2011-02-10, 21:19
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
matsex
Så ska det låta

Önskar att jag var lika bevandrad, vågar knappt ta mig förbi fryst filé som grund.
Citera
2011-02-10, 21:32
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee
Så ska det låta

Önskar att jag var lika bevandrad, vågar knappt ta mig förbi fryst filé som grund.
Tackar ödmjukast!

Jag tror dock att du (och många andra) är avsevärt duktigare än vad de vill ge sken av .

~Paul~
Citera
2011-02-10, 21:42
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Till 8 dl vatten har jag 1 dl salt och 1 dl socker. Men sedan beror det på styrkan i glazen. Om jag räknar med att det är bra tryck i glazen så minskar jag på saltet och sockret i rimlagen. Det handlar som vanligt om den optimala balansen .

~Paul~

Tack. Detta ska provas vid tillfälle!
Citera
2011-02-10, 21:45
Medlem
dePauls avatar
Återkom då gärna med en rapport! Några bilder skulle sitta fint dessutom .

~Paul~
Citera
2011-02-10, 21:56
Medlem
dePauls avatar
Jag ser nu till min förfäran att jag har angett fel siffror!

Jag räknade helt enkelt fel. Denna mättnad är på tok för hög! Vid närmare omräkning så får jag det till 1 tesked salt och 2 teskedar socker till 1,45 dl vatten!

Sorry. Misstaget berodde på att jag fick räkna om från större volymer.

~Paul~
Citera
2011-02-10, 22:02
Medlem
ButterFlys avatar
Citat:
Jag har en bra leverantör av kyckling i närheten av mitt boende ..

Är det juggen i sävedalen? Är ute efter nått bättre fågelkött än vanliga kronfågeln(tar även gärna emot tips på bra ställe man kan införskaffa nött/griskött.
Citera
2011-02-10, 22:03
Medlem
Tasken1s avatar
Citat:
Kycklingen kommer till butikerna från ett centrallager där den läggs i lag som består av socker och salt i ett exakt och hemligt förhållande. Den får ligga och vakuumdra i ca 16 h. Därefter penslas den med en glaze som bl a innehåller rött paprikapulver, chilipulver, melass, peppar, soja och kryddor (som undertecknad inte fått reda på vilka det handlar om. Förmodligen MSG.). Denna glaze kommer också från centrallagret. Kycklingen penslas med denna glaze i slutskedet av tillagningen.

Dessa uppgifter kommer från butiksbiträde som undertecknad försökt mjölka på diverse uppgifter gällande olika typer av halvfabrikat. Det vill säga inte bara kyckling .

~Paul~

Vad är MSG?
Citera
2011-02-10, 22:05
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ButterFly
Är det juggen i sävedalen? Är ute efter nått bättre fågelkött än vanliga kronfågeln(tar även gärna emot tips på bra ställe man kan införskaffa nött/griskött.
Han kan säkert också ta hem fin kyckling men i mitt fall handlar det om en privatfamilj. Sorry! Kycklingar är dessutom det enda de föder upp. De står inte Bresse-kycklingen efter .

~Paul~
Citera
2011-02-10, 22:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tasken1
Vad är MSG?
Natriumglutamat (monosodium glutamate).

~Paul~
Citera
2011-02-10, 22:08
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Jag ser nu till min förfäran att jag har angett fel siffror!

Jag räknade helt enkelt fel. Denna mättnad är på tok för hög! Vid närmare omräkning så får jag det till 1 tesked salt och 2 teskedar socker till 1,45 dl vatten!

Sorry. Misstaget berodde på att jag fick räkna om från större volymer.

~Paul~

Korrigerat!
Citera
2011-02-10, 22:11
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Korrigerat!
Låter bra. En sak till. Jag brukar fixa lagen genom att först värma upp vattnet något för att sedan addera socker och salt. I samband med detta så kan man korrigera mängderna för den rådande situationen, dvs om man räknar med att köra på glaze så kan man minska volymen salt och socker och avgöra mättnaden genom smakprov. Och vice versa.

~Paul~
Citera
2011-02-11, 12:53
Medlem
han solos avatar
Citat:
Jag tycker faktiskt att den smakar helt OK. Visserligen är min egen bättre men ibland tröttnar man på de egna maträtterna och vill prova något nytt/annat. Min vanliga grillkyckling är mer lik en Grinzing-kyckling än en ICA-kyckling . I den kör jag ytterst sparsamt med kryddor. Endast flingsalt och en nypa nymalen svartpeppar. Mitt tillagningssätt är mer likt det kinesiska dito, dvs jag skållar skinnet på fågeln i kokande vatten under ca 20 sekunder, kyler ned den snabbt i isvatten, torkar noga och sänker den hel i upphettad olja.

När den väl fått en gyllene yta så tar jag ut den och kör in den i min lilla specialugn på låga 110 g. När innertemperaturen är ca 70 g så byter jag till vanlig ugnsgrill och ger den återigen en ny yta. Den här gången en mörkare ton än tidigare. Resultatet blir ett ytterst krispigt skinn och ett saftigt inre utan inblandning av diverse smakförvrängare. Till den här proceduren krävs förstås en kyckling av högsta kvalité eftersom resultatet hänger helt och hållet på denna faktor. Jag har en bra leverantör av kyckling i närheten av mitt boende .

~Paul~

PS Sluttemperaturen efter vila i den färdiga kycklingen ligger mellan 78-80 g. Många skulle tro att den blir torr men med bakgrund av den nämnda metoden så blir den tvärtom ytterst saftig.

Herregud! Aaaaaaaaaaaaaaaah! Jag hatar att älska dina recept dePaul... Jag har testat en massa och det blir alltid gott. Men känns ibland som att det vore enklare att cykla till månen utan dubbdäck på hojen.

För övrigt så har kycklingen från ICA har god kryddning ja!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in