimmas så blir den ännu godare. Sedan max 100 grader i ugnen i 2-3 timmar. Bäst är att använda en stektermometer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in