Citat:
Ursprungligen postat av Pseud0nym
Det är teoretiskt möjligt att skapa en sådan maskin, om vi antar att universum är fullständigt mätbart och materiellt, och styrs enbart av kausalitet, utan rum för slump. Problemet är att den fria viljan isåfall kollapsar. Vi kan inte ha någon makt över våra handlingar om vi lever i ett universum där händelseförloppet redan är till hundra procent bestämt.
Citat:
Intressant att du skriver så. Det är nämligen fullkomligt möjligt att just i detta ögonblick förflyttas, atom för atom, till solens insida. Det är bara oerhört, oerhört osannolikt. Du använder begreppet fysikens lagar på ett ganska generaliserande sätt, vilka lagar talar du om? Jag talar om saker som detta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Uncertainty_principle
Citat:
Att viljan skulle vara subjektiv kan jag kanske hålla med om, men huruvida en individ HAR fri vilja och makt över sina handlingar är INTE subjektivt. En individ kan tro att hon har makten i en situation utan att ha det.
Kravet för fullständigt fri vilja är att kunna göra precis allt man önskar, ja. Men sedan får vi ju räkna med att man inte alltid kan vara kapabel att göra allt. Däremot är det ju möjligt, om man har fri vilja, att försöka. Enligt din tolkning av världen är det bara möjligt att försöka göra det man har blivit förutbestämd att försöka göra, vilket gör att den fria viljan i din värld är en illusion, och att individens beslut är maktlösa över verkligheten, även om hon inte är medveten om det. Har jag uppfattat det korrekt?
Det jag menar är att allt som inte hände har samma sannolikhet att hända igen om förutsättningarna för det är exakt lika, 0%. Oavsett om det är att alla atomer flyttas till solen, eller att byta pålägg på mackan. Vi kan analysera situationen utifrån vår förmåga och intuitivt bedöma det ena scenariot som mer sannolikt än det andra. Men verkligheten har bara 1 alternativ, det som hände.
Med det i bakhuvudet förstår man att kravet du har för att kalla viljan för fri är både att man ska kunna förflytta sig till solens inre, och att välja ett pålägg man aldrig valde. Båda två är lika stora brott mot naturlagarna.
Jag tycker att viljan kallas för fri när den samexisterar med naturlagarna, alla val fattas utifrån det man vill. Och det finns inga alternativ till ens vilja precis på samma sätt det inte finns några alternativ i verklighetens utfall. Man ville inte något annat än man ville.
Varför skulle man vilja välja något man inte vill? Kan man någonsin ha pratat om en vilja skild från naturlagarna?
Citat:
Va? Nej, vänta, jag förstår inte? Menar du att verkligheten BLIR tidlös när man skapar maskinen? Det jag undrar är hur verkligheten skulle förete sig för oss om vi levde i den där världen i vilken vi använder den allvetande maskinen? Skulle vi, trots att vi var medvetna om hur ödet skulle gå, vara tvungna att bara se på medans våra kroppar spelade upp verkligheten för oss? Skulle vi uppleva att vi tappade kontrollen över våra egna kroppar när vi försöker ta andra beslut? Skulle vi tappa kontrollen över våra tankar och vara oförmögna att ens tänka på andra sätt?

Okej ska försöka förklara vad jag menar med allt.
Vi säger att denna verklighet kommer bli 10 miljarder år. Vi antar att för att denna verklighet logiskt sett ska kunna existera måste den under hela sin livstid följa sina egna naturlagar. 100 år efter skapelsen av denna verklighet byggs en maskin som kan se in i framtiden. Detta universum är med andra ord deterministiskt och slumpen existerar inte.
Om vi antar att det inte var konstruktionen av denna maskin som är orsaken bakom att det inte existerar slump i detta universum så har universum alltid haft samma framtid. Denna maskin spelar alltså upp hela universums tidsförlopp vid en viss punkt i tiden, då kan till och med en person som upplever tiden (till skillnad från universum, som bara spelar ut tiden) kontrollera att universum inte bryter mot sina egna naturlagar i framtiden. Om det under någon gång i framtiden sker något som inte är i enlighet med naturlagarna kan logiskt sett varken maskinen eller detta universum existera från första början.
Så om du kommer till en punkt där du får kolla i maskinen kan du vara säker på att om du kollar i maskinen kommer den inte visa något annat än verkligheten i enlighet med din vilja.
Gör den inte det så:
1. Är det ingen maskin som visar framtiden
2. Hade varken du, maskinen, eller universum existerat. Det är inte att ditt kollande på maskinen som gör att universum bryter mot sina lagar. Detta universum är deterministiskt och har oavsett om maskinen existerar eller inte redan kontrollerat sin framtid. Universum och dess naturlagar upplever inte tid, det är bara du som gör.
Visar maskinen rätt en gång kommer den visa rätt alla gånger.
Jag har redan berättat ett scenario i vilket åtminstone jag skulle spela ut maskinens framtidsbild.
Citat:
Men det är ju trots allt en viktig positionsskillnad! Du tror att fri vilja kan samexistera med allvetande, även om du tror att allvetande inte kan uppnås, om jag har förstått det rätt?
Correctomundo!