Citat:
Ursprungligen postat av Galanthus
Jag håller mig till ämnet mer än vad du gör. Påståendet i rubriken är: "Det pågår en massinvandring - svenskar blir minoritet" och jag undrar för att det ska underlätta debatten vad som är allmänna definitioner på:
Massinvandring (invandring, invandrare)
Svensk (medborgarskap, kultur, etnicitet)
Minoritet
Om inte definitionerna är klara och gemensamma raktigenom politiska åskådningar hur i helvete ska man då lyckas debattera? Och debattera på ett sätt så att de som lyssnar eller läser ska förstå?
Nej du, håll DIG till ämnet ifråga!
Du är väl medveten att man kan bli svensk medborgare utan att veta om vad Sveriges huvudstad heter och man behöver inte heller kunna svenska språket för att bli svensk medborgare.
Svenskt medborgarskap är alltså inget man kan använda för att kalla någon svensk då det inte är något som ställer några som helst krav på kunskap om Sverige och språket.
Svenskhet handlar om utseende och härstamning. Själva ordet ''Nation'' handlar om härstamning och blodsband. Man kan inte bli en skandinav, endast de som har rötter flera tusen år tillbaka i norra Europa är skandinaver. Det är som att påstå att man kan bli kines, det är omöjligt om man
inte tillhör den folkstammen.
Läs själv definitionen av ordet ''nation'':
Citat:
''En nation är ett kollektiv av människor som förenas av gemensamma faktorer såsom språk, religion, etnicitet, härstamning, historia, kultur, traditioner, gemensam styrelseform och sociala normer''
Det har inte någonting att göra med medborgarskap, det handlar om ursprung och blodsband. Man kan inte byta folkstam som man byter kalsonger.
Läser man definitionen av ordet ''nation'' så är det 100 % klart att invandrarna från tredje världen inte tillhör den svenska nationen då de inte fyller något av kriterierna som ordet ''nation'' innebär.