Flashback bygger pepparkakshus!
2012-10-24, 00:08
Medlem
Withereds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIILAB
Jag och alla riksdagspartier anser att medborgarskap avgör. Jag pratar inte om vad det säger om
människor.

Vad jag säger är att alla :
svenskar är svenska medborgare
svenska medborgare är svenska

Du menar att man kan vara svensk utan att vara svensk medborgare ? eller att en Somalie
med svenskt pass inte är svensk ?
Precis.

Förövrigt så är den geocentriska världsbilden korrekt. De ledande personerna/kyrkan/whatever ansåg på den tiden att detta var korrekt. Folket trodde på det och teorin är således "sann".
Senast redigerad av Withered 2012-10-24 kl. 00:25.
2012-10-24, 00:09
Medlem
Rotners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G13Haze
Rotner, Jag måste säga att du lever i blindhet. Du har antagligen blivit hjärntvättad av svensk media och det svenska skolsystemet.

Jag är en vit, man, social-liberal (på vänstra sidan av politiska skalan) och ateist. För att klargöra min identitet.

Jag anser inte att immigration är något negativt per definition, det är däremot sättet det begås på och i skalan det sker.

Individerna hamnar i enklaver och har svårt att integrera sig i det svenska samhället då de väljer att bosätta sig där det finns jobb (städer). Idag finns det en enorm bostadsbrist, som beräknas uppgå till 100 000 bostäder i Stockholm (som exempel). Hur ska vi lösa bostadsbristen som råder med ökad befolkningsmängd som redan sker, plus en hög invandringskvot?

De som flyr hit och söker asyl är idag till mestadel ifrån den bördiga halvmånen och Irak och Egypten. Det innebär att alla dessa pratar olika dialekter av arabiska. Många som kommer hit har redan dessutom släkt här, som lyckats ta sig hit tidigare, eller människor de känner ifrån sin ursprungliga hemort. Även om de inte har de, så väljer ofta de nyanlända att bosätta sig bland folk de kan relatera till, och kommunicera med.

Hade vi tagit hit ett fåtal, eller haft gott om jobb och bostäder, då kanske behovet av att ha sådan hög grad kontakt med personer ifrån samma kultur varit mindre. Även om det hade varit högre i en sådan situation så hade de nog inte behållit sin gamla kultur till lika stor grad, då de inte hade passat in. Idag tvingas de bo i samma områden som varandra då det är där bostäderna finns. Detta skapar små svenska varianter av "China Town" fast i Sverige har det blivit Lilla Baghdad osv.

Detta sker i högre grad bland muslimska kulturer då de har en sån annorlunda kultur och värdingar ifrån svenskar.
Det är ett problem, då de har svårt att relatera till vår kultur och våra värderingar. Det skapar ett behov av att hålla fast i det man känner igen, vilket är kulturen man vuxit upp med. I Sverige finns det inte så mycket mer än satelit-tv och religionen och människor ifrån ens hemland att vända sig till vid hemlängtan. Jämför detta med svenskar som flyttar utomlands, de saknar och kan känna nostalgi över saker de inte lagt så stort värde i, innan de flyttade utomlands. Helt plötsligt blir svensk mat riktig gourmet mat, man saknar svenska högtider och traditioner osv.
Det samma gäller även immigranter i Sverige, vilket leder till att många söker sig till Islam för att skapa en koppling till deras uppväxt och tidigare land.

Viktigt att tillägga är också att Islam är helt annorlunda jämfört med kristendomen. Koranen är inte bara guds ord, och Mohammed var inte bara en profet. Mohammed levde det perfekta livet, han var den fulländade människan. Hans liv är en måttstock och en vägvisare för alla muslimer.
Koranen används för att visa hur muslimer ska leva. Haditherna visar muslimerna hur Koranen bör tolkas. Vilka Hadither som används skiljer sig ifrån Shia och Sunni.
Det viktigaste av allt att nämna angående Islam är att Islam är inte bara en religion. Det är ett sätt att leva, Islam ger dig svar på hur du ska sköta affärer, ekonomi, uppfostran, lag, banker, hygien etc.

Vad fan har du läst? Det är ju det du beskriver som jag har förespråkat för. Att sluta upp med segregationen och föra en bättre integrationspolitik. Jag har skrivit gång på gång att problemet ligger som du säger i annorlunda värderingar och kulturer som utgör problematiken med invandringen.

Jag vet absolut inte vad du har läst när du försöker argumentera mot mig med något som jag redan står för.
2012-10-24, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av acidflower
Uppenbarligen så är somaliern en somalier med svenskt pass. Dock är han inte svensk.

Enligt samtliga riksdagspartier är han svensk, så Du får söka dig till riktiga mörkermän för
att hitta ett parti med din åsikt
2012-10-24, 00:17
Medlem
Citat:
Enligt samtliga riksdagspartier är han svensk, så Du får söka dig till riktiga mörkermän för
Auktoritetsargument är ogiltigt i en saklig debatt.

Wikipedia om detta argumentationsfel:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Auktoritetsargument
2012-10-24, 00:17
Medlem
G13Hazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotner

Jag vet absolut inte vad du har läst när du försöker argumentera mot mig med något som jag redan står för.

Bra, jag är glad att du håller med i det jag skriver, men det är inte uppfattningen jag fick.
Nu sträckläste jag tråden, så det är säkert många fler stycken, men här är ett.

Citat:
Ursprungligen postat av Rotner
Det må vara sant att vi hade fungerat bättre som ett etniskt homogent samhälle men nu är det så att vi inte bara kan ignorera problemen i andra nationer. Därför krävs detta samarbete nationer, raser, etniciteter emellan för att ordna en så hållbar värld som möjligt. Det betyder att man måste hjälpa utsatta grupper och ge stöd åt nationer i kris. Hjälpa till att upprätthålla demokratin i länder och tillämpa mänskliga rättigheter. För om vi inte kan fungera som en värld så kommer vi inte kunna fungera som en nation i slutändan.

Vilka närområden pratar du om? Deras grannländer som tydligen ligger i samma kris som deras eget land? Grannländer som kanske är korrupta diktaturer som inte vill slösa pengar på att ta emot flyktingar och hjälpa människor? Närområden som inte har resurserna att ta emot flyktingar vilket vi i västvärlden besitter?
2012-10-24, 00:19
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Är en somalie med svensk medborgarskap svensk enligt din definition ?

Eller vem skall pröva vilka som är svenskar?

En människas ursprung kan inte "prövas".
Så just den frågan är vi helt överens om.

En fransk bil med svenska registreringsskyltar är fortfarande en fransk bil.

Du har missat poängen med medborgarskap.
Medborgarskap är något som BEVILJAS. Det är alltså inget som förändrar en människas ursprung eller identitet.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evighetsbanketten
Auktoritetsargument är ogiltigt i en saklig debatt.

Wikipedia om detta argumentationsfel:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Auktoritetsargument

Det vet jag mycket väl det var inget arument det var information,läs på,gör om,gör rätt
Medlem
Citat:
Oj ja men tycker riksdagspartierna det så måste det ju vara sant, bra att vi har riksdagspartier så behöver jag inte tänka själv..........

Citat:
Sveriges majoritetsbefolkning härstammar huvudsakligen från skandinaviska stammar som var en del av de germanska folken
Begreppet svenskar som beteckning för ett folk är en vidareutveckling av folknamnet svear, där ordet svensk är adjektivformen. Egentlig singularform saknas. Istället användes adjektivformen i sammansättningar som svænsk maþær (svensk man) då man talade om enskilda svear.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenskar#Historia

Citat:
Svenskt medborgarskap är ett rättsligt bindande förhållande mellan staten Sverige och en enskild individ, en svensk medborgare
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_medborgare

Lär dig skillnaden.
2012-10-24, 00:20
Medlem
Citat:
Framförallt håller jag det för så osannolikt att det inte behöver kommenteras.

Är en somalie med svensk medborgarskap svensk enligt din definition ?

Eller vem skall pröva vilka som är svenskar?

Suck, nu var det ju inte sannolikheten i mitt argument som var det vesäntliga.

Jag hävdar att somalien själv får välja, det mest troliga är att man ser sig som somalie eller svensk-somalie.

Ingen skall avgöra eller bestämma, det är upp till individen.
2012-10-24, 00:22
Medlem
BadAssPeanuts avatar
Håller med.

Folk som på riktigt fortfarande tror på någon sorts "överlägsen ras" är ju för dumma för att ens tala med. Men dom få här på flashback som har kommit över hela rasbiologifasen är jag intresserad av att höra av. Varför kan inte vår kultur finnas kvar utan att det "svenska blodet" finns kvar. Och varför är det så jävla viktigt att våra barnbarn äter röbetssallad och prinskorv den 24 december?
2012-10-24, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
En människas ursprung kan inte "prövas".
Så just den frågan är vi helt överens om.

En fransk bil med svenska registreringsskyltar är fortfarande en fransk bil.

Du har missat poängen med medborgarskap.
Medborgarskap är något som BEVILJAS. Det är alltså inget som förändrar en människas ursprung eller identitet.

Visst är det så men detta har inget med ursprung att göra. Det sätt som går att använda för att
avgöra vem som är svensk är medborgarskap.

Allt annat blir alldeles för godtyckligt och oklart
2012-10-24, 00:26
Medlem
G13Hazes avatar
Citat:
Visst är det så men detta har inget med ursprung att göra. Det sätt som går att använda för att
avgöra vem som är svensk är medborgarskap.

Allt annat blir alldeles för godtyckligt och oklart
Du pratar enbart om den juridiska termen. Vilket är väldigt snevt och onyanserat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in