• 2
  • 3
2011-02-09, 08:47
Medlem
morgonvalss avatar
Pommes är ju verkligen gourmet!....
Nej jag flikar in med de övriga som sagt klyftpotatis/hasselbackspotatis.
Eller hela potatisar i ugn!
Ta några fina potatisar, skölj och gör rent, skala ej.
Vänd i olivolja (bra mycket godare än raps och övriga oljor tycker jag).
Krydda med salt.
Låt stå i ugnen till det är fint krispiga utanpå och lagomt mjuka inuti.
När de är färdiga så vänd i lite olja till och krydda med färska örter.

Oxfilé kan jag inte uttala mig om då jag ej äter kött men det kan nog inte vara så svårt att få till.
Se till att inte få den torr bara.

Lycka till!
Citera
2011-02-09, 10:10
Medlem
Monkey.115.s avatar
Tänkte lite på det där med efterrätt, jag är inte heller den typen av kille som bakar.
Skulle däremot kunna tänka mig att bege mig av till en konditori och köpa en tårta, eller är det dumt tycker ni?
Jag känner själv att allt det här är bara i en stor klump av panik och stress.
Anledningen till att det blev hemmamiddag var ju just pga att vi inte har någon tid att gå ut på kvällen. Det blir bara stressigt att åka fram och tillbaka när vi ändå ska träffa några nära och kära senare.

Morsan ville jättegärna hjälpa till i köket med mig (lite fusk uppskattas..) så jag får väl köra på potatisgratäng eller klyftpotatis!
Eller vad tycker ni?

Jättekul att ni vill dela med er! Ska utan tvekan pröva alla dessa rätter vid senare tillfällen!
Citera
2011-02-09, 10:14
Medlem
slugs-Ps avatar
Blandade rotfrukter i ugnen är jävligt gott å enkelt görs på samma vis som klyftpotatis. Sen blir det lite speciellt ialf för er antagligen.
Citera
2011-02-09, 10:22
Medlem
Nick Nitros avatar
Köp några potatisar [mjölig sort], några morötter, 1 stor eller 2 små gula lökar, rosmarin, några vitlöksklyftor, salt och peppar.

Ok, dra på ungnen på max. Stoppa in en plåt så den blir tokvarm. Koka den skalade potatisen halvvägs. Häll av kokvattnet och potatisen i ett durkslag och skaka ordentligt som potatisen "mjölar" till sig. Klyfta den gula löken [halvstora bitar], skala morötter och hacka upp den till bitar som är i samma storlek som potatisen och slå sönder vitlöksklyforna [skalet kan vara kvar].

Ta ut plåten. Häll på ordentligt med olja. Slå på rosmarinen och vitlöken så det fräser till ordentligt och senare alla grönsaker. Släng in i ungen och sänk tempen till en 200 grader. Låt stå tills allt är klart. Sen knuller det i munnen!

Lycka till!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in