2020-02-16, 23:22
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surcan
Hejsan!
Någon som har det underbara receptet på hur dom kryddar kycklingen som grillas i charken på Ica/Coop? Skulle uppskattas enormt då kyckling nästan är frukost lunch middag för mig!
Mvh

Är Kronfågel som levererar fåglarna. Kryddorna är som följer, salt, paprika, socker, tomat, spiskummin, vitlök, rosmarin, svartpeppar, lök, kryddextrakt (paprika).
Citera
2020-05-20, 01:20
Medlem
Proras avatar
Jag brukar tillaga kycklinglår i ugnen (vet ej vad detta kallas: knappast stekning, ej heller grillning. Ugnsstekning? Antagligen.).

Jag är också ute efter den smaken och hemligheten tror jag är att köttet ska fås att behålla så mycket fett som det är möjligt.

Tidigare har jag kört i ugnsfast form, med ugnen på 225 grader, i en timme. Detta gör att mycket av fettet rinner ut ur köttet, och det är fettet som till stor del bär smaken.

Nu kör jag 150 grader i ugnen 1,5 - 2 timmar. Jag kryddar inledningsvis med salt, peppar och grillkrydda (och vad mer man kan önska).

Efter en halvtimme, när det sipprat ut tillräckllgt med smält fett, vänder jag låren så att skinnet hamnar nedåt och suger åt sig av det fett som smält. På så sätt håller sig skinnet fuktigt av fett och är fortsatt ätbart. Kryddar igen.

Jag tar ut formen med jämna mellanrum och ser till att skölja över låren med fettet som sipprar ut. Notera att det bara sipprar ut en bråkdel så mycket vid 150 grader jämfört med vid 200-225 grader. Jag tror inte man ska gå lägre än 150 grader. Dels för att se till att kycklingen blir helt genomstekt (eller vad det kallas) och dels för att lagom mängd fett ska tränga ut så att skinnet fortfarande förblir ätbart när man vänder låren.

Köttet håller sig därmed saftigare. Jag är inte riktigt framme vid de grillade lår man kan köpa i vissa ICA-affärer (allt färre, vad det verkar), men det smakar rätt gott, med tanke på att man som privatperson vanligen inte har lust att slabba runt med marinader i nästan ett dygn bara för att få till bra smak på ett eller annat ynka kycklinglår, när man ändå famlar i blindo, vad innehållet i marinaden beträffar.

Tiden i ugnen har jag inte lurat ut än. I ärlighetens namn är nog 1,5 h kanske lämpligast, men finns möjligheter att prova sig fram.
Senast redigerad av Prora 2020-05-20 kl. 01:55.
Citera
2023-01-30, 17:20
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Hur får jag till grillad kyckling?

Jag brukar grilla kycklinglår i ugnen, men det blir aldrig lika bra som de färdiggrillade man köper på exempelvis ICA. Så min fundering är vad de använder för marinader och vilka temperaturer de kör på? Har de andra knep?
Citera
2023-01-30, 17:27
Medlem
Kolla denna instruktionsflm
https://www.youtube.com/watch?v=fkWIJwatrZg
Citera
2023-01-30, 17:29
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Jag brukar grilla kycklinglår i ugnen, men det blir aldrig lika bra som de färdiggrillade man köper på exempelvis ICA. Så min fundering är vad de använder för marinader och vilka temperaturer de kör på? Har de andra knep?
Nu tycker jag inte grillad butikskyckling är lika god som den än gång var, varför vet jag inte.

Men jag vet att en butik i min grannstad som var kända för sin grillade kyckling hade en tumlare, såg ut som en stor torktumlare, där hela kycklingar sakta snurrade runt i någon kryddblandning.

Så här såg den inte ut, men principen är troligen densamma: https://ainuokmachinery.com/sv/chicken-seasoning-tumbler/
Senast redigerad av Stormpiskare 2023-01-30 kl. 17:32.
Citera
2023-01-30, 17:36
Medlem
Riddarhusets avatar
Jag har inga problem.
Kryddar ibland bara med en röra bestående av salt, svartpeppar, olja och kanske lite soja.
Som bas. Sedan kan jag ta med vitlök och chilisås i röran tex ibland.
Har du för lite kryddor - för lite salt?
175 grader i ugnen tills de är knapriga, mörkbruna och nästan ser ut att vara brända - inte tas ut för tidigt alltså.
Är det i en form och inte på galler brukar jag ta ut formen efter ett tag och hälla av buljongen och koka upp den med grädde. Så inte skinnet blir sladdrigt mjukt och så får man en sås.
pröva och köp en kryddmix och gnid in>?
Citera
2023-01-30, 17:36
Medlem
Prova receptet nedan.

https://www.youtube.com/watch?v=37UB_7q9c7M
Citera
2023-01-30, 17:37
Medlem
Masingas avatar
Airfryer
Citera
2023-01-30, 17:37
Medlem
vadsadusadus avatar
Har du varmluftsugn? Har för mig de brukar använda en sådan.
Citera
2023-01-30, 17:38
Avstängd
Airfryer som har en såndär stång som snurrar.

Smakar exakt likadant
Citera
2023-01-30, 17:38
Medlem
LustigaKurres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton

Köp till att börja med en färsk kyckling, sen marinera och krydda, sen ugnen tills den blivit guldfärgat, skitlätt, obs FÄRSK kyckling.

Fast kycklingar är små, detta är ungsfågel.
Citera
2023-01-30, 18:29
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Har du varmluftsugn? Har för mig de brukar använda en sådan.

Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Airfryer som har en såndär stång som snurrar.

Smakar exakt likadant

Citat:
Ursprungligen postat av LustigaKurre
Köp till att börja med en färsk kyckling, sen marinera och krydda, sen ugnen tills den blivit guldfärgat, skitlätt, obs FÄRSK kyckling.

Fast kycklingar är små, detta är ungsfågel.
Ja, har en varmluftugn och en airfryer, dock utan "stång".

Färsk kyckling är kanske tricket, men på vilken temperatur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in