Flashback bygger pepparkakshus!
2012-10-23, 15:22
Medlem
hashs avatar
Förstår inte TS resonemang.
Många invandrare vill inte bli svenskar, många av invandrare hatar den svenska kulturen.
Men jag antar att många invandrare flyttar hit för att få ett mer drägligt liv, bättre livskvalité även om man inte jobbar.
2012-10-23, 15:29
Medlem
Bravidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIILAB
En helt korrekt analys, instämmer till fullo, svensk är endast att man är medborgare i Sverige

Så om jag flyttar till Somalia och får medborgarskap så blir jag somalier? Eller blir jag en svensk som bor i Somalia?

Du är ju dum på riktigt.
2012-10-23, 15:30
Medlem
rojass avatar
Citat:
Hur kan svenskar bli minoritet när invandrare tillslut blir svenskar?
När blir invandrare Svenskar,och hur sker det?Jag kan lova dig att syrierna i Södertälje eller Somalierna i Rosengård inte känner sig särskilt svenska.

Citat:
Det kommer inte hända på länge om ens det. Gör det det så förstår jag ändå inte problemet.
Mycket tyder på att (etniska) Svenskar kommer att bli minoritet inom de närmaste 50 åren om invandringen fortsätter som den gör idag.
http://affes.wordpress.com/2010/09/0...ritet-ar-2050/

Citat:
På vilket sätt är det så viktig fråga?
För att bevara sverige svenskt?
Det är det inte om man inte tycker att Sverige bör förbli en nationalstat som domineras av Svenskar.

Citat:
Sverige har inte varit svenskt på länge.
Definiera svensk.Om du menar etnisk svensk så har svenskar varit den dominerande folkgruppen sedan Sverige som stat grundades,och de är de fortfarande,även om det kanske inte kommer att vara så i framtiden.

Citat:
Tycker att ni främlingsfientliga ska börja tänka på andra saker än integration/invandring då det alltid kommer finnas invandrare.
Brottsfientliga (poliser) kanske borde sluta att fokusera på kriminalitet,eftersom det alltid kommer att finnas kriminella.Eller varför inte bara strunta i alla problem eftersom problem alltid kommer att finnas.
Senast redigerad av rojas 2012-10-23 kl. 15:33.
2012-10-23, 15:37
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hygglo.FB
Intressant frågeställning egentligen.
Om man har inställning att svenskhet är genetiskt betignat, så skulle en person faktiskt kunna gå omkring och ha inställning att han/hon är Svensk då ingen har berättat för personen att den inte är genetiskt Svensk. Men om nu på något sätt personen får reda på sin "egentliga" genetiska identitet så får vi en intressant situation.

Person har tills nyligen haft en inställning om sitt tillhörande och har nu plötsligen fått den inställningen förändrad. Ska då personen i fråga söka sig till sin egentliga kulturella miljö som tillhör den genetiska bakrund som personen har? Eller ska personen fortsätta i sin nuvarande miljö då den har den uppväxten?

Detta är som sagt ett tankeexempel.

Jag läste en gång en insändare av en afrikansk tjej som blivit adopterad till Sverige. Hon flyttade tillbaka till sitt adoptionsland som vuxen och kände sig där mer hemma än hon någonsin känt sig i Sverige. Hon lär ju ha varit medveten rätt så tidigt i och med att hennes utseende var föga likt en svenskt, så det är kanske inte det exempel du letar efter.

Grejen är att även om man kulturellt är "svensk" på så vis att man lärt sig stå i kö och äta sill, så är mycket av vårt beteende och vår världsuppfattning genetiskt betingat på ett sätt många inte förstår. Svensk-svenskar är helt enkelt svårlästa och deras beteende i sociala sammanhang känns inte riktigt rätt för en som bär på en annorlunda genetisk programmering och omvänt.

Du kan själv se det i det här forumet, där blatteskribenterna klagar på att svenskar är kalla och avvisande medans svenskarna klagar på att blattarna är hetsiga och påflugna. Den genetiska komponenten i kombination med svenskens recessiva utseende betyder att en person som är så lik en svensk att han tas för, och tror sig vara, en svensk även lär bära på de gener som gör det möjligt för honom att dekryptera svenskt beteende.
2012-10-23, 15:39
Medlem
Rotners avatar
Svenskhet är kulturellt betingat, så ja alla kan bli svenskar. Men då handlar det om att acceptera och leva efter svensk kultur och värderingar. Sverige är en nation och om man lever efter Sveriges hållbarbarhet, värderingar, standars osv. Då tycker jag att man kan kalla sig svensk.

