Citat:
Ursprungligen postat av Galanthus
Jag håller mig till ämnet mer än vad du gör. Påståendet i rubriken är: "Det pågår en massinvandring - svenskar blir minoritet" och jag undrar för att det ska underlätta debatten vad som är allmänna definitioner på:
Massinvandring (invandring, invandrare)
Svensk (medborgarskap, kultur, etnicitet)
Minoritet
Om inte definitionerna är klara och gemensamma raktigenom politiska åskådningar hur i helvete ska man då lyckas debattera? Och debattera på ett sätt så att de som lyssnar eller läser ska förstå?
Nej du, håll DIG till ämnet ifråga!
Okej, du vet alltså inte att svenskar tillhör den etniska folkgruppen skandinaver.
Människan
(Homo Sapiens) som alla andra djurarter, har olika undergrupper, detta kan du läsa mer om i genom att studera genetik och hablogrupper.
I människans genetik, är Y-kromosomens haplogrupper och mitokondrie-dna-haplogrupper de flitigast studerade. Både dessa kan användas för att bestämma genetiska populationer. Y-DNA ärvs endast längs den patrilinjära linjen (på fädernet), medan mtDNA endast ärvs på mödernet.
Haplogrupp I1 (Y-DNA) är tillexempel den nordeueropeiska/germanska/skandivanska markören ( se bifogade karta)
http://en.wikipedia.org/wiki/Haplogroup_I1_%28Y-DNA%29
Svenskar tillhör alltså den etniska folkgruppen skandinaver, det finns ingen etnisk folkgrupp som heter svenskar.
De olika skandinaviska folken skiljs åt kulturellt, därav svenskar, danskar, färöingar, islänningar och norrmän men delar samma etnicitet.
Forskning inom paleontoligi och genetik visar att vi skandinaver har bott i Europa i minst 60 000 år, det är minst lika länge som aborgierna har bott i Australien.
Vi svenskar har utvecklat här i Nordeuropa för att klara det klimat vi lever i, lite soljus=blå ögonen ljust hår (vanligast runt Östersjön och avtar desto längre bort man kommer).
Ett annat intressant exempel är att en majoritet av världens människor är laktosintoleranta (i många asiatiska länder nära 100 %), medan den inhemska befolkningen i Norden (finnar och samer undantagna) producerar ovanligt mycket av enzymet laktas.
Detta för att kompensera delvis för lite soljus=benskörhet).
Svenska arkeologer hittat genen för laktostolerans (dvs att man kan bryta ned mjölksockret) i 5500 år gamla benrester från Västergötland, uppger Svenska Dagbladet.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/mjolkgenen-sparad-till-vastergotland_790557.svd
Så vi svenskar är alltså som en stor familj som genom årtusenden fått barn med varandra, de har i sin tur befolkat andra delar av Skandinavien och genom historiens gång skapat egna samhällen, utvecklat egna dialekter och språk men hela tiden haft gemensamma drag med varandra, kulturellt och genetisk.
FN organet, Internationella arbetsorganisationen(ILO) finns en konvention (nr 169) om urbefolkningarnas rättigheter.
Enligt Sveriges regerings definition ska "
ett ursprungsfolk ha en lång sammanhängande historisk anknytning till de områden där de bedrivit sin näring och utvecklat sin kultur som går tillbaka till tiden före nationalstatens bildande"
Sverige/Skandinavien är mitt land, jag och mina förfäder har bott här sedan stenåldern, jag har inget annat land att flytta till.
Sverige regering bryter mot de mänskliga rättigheterna (enligt FN/Förenta Nationerna) genom denna massinvandring.
Svenskt medborgarskap- det är ett papper som säger att du är medborgare i ett land, jag och min fru kan flytta till Kina och bli medborgare där, men vi blir aldrig etniska kineser.
Minoritet- samer och finnar är minoriteter i Sverige. Judar har bott här i 200 år och zigenarna lite längre.
Så där, hoppas du nu vet vem som är svensk och inte! Kan vi nu återgå till huvudämnet!?