Citat:
Ursprungligen postat av Folkes
Att diskutera ett mellanläge där den visar en "framtid" som senare visar sig inte vara framtiden alls är lite dumt, då visar den inte framtiden och vad är det då vi pratar om? Vi är överens om att det är ologiskt att det skulle vara fallet. Där vår syn skiljer oss är att du ser det som ett bevis på att den fria viljan inte existerar eller kommer existera, jag ser det som ett bevis för att en sådan maskin inte existerar eller kommer existera.
Personligen upplever jag viljan starkare än maskinen.
Nej, du har missuppfattat mina åsikter igen. Jag ser det inte som ett bevis på att den fria viljan inte existerar, jag ser det som ett bevis på att den fria viljan och allvetandet inte kan
samexistera.
Citat:
Det har man. Man väljer sitt val utifrån sin vilja. Att man inte valde valde sin natur är en annan sak. Sen kan man självklart inte bryta mot naturlagarna.
Jag tror att vi fastnar på semantik om vi inte konkretiserar här. Om jag redan är förutbestämd att välja ost på mackan, och omöjligen kan välja något annat, var det då ett fritt val? Jag skulle vilja påstå att det inte var det. Möjligen utförde jag ett val, som i tankeprocessen val, i mitt huvud, men bristen på alternativ gjorde att det inte var ett fritt sådant eftersom utfallet inte kunde ändras.
Anta att du kommer till två dörrar. Den ena dörren leder söderut och är låst, den andra dörren leder norrut är öppen. Du väljer dörren norrut. Är du nu påväg norrut av fri vilja? Nej, oavsett hur du hade valt så hade du hamnat i norr. Ditt val var i realiteten fullständigt maktlöst. Hade du valt söder, hade du ändå hamnat i norr. Det enda du har är illusionen av fri vilja, eftersom du råkade välja den dörr som inte var låst. Att du inte visste om det förändrar ju inte det faktum att dörren var låst, och att utgången av ditt beslut inte på något sätt påverkade verkligheten.
I ett sådant scenario, en deterministisk värld, är alla val maktlösa. Hur kan viljan vara fri om valen inte påverkar verkligheten?
Citat:
Problemet är att du inte verkar se verkligheten som tidlös. Vi upplever tid, verkligheten upplever inte tid. Att maskinen visar verkligheten före vi väljer den har ingen betydelse. Logiskt sett är de båda tidlösa förutsättningar för varandra. Det är inte större sannolikhet att vi kan avvika från den allvetande maskinen än att maskinen kan avvika från vår vilja. Det är samma grundförutsättningar för varandras existens.
Men som sagt, jag tror inte att en sådan maskin kommer vara del av verkligheten.
Det här är ju helt enkelt inte sant. Verkligheten är inte alls tidlös, tvärtom existerar tiden (som den fjärde dimensionen) och kan påvisas matematiskt. Tiden är en förutsättning för att rumsdimensionella föremål i den rumsliga verkligheten ska kunna förändras, oavsett om de är medvetna eller ej. VARFÖR skulle vi inte kunna avvika från maskinens förutsägelser? Vad skulle hindra oss?
Citat:
Exakt, maskinen existerar inte, och kommer aldrig existera. Om den existerar kommer vi till det i mitt tycke osannolika läge där vi agerar ut framtiden exakt så vi sett den. Det verkar inte så troligt, men vad vet jag.
Vad skulle hindra oss från att inte agera som maskinen föreskriver?