Att bara prata om etnicitet och genetik tjänar inget till för då kan ingen se sig som svensk. Vi har alla invandrat till Sverige oavsett hur många generationer sen det handlar om. Så att haka upp sig på etnicitet och genetiska förutsättningar är alltså helt oväsentligt.

Fokusera på de som är viktigt, som jag nämnde tidigare, istället för det som baseras på meningslöst rashat.
2012-10-23, 15:40
Medlem
Citat:
En helt korrekt analys, instämmer till fullo, svensk är endast att man är medborgare i Sverige
Du förnekar alltså existensen av kurder, syrianer och romer? Eller varför inte judar innan 1948? Ska vi börja tala om folkmordet mot tyskar, polacker osv. under andra världskriget istället.
2012-10-23, 15:41
Medlem
Ignatius94s avatar
Citat:

Enligt ditt resonemang är man rasist/främlingsfientlig/nazist när en etnisk grupp vill bevara sitt folk. För visst var Zulufolket, inka indianerna och Sioux indianerna dumma och trångsynta som inte kunde släppa in de vita med öppna armar och mysa en stund För vi är ju trots allt en stor familj och då spelar det ingen roll om vissa genetiska drag försvinner.
2012-10-23, 15:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av UltimateGohan

Det kommer inte hända på länge om ens det. Gör det det så förstår jag ändå inte problemet.

På vilket sätt är det så viktig fråga?
För att bevara sverige svenskt?

Sverige har inte varit svenskt på länge.

Tycker att ni främlingsfientliga ska börja tänka på andra saker än integration/invandring då det alltid kommer finnas invandrare.

Nja du har nog inte riktigt grepp om det. Invandrarna vill och kan inte bli svenskar likaså som svenskar som utvandrar till Spanien inte kan bli spanjorer. Sverige är hur som helst ett mångkulturellt land (läs grundlagen). M.a.o. har alla svenska medborgare samma rätt till detta land oavsett ursprung och/eller etnicitet.

Edit. Det är klart att svenskar kan bli minoritet i Sverige och att denna nation kan få en ny form om några århundraden. Allt beroende på demografin. Att tro annat är idioti. Det är trots allt landets medborgare som formar landet.
Senast redigerad av Kalambolle 2012-10-23 kl. 15:54.
2012-10-23, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotner
Svenskhet är kulturellt betingat, så ja alla kan bli svenskar. Men då handlar det om att acceptera och leva efter svensk kultur och värderingar. Sverige är en nation och om man lever efter Sveriges hållbarbarhet, värderingar, standars osv. Då tycker jag att man kan kalla sig svensk.

Mina svenska förfäder för typ tre generationer sedan var alltså inte svenskar då de inte hade samma flummiga värderingar som svenskar i allmänhet har idag? Svenska värderingar bestäms av svenskar. Finns det inga svenskar så finns det inga svenska värderingar heller. Kultur och värderingar förändras över tiden, oavsett om det är etniska svenskar eller svarta afrikaner vi pratar om. Värderingarna som är de etablerade i dag, 2012 i Sverige kommer inte finnas kvar i sin nuvarande form allt för länge till, och om då värderingar och kultur är vad som avgör svenskhet så innebär det, med ditt och Sverigedemokraternas argument, att Sverige är en social konstruktion, en tillfällig sådan också som endast existerade mellan typ 1980 och 2040.

Citat:
Att bara prata om etnicitet och genetik tjänar inget till för då kan ingen se sig som svensk. Vi har alla invandrat till Sverige oavsett hur många generationer sen det handlar om. Så att haka upp sig på etnicitet och genetiska förutsättningar är alltså helt oväsentligt.

Ja, vi har alla invandrat till Sverige någon gång. Men sen våra förfäder först satte foten i det här landet så har vi utvecklats till någonting annat, vi är inte samma sak som dagens invandrande människor. Du vet, en gång i tiden vara vi alla encelliga organismer också, betyder det då att det är obetydligt att tala om skillnader mellan olika arter?

Svensk genetik är vad som är svenskhet, det är den svenska genetiken idag som är det levande resultatet av den svenska historien, och utan den är vi ingenting. Att "haka upp sig" på ras och etnicitet är det viktigaste av allt när det kommer till invandringsfrågan. Frågan handlar om något så stort som vår fortsatta existens. Vi är resultatet av att våra förfäder för hundratals år sedan, tusentals till och med, lämnade vidare ena änden av en röd tråd som har överförts från generation till generation, fram till oss som nu har den förbannade plikten att förvalta denna röda tråd i form av vårt arv. Detta gör vi genom att skapa nästa generation svenskar och överlämna den röda tråden vidare till dem.

Citat:
Fokusera på de som är viktigt, som jag nämnde tidigare, istället för det som baseras på meningslöst rashat.
Varför måste det handla om hat? Kan det inte bara handla om kärlek?
Senast redigerad av Manzanito 2012-10-23 kl. 16:20.
2012-10-23, 16:18
Medlem
ihisus avatar
Citat:
Det finns ett mått på att vara svensk och det är medborgarskap allt annat är rasistiskt flum.

Dvs alla människor kan bli svenskar
Skäller du ut folk som är födda i Sverige till bosniska föräldrar och inte har bosniskt medborgarskap om de någonsin kallar sig bosnier?
2012-10-23, 16:39
Medlem
Rotners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manzanito
Mina svenska förfäder för typ tre generationer sedan var alltså inte svenskar då de inte hade samma flummiga värderingar som svenskar i allmänhet har idag? Svenska värderingar bestäms av svenskar. Finns det inga svenskar så finns det inga svenska värderingar heller. Kultur och värderingar förändras över tiden, oavsett om det är etniska svenskar eller svarta afrikander vi pratar om. Värderingarna som är de etablerade i dag, 2012 i Sverige kommer inte finnas kvar i sin nuvarande form allt för länge till, och om då värderingar och kultur är vad som avgör svenskhet så innebär det, med ditt och Sverigedemokraternas argument, att Sverige är en social konstruktion, en tillfällig sådan också som endast existerade mellan typ 1980 och 2040.

Ja, vi har alla invandrat till Sverige någon gång. Men sen våra förfäder först satte foten i det här landet så har vi utvecklats till någonting annat, vi är inte samma sak som dagens invandrande människor. Du vet, en gång i tiden vara vi alla encelliga organismer också, betyder det då att det är obetydligt att tala om skillnader mellan olika arter?

Svensk genetik är vad som är svenskhet, det är den svenska genetiken idag som är det levande resultatet av den svenska historien, och utan den är vi ingenting. Att "haka upp sig" på ras och etnicitet är det viktigaste av allt när det kommer till invandringsfrågan. Frågan handlar om något så stort som vår fortsatta existens. Vi är resultatet av att våra förfäder för hundratals år sedan, tusentals till och med, lämnade vidare ena änden av en röd tråd som har överförts från generation till generation, fram till oss som nu har den förbannade plikten att förvalta denna röda tråd i form av vårt arv. Detta gör vi genom att skapa nästa generation svenskar och överlämna den röda tråden vidare till dem.

Varför måste det handla om hat? Kan det inte bara handla om kärlek?

Inget du säger begrundar sig i någonting. Sverige är en nation och det är något du och andra raskritiska (bättre formulering?) personer har missat. Och en nation byggs upp av värderingar och kulturella sammanhang och har därför inte någonting att göra med etnicitet. "Svenskhet" är egentligen bara ett påhittat ord av människor som dig som vill tillhöra en genetiskt stark grupp som inte existerar. Vi är alla enskilda individer med olika genetiska drag oavsett etnicitet. Individuella förutsättningar är det som utgör grundstommen för människan. Så att dela in människor i olika kategorier är endast meninglöst för det begrundar sig inte i någonting förutom era egna idéer och vanföreställningar.

Eftersom en nation är uppbyggt genom kultur och värderingar så är det också detta som avgör om människor är svenskar eller inte. Att ha svenska värderingar och kultur och stå för dessa gör därmed att man kan kalla sig svensk. Att kultur och värderingar ändras med tiden är dock sant men det har inte någonting att göra med diskussion ifråga. För så länge majoriteten i landet och de som är styrande för nationen tillämpar en viss kultur med egna värderingar som stämmer överens med nationens intressen så är det detta som avgör nationers olikheter.

SD är ett resultat av konflikten mellan kulturer och värderingar. För majoriteten i landet vill inte börja anpassa sig till en mer destruktiv samhällskultur med andra värderingar än de dem trivs med.

Förövrigt så är jag är politiskt neutral än så länge så att referera till SD med mitt inlägg som utgångspunkt är helt oväsentligt. Däremot så kan jag se samhällsproblemen i Sverige och jag tycker att SD har rätt att ta upp integrationsfrågan inom politiken då det finns mycket problem som våra kära politiker gärna inte vill erkänna.
Senast redigerad av Rotner 2012-10-23 kl. 16:46.
2012-10-23, 16:42
Medlem
G13Hazes avatar
Är jag arab om jag bor i Saud-Arabien eller i Förenade Arabemiraten? Blir jag italiensk om jag har italienskt medborgarskap? Är en svensk person med dubbla medborgarskap i t.ex. Sverige och USA, Amerikan om personen inte ens besökt landet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in