Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-02-09, 20:57
  #1
Medlem
Hej alla,

Jag hade tänkt mig att ansöka till lite sommarjobb. Jag hade då tänkt mig att jobba på bank eftersom jag är väldigt intresserad av hela finansvärlden. Har läser sista året på Naturvetenskapliga programmet, och ska troligtvis läsa Industriell Ekonomi efter studenten. Men vad kan man förvänta sig för jobb hos tex Nordea eller Swedbank? om man inte har någon vidare utbildning inom ekonomi? Eller har man ens någon chans? Skriv gärna om era egna erfarenheter!

Mvh !
Citera
2011-02-09, 21:13
  #2
Medlem
Det kan vara rätt så svårt att få sommarjobb på en bank om man inte har läst ekonomi på universitet. Det är ännu svårare om man inte ens läst ekonomi på gymnasienivå. Jag vet att Swedbank och Nordea i Östersund bara brukar ta in sommarjobbare som pluggar ekonomi på universitetsnivå eller har en examen i ekonomi. Jag tror alltså att det kan bli väldigt svårt för dig att få ett sommarjobb på en bank, vad hade du tänkt att du skulle kunna göra där?
Citera
2011-02-09, 21:15
  #3
Medlem
superkorvens avatar
Du måste nog känna nån om du ska ens kunna göra något enkelt pappersarbete.
Citera
2011-02-09, 21:27
  #4
Medlem
Gurkan100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birdcherry
Jag tror alltså att det kan bli väldigt svårt för dig att få ett sommarjobb på en bank, vad hade du tänkt att du skulle kunna göra där?

Tror du på allvar att det behövs en universitetsutbildning för att sitta i kassan på lokala Swedbank? Det är sant att man i första hand tar in de som studerar inom rätt område, men rent kunskapsmässigt är det inga problem alls. Jag har personligen sommarjobbat på en av de svenska bankerna när jag gick på gymnasiet.
Citera
2011-02-09, 21:41
  #5
Medlem
jimguss avatar
Jag jobbade extra på somrarna och under terminerna på en av storbankerna när jag pluggade ekonomi på universitetet. Hållet med tidigare talare om att du klarar det rent kunskapsmässigt. Där jag jobbade plockade dom bara in universitetsstudenter eftersom dom kunde jobba extra under terminerna, vilket inte går för en gymnasiestudent. Men du ska absolut söka, det är en bra erfarenhet. Jag började med rena kassauppgifter men gick efterhand över till enklare rådgivning m.m.
Citera
2011-02-09, 21:59
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkan100
Tror du på allvar att det behövs en universitetsutbildning för att sitta i kassan på lokala Swedbank? Det är sant att man i första hand tar in de som studerar inom rätt område, men rent kunskapsmässigt är det inga problem alls. Jag har personligen sommarjobbat på en av de svenska bankerna när jag gick på gymnasiet.


Det var vad dom sa när de var karriärs-dagar på skolan. De tyckte att det var viktigt med högre studier, men för att sitta i kassan var det inget krav på ekonomutbildning de vill dock att man har en akademiskutbildning.

Sedan är det nog stor konkurrens och de med ekonomutbildning går nog före. Så är det i alla fall där jag bor.
Citera
2011-02-09, 22:55
  #7
Medlem
Den enda individ jag känner - som jobbat på bank utan universitetsutbildning - är en person vars ena förälder är bankchef. Detta torde väl ge en hint om situationen.
Citera
2011-02-09, 23:54
  #8
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Den enda individ jag känner - som jobbat på bank utan universitetsutbildning - är en person vars ena förälder är bankchef. Detta torde väl ge en hint om situationen.

Detta säger ingenting om vi inte vet hur ditt kontaktnät ser ut, och även då är det relativt bristfälligt. Det är som om jag skulle säga: "Den enda personen jag känner som jobbar i en korvkiosk utan universitetsutbildning, har en farsa som äger kiosken."
Citera
2011-02-10, 00:35
  #9
Medlem
Jag har periodvis sökt jobb med gymnasiebetyg som enda akademiska grund och jag kan lova att du inte kommer att få jobb på ett bankkontor på dom meriterna. Konkurrensen för dylika jobb är upptrissad in absurdum, varför i princip enbart folk med relevant eftergymnasiel utbildning är aktuell för dylika tjänster. Även om det så bara gäller att ta emot kassaärenden.
Citera
2011-08-25, 07:26
  #10
Medlem
Jag har sommarjobbat på en bank i storstan, gemensamma nämnare för oss sommarjobbare som inte har någon kontakt på banken är att vi studerar ekonomi på de stora/äldre universiteten.
Gemensamma nämnare bland dom som arbetar heltid där är att de har gått på de lite mindre och kommit in efter sin examen.
Citera
2013-01-31, 11:34
  #11
Medlem
Ær det møjligt att få sommarjobb inom før mig?

Ålder=20 år
Betyg=22.5
Erfarenhet: Bor i Norge sedan 6 månader tillbaka. Jobbade 4 månader på Logitsik føretag. Dær hade jag hand om kundmotagningen. Nær jag var klar med att serva kunderna så gjorde jag bokføringen før dagen och skrev några få rapporter. Nu jobbar jag på Ria, ungefær som forex. Jobbar med att folk kommer och vill skicka pengar till andra lænder. Får mycket erfarenhet av att jobba med pengar, gøra enkla bokførigssaker.

Framtid: I høst ska jag børja plugga på Handelshøgskolan i Stockholm
Citera
2013-01-31, 11:38
  #12
Medlem
Triremers avatar
Jag blev erbjuden jobb på Handelsbanken en sommar. Eftersom att jag redan hade ett jobb som betalade nästan dubbelt så mycket så tackade jag faktiskt nej.

När jag sökte så hade jag precis påbörjat min utbildning (civilekonom).

För kanske ett år sedan såg jag att Handelsbanken vill anställa folk som har kommit in på civilekonomprogrammet så att de kan jobba där under hela studietiden. Det är helt perfekt och oftast får du jobb där när du tagit examen.

Ni är ute i sista stund med att söka jobb. Sök nu!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback