2011-02-10, 16:41
Medlem
Hej FB
Är det någon som sitter med ICA:s färdiggrillade kyckling recept. Den som de grillar i affären.
Tycker den har en god smak så jag vill göra en själv hemma men vet inte vad jag behöver.
Vad för kryddor och olja använder de? Hur länge i ugnen och vilken ungstempartur?

Tack för hjälpen.
Kneedrag
Citera
2011-02-10, 16:49
Medlem
mrx_mans avatar
Vet att kycklingen är färdigmarinerad när den kommer till butiken. Har inte receptet.
Citera
2011-02-10, 17:09
Medlem
Dammerts avatar
Finns ju även färdigmarinerad att köpa, som man kan grilla själv, men det var ju inte vad du var ute efter. Men det finns väl en lapp på där det står ingredienser? Gå dit och kolla vetja. Temperatur och tid är nog som vanligt bara, googla på "grilla kyckling".
Citera
2011-02-10, 17:34
Medlem
dePauls avatar
Kycklingen kommer till butikerna från ett centrallager där den läggs i lag som består av socker och salt i ett exakt och hemligt förhållande. Den får ligga och vakuumdra i ca 16 h. Därefter penslas den med en glaze som bl a innehåller rött paprikapulver, chilipulver, melass, peppar, soja och kryddor (som undertecknad inte fått reda på vilka det handlar om. Förmodligen MSG.). Denna glaze kommer också från centrallagret. Kycklingen penslas med denna glaze i slutskedet av tillagningen.

Dessa uppgifter kommer från butiksbiträde som undertecknad försökt mjölka på diverse uppgifter gällande olika typer av halvfabrikat. Det vill säga inte bara kyckling .

~Paul~
Citera
2011-02-10, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Kycklingen kommer till butikerna från ett centrallager där den läggs i lag som består av socker och salt i ett exakt och hemligt förhållande. Den får ligga och vakuumdra i ca 16 h. Därefter penslas den med en glaze som bl a innehåller rött paprikapulver, chilipulver, melass, peppar, soja och kryddor (som undertecknad inte fått reda på vilka det handlar om. Förmodligen MSG.). Denna glaze kommer också från centrallagret. Kycklingen penslas med denna glaze i slutskedet av tillagningen.

Dessa uppgifter kommer från butiksbiträde som undertecknad försökt mjölka på diverse uppgifter gällande olika typer av halvfabrikat. Det vill säga inte bara kyckling .

~Paul~

super det ska testas här
Citera
2011-02-10, 19:05
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kneedrag
super det ska testas här
Det är gott. Testade metoden under förra grillsäsongen och kompisarna var förtjusta . Jag körde revben på samma sätt.

~Paul~
Citera
2011-02-10, 19:12
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:

~Paul~
Hur kommer det sig att en gourmand (som du) är så nyfiken på Icas färdigkyckling?
Citera
2011-02-10, 19:16
Medlem
Snabbrimma kycklingen.

Jag brukar ha på paprikapulver, salt och cayennepepar. Sen pensla på skirat smör eller skiva smör över.
(Skulle säkerligen bli bättre med lökpulver på oxå)

In i ugnen på kanske 150 grader.

Går att göra allt från hel kyckling till att bara köra lår och klubbor på detta vis.

Tycker det påminner om den grillade man köper.
Citera
2011-02-10, 19:31
Medlem
kiwi22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee
Hur kommer det sig att en gourmand (som du) är så nyfiken på Icas färdigkyckling?

Inspiration, tips och idéer? Även om nämnda man råkar vara ha en stor mathjärna så kommer man knappast på allt själv.
Citera
2011-02-10, 20:32
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:

~Paul~

Vilka proportioner av vatten, salt och socker skulle du rekommendera?
Citera
2011-02-10, 21:10
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee
Jag tycker faktiskt att den smakar helt OK. Visserligen är min egen bättre men ibland tröttnar man på de egna maträtterna och vill prova något nytt/annat. Min vanliga grillkyckling är mer lik en Grinzing-kyckling än en ICA-kyckling . I den kör jag ytterst sparsamt med kryddor. Endast flingsalt och en nypa nymalen svartpeppar. Mitt tillagningssätt är mer likt det kinesiska dito, dvs jag skållar skinnet på fågeln i kokande vatten under ca 20 sekunder, kyler ned den snabbt i isvatten, torkar noga och sänker den hel i upphettad olja.

När den väl fått en gyllene yta så tar jag ut den och kör in den i min lilla specialugn på låga 110 g. När innertemperaturen är ca 70 g så byter jag till vanlig ugnsgrill och ger den återigen en ny yta. Den här gången en mörkare ton än tidigare. Resultatet blir ett ytterst krispigt skinn och ett saftigt inre utan inblandning av diverse smakförvrängare. Till den här proceduren krävs förstås en kyckling av högsta kvalité eftersom resultatet hänger helt och hållet på denna faktor. Jag har en bra leverantör av kyckling i närheten av mitt boende .

~Paul~

PS Sluttemperaturen efter vila i den färdiga kycklingen ligger mellan 78-80 g. Många skulle tro att den blir torr men med bakgrund av den nämnda metoden så blir den tvärtom ytterst saftig.
Senast redigerad av dePaul 2011-02-10 kl. 21:13.
Citera
2011-02-10, 21:16
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Vilka proportioner av vatten, salt och socker skulle du rekommendera?
Till 8 dl vatten har jag 1 dl salt och 1 dl socker. Men sedan beror det på styrkan i glazen. Om jag räknar med att det är bra tryck i glazen så minskar jag på saltet och sockret i rimlagen. Det handlar som vanligt om den optimala balansen .

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in