Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee
Hur kommer det sig att en gourmand (som du) är så nyfiken på Icas färdigkyckling?

Jag tycker faktiskt att den smakar helt OK. Visserligen är min egen bättre men ibland tröttnar man på de egna maträtterna och vill prova något nytt/annat. Min vanliga grillkyckling är mer lik en Grinzing-kyckling än en ICA-kyckling

. I den kör jag ytterst sparsamt med kryddor. Endast flingsalt och en nypa nymalen svartpeppar. Mitt tillagningssätt är mer likt det kinesiska dito, dvs jag skållar skinnet på fågeln i kokande vatten under ca 20 sekunder, kyler ned den snabbt i isvatten, torkar noga och sänker den hel i upphettad olja.
När den väl fått en gyllene yta så tar jag ut den och kör in den i min lilla specialugn på låga 110 g. När innertemperaturen är ca 70 g så byter jag till vanlig ugnsgrill och ger den återigen en ny yta. Den här gången en mörkare ton än tidigare. Resultatet blir ett ytterst krispigt skinn och ett saftigt inre utan inblandning av diverse smakförvrängare. Till den här proceduren krävs förstås en kyckling av högsta kvalité eftersom resultatet hänger helt och hållet på denna faktor. Jag har en bra leverantör av kyckling i närheten av mitt boende

.
~Paul~
PS Sluttemperaturen efter vila i den färdiga kycklingen ligger mellan 78-80 g. Många skulle tro att den blir torr men med bakgrund av den nämnda metoden så blir den tvärtom ytterst saftig